Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Först och främst är det jättebra att du betalt in en del och det är mycket konstigt att företaget inte gått med på en avbetalningsplan..?
Nåväl, OM du får ett brev från KFM finns där en liten kupong du ska skriva under och skicka tillbaks, det är ett bevis på att du mottagit brevet och du slipper ha en delgivningsman i hasorna. Samtidigt som du skickar in talongen, skickar du med en lapp där du skriver att du bestrider skulden i sin helhet.
När då denna kommer in till KFM, får dom inte göra någonting innan fordringsägaren yttrat sig i fallet. Efter det ska ett nytt brev med ett nytt beslut utgå till dig och du kommer att få ytterligare svarstid.
Denna procedur ger dig en frist på några veckor till en månad och du har kanske kunnat betala skulden innan dess? Detta kan vara en metod för att vinna lite tid, OM man vet att man kan betala skulden i sin helhet inom fristen för svarstiderna. MEN! OM detta gäller CSN så får man en anmärkning direkt, då har man inga frister, så i det fallet är det läge att betala in rasket pronto.
Lycka till!
Alltså, summan på beloppet som ska betalas in är större än min månadsinkomst (netto). Eftersom jag prioriterar hyra, räkningar och mat, och i viss mån annat som jag har behövt köpa, före den där räkningen så har jag bara betalat in belopp på 300-500 kr. En struntsumma i sammanhanget. Har försökt förklara att jag inte har råd att betala hela räkningen, men företaget vill ändå inte gå med på delbetalning. Vet dock inte varför. Dock har jag sluppit 3 st påminnelseavgifter och extra avgifter, tack och lov.
Inte ens nu när jag har delbetalat, så har jag råd att betala nästa räkning helt och hållet. Enda sättet för mig att ha råd med det är om jag väljer att betala den räkningen först, och sedan betala övriga räkningar i den mån som jag har råd. För att slutligen behöva låna pengar till mat.
Jag kan inte bestrida fakturan eller deponera pengar hos tex Länstyrelsen. Det är nämligen inget fel på fakturan, eller någon bluff. Bara en oväntad faktura/utgift.
Enligt senaste påminnelsen som jag fick, så skulle Kronofogden kontaktas för att driva in skulden om jag inte hade betalat in hela beloppet i början av januari. Nu har det gått drygt en månad sedan räkningen skulle vara betald. Jag vet inte om jag ska kontakta företaget, kronofogden eller båda två för att lösa det hela.