2024-01-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
På vilket sätt? Och hur kontaktar jag dom innan jag hamnar hos dom ?

Ring och ställ din fråga utan att tala om vem du är. Dom är lätta att ha att göra med.

Men de kan inte få ner din skuld förutom om de gäller skuldsanering men där är du ju inte direkt...

De som kommer hända är att fk skickar till kronofogden. Du får ett brev att skriva på att du mottagit information dör finns också uppgifter hur du överklagar skulden och du kan driva frågan i rätten. Skriver du inte på kommer de söka upp dig hemma eller på jobbet. Där efter får du chans att betala, gör du inte de blir de anmärkning och utredning om utmätning.

Kronofogden vill ha betalt för sitt arbete så för varje skuld de tar hand om läggs en avgift till, sist jag kollade va den på 650kr. Fk lär också ta någon påminnelseavgift. De blir dyrt i längden.
Citera
2024-01-15, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sliskarn
Har du inte ekonomin att betala så det är därför du bråkar? , eller är du arg på ditt ex och tycker att hon kör upp dig? Jag finner det en smula oklart. Å ena sidan låter du som att du har medel att betala men inte vill för du känner dig överkörd av ditt ex, å andra sidan låter du bara arg och trotsig och tycker synd om dig själv och din cancer.

Att man kan känna sig sårad och tycka synd om sig själv i en vårdnadstvist är en sak, men det måste du stå över och fokusera på vad som är det bästa för era gemensamma barn.

En looserfarsa med betalningsanmärkningar som inte ens får teckna mobilabbonemma tror jag inte gynner era gemensamma barn.

Nä juste precis dit jag vill komma. Ska behöva sälja radhus, bil och hamna på gatan för att få betala en liten lägre summa dvs 600 kr mindre i månaden ? Har ju ej möjlighet att betala såpass mycket med varierande utgifter och släpande skulder pga sjukskrivning. Vill betala men vill kunna betal och ska inte behöva betala fullt när jag har barnen deltid. Därför jag rådfrågar vart fan jag vänder mig angående detta?
Citera
2024-01-15, 20:03
Medlem
Sliskarns avatar
Citat:
Nä juste precis dit jag vill komma. Ska behöva sälja radhus, bil och hamna på gatan för att få betala en liten lägre summa dvs 600 kr mindre i månaden ? Har ju ej möjlighet att betala såpass mycket med varierande utgifter och släpande skulder pga sjukskrivning. Vill betala men vill kunna betal och ska inte behöva betala fullt när jag har barnen deltid. Därför jag rådfrågar vart fan jag vänder mig angående detta?
Kan tyvärr inte svara dig på det. Jag har inte varit i din sits, men jag råder dig ändå att betala så du inte får betalningsanmärkning hur surt det än känns. Konsekvenserna av det kommer påverka dig mer än alla andra alternativ.
Citera
2024-01-15, 20:09
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Om barnen bor lika mycket hos dig som hos ditt ex måste hon ha en rätt rutten ekonomisk situation för att du ska behöva betala underhållsbidrag. Låter rätt konstigt att någon som inte kan avvara 3300 kr i månaden bedöms ha en så pass mycket högre ekonomisk standard.
Citera
2024-01-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om barnen bor lika mycket hos dig som hos ditt ex måste hon ha en rätt rutten ekonomisk situation för att du ska behöva betala underhållsbidrag. Låter rätt konstigt att någon som inte kan avvara 3300 kr i månaden bedöms ha en så pass mycket högre ekonomisk standard.
Men det här rör underhållsstöd, inte underhållsbidrag.
Försäkringskassan kollar inte på ekonomin hos boendeföräldern. 3300 är standardbeloppet som Försäkringskassan betalar som underhållsstöd till 2 barn och sen krävs andra föräldern på betalning till Försäkringskassan, vilken summa ibland kan bli mindre beroende på den andra förälderns inkomster två år tidigare.
Kassan har alltså redan betalat pengarna till boendeföräldern och kollat på TS ekonomi för 2 år sen och kommit fram till att TS har råd att betala hela summan till kassan.
Om TS anser att det är fel i summorna så är det kassan, inte KFM som TS ska vända sig till.
Citera
2024-01-15, 21:05
Medlem
Citat:
På vilket sätt? Och hur kontaktar jag dom innan jag hamnar hos dom ?

Kronofogdens enda uppgift är att driva in skulder, dom gör inga avbetalningsplaner eller lägger vikt vid skulders rätt/fel.

Dom kommer bara hänvisa att du får ta det mot den som äger skulden dvs försäkringskassan.

SEN om det är så som du säger att du inte har betalningsförmåga för dina skulder så kommer dom komma fram till det när dom gör utmätning, men som jag förstod så har du saker av värde dvs radhus m.m.

Så de du ska prata med är endast försäkringskassan.
Citera
2024-01-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skulder som är statliga är i allmänhet restförda, detta är tillfyllest som exekutionstitel, inkasso inte aktuell om det är en restföring eftersom skulden därmed redan är fastställd.

Tack, där lärde jag mig något nytt. Hade ingen aning om det.
Citera
2024-01-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ganska efterblivet att försäkringskassan ska granska innan de skickas till förvaltningsrätten. Borde kunna skicka direkt till förvaltningsrätten
Det kan man tycka men reglerna är så att stället som tagit beslutet också är de som avgör om man fått in överklagandet i tid.. är man för sent ute så får man en avvisning av överklagadet i stället.
Citera
2024-01-16, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det kan man tycka men reglerna är så att stället som tagit beslutet också är de som avgör om man fått in överklagandet i tid.. är man för sent ute så får man en avvisning av överklagadet i stället.

Har FK samma regel som Skatteverket att en överklagan renderar en omprövning först på myndigheten innan överklagan ska skickas till förvaltningsrätten?
Citera
2024-01-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Har FK samma regel som Skatteverket att en överklagan renderar en omprövning först på myndigheten innan överklagan ska skickas till förvaltningsrätten?

Det står ju i beslut från kassan att man kan begära omprövning så det antar jag.
Citera
2024-01-16, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men det här rör underhållsstöd, inte underhållsbidrag.
Försäkringskassan kollar inte på ekonomin hos boendeföräldern. 3300 är standardbeloppet som Försäkringskassan betalar som underhållsstöd till 2 barn och sen krävs andra föräldern på betalning till Försäkringskassan, vilken summa ibland kan bli mindre beroende på den andra förälderns inkomster två år tidigare.
Kassan har alltså redan betalat pengarna till boendeföräldern och kollat på TS ekonomi för 2 år sen och kommit fram till att TS har råd att betala hela summan till kassan.
Om TS anser att det är fel i summorna så är det kassan, inte KFM som TS ska vända sig till.

Jag har kontaktat FK samt omprövning med mera. Även skickat in läkarintyg osv
Citera
2024-01-16, 23:33
Bannlyst
Citat:
Som rubriken lyder

Hur hjälpsamma är Kronofogdemyndigheten?
Mitt ex krävde mig på underhåll och ansökte via försäkringskassan bör jag var sjukskriven pga cancer. Jag fick en retroaktiv skuld på 10 000 kr, trotts att jag hade skickat över 2000 kr i månaden i ca ett halvår. Blev tvungen att skjuta upp betalning då jag inte hade betalningsmöjligheten. De kräver mig för två barn 3300:-. Jag har möjlighet till möjligen 2300 Max.

Jag har barnen boende hos mig deltid men blir ändå debiterad fullt.

Försäkringskassan ”hotar” med att skicka skulden till kronofogden och är inte speciellt samarbetsvilliga. De tar inte hänsyn till min sjukskrivning eller min livssituation. De går heller inte med på sänka ner underhållsstödet till 2300:- vilket jag bör ha möjlighet till och känns som en rimlig summa

Funderar på kontakta kronofogden i förebyggande syfte som kanske kan hjälpa mig få ner underhållsstödet? Men hamnat jag i deras register och blir det automatiskt utmätning osv med betalningsanmärkningar?
Rådfrågar er innan jag spontant skickar iväg ett mejl till kronofogden
Skriv barnen hos dig istället och begär underhållsstöd! Märkligt att man får bidrag fast man har delad vårdnad!?
Du HAR rätt till reducerad avgift om du är sjuk med lägre inkomst!! Be om läkarintyg och skicka in inkomstuppgift!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in