• 1
  • 2
2007-11-05, 15:52
Medlem
PhatPhils avatar
Tjena alla matkunniga!
Nu har jag brist på fantasi tyvärr, så jag behöver lite hjälp med idéer och recept.
Har plockat av mina chillibuskar här hemma och vet inte vad jag ska göra med allt, har torkat en del, gjort shots och har fryst in en del. Men har massor kvar som jag vill göra nått spännande med.
Har Ett 20-30tal riktigt elaka habaneros och några hundra thaichillis(ca 2½liter).

Vad har ni för spännade idéer?
Godis?
Såser?
Inlagda?
Snacks?

Tack för seriösa svar
Phil
Citera
2007-11-05, 16:09
Medlem
Gör egen chilisås typ sambal oelek eller liknande. Finns säkert recept på internet med eller utan soja, lime, ingefära osv. Går snabbt och lätt att göra om man har nån form av matberedare.

Eller så kan du väl torka dom? Trä upp dom med nål och tråd och häng dom i ett fönster med ett värmelement under eller liknande. Då håller dom länge. Dessutom kan det se ganska trevligt ut.

Det är dom sakerna jag kan tänka mig som innehåller större mängder i alla fall.
Citera
2007-11-05, 16:23
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Tjena alla matkunniga!
Nu har jag brist på fantasi tyvärr, så jag behöver lite hjälp med idéer och recept.
Har plockat av mina chillibuskar här hemma och vet inte vad jag ska göra med allt, har torkat en del, gjort shots och har fryst in en del. Men har massor kvar som jag vill göra nått spännande med.
Har Ett 20-30tal riktigt elaka habaneros och några hundra thaichillis(ca 2½liter).

Vad har ni för spännade idéer?
Godis?
Såser?
Inlagda?
Snacks?

Tack för seriösa svar
Phil
Det blir ju en jävla massa muffins om du skall använda alla habaneros. Men de här är faktiskt jävligt goda. 1/2 tesked är ett kärringmått. En eller möjligtvis två finhackade habaneros använder du.

100 g smör
2 ägg
1 3/4 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
2 dl mjöl
4 msk kakaopulver
1/2 tsk chiliflakes eller hackad färsk röd chilifrukt
35 g hackad mörk äkta choklad, gärna hög kakaohalt ~88%
1/2 dl solrosfrön

(snott från den eminenta sidan www.dagensmuffin.com)
Citera
2007-11-05, 17:12
Bannlyst
Du skall såklart göra en massa chiligrytor.

Köp på dig massa kött/nötfärs och diverse olika bönor, olika löksorter och tomatpure, majs, frysta grönsaksblandningar, bara din fantasi är gränsen för vad du kan stoppa i detta.

Går oftast utmärkt att frysa in (lök är ngt struligt dock) så har du färdigt käk att plocka fram länge.
Citera
2007-11-05, 17:39
Medlem
grens avatar
Gå på fest, rulla upp toalettrullen, snitta upp en habanero och dra frukten över heeeela toapappret. Rulla ihop pappret igen, som om ingenting hade hänt. Kommer bli stämningshöjaren numero uno!

Ge bort till folk. Gör en stark chilipasta för infrysning. Glöm inte driva med folk.
Citera
2007-11-05, 22:16
Medlem
Hitta ett recept på sweet chilli sauce, hade varit coolt att ha hemmagjord. Annars har väl allt sagts.
Citera
2007-11-06, 00:34
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Det blir ju en jävla massa muffins om du skall använda alla habaneros. Men de här är faktiskt jävligt goda. 1/2 tesked är ett kärringmått. En eller möjligtvis två finhackade habaneros använder du.

100 g smör
2 ägg
1 3/4 dl socker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
2 dl mjöl
4 msk kakaopulver
1/2 tsk chiliflakes eller hackad färsk röd chilifrukt
35 g hackad mörk äkta choklad, gärna hög kakaohalt ~88%
1/2 dl solrosfrön

(snott från den eminenta sidan www.dagensmuffin.com)

Låter gott, men jag tror inte herrn vet hur starka mina habaneros är!
Citera
2007-11-06, 09:12
Medlem
w84funs avatar
1 Mango
1 chilifrukt, strimlad
1 schalottenlök, fint riven
1 krm salt

Skala mangon och mixa fruktköttet med hjälp av en stavmixer till en slät puré. Blanda mangon med riven lök, strimlad chili och salt.

Edit: en sida om chilifrukter. http://www.chilihead.se/index.php?op...tpage&Itemid=1
Citera
2007-11-06, 09:18
Medlem
Carl Serungs avatar
Ta med dom på roliga timmen och peta upp dem i röven...
Citera
2007-11-06, 15:49
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ta med dom på roliga timmen och peta upp dem i röven...
Har inte roliga timmen på jobbet tyvärr!
Citera
2007-11-06, 17:44
Medlem
poojks avatar
skulle gjort chili olja (olivolja+chilli) sjukt gott när man gör tex pytt i panna
Citera
2007-11-06, 17:54
Medlem
w84funs avatar
Du kan testa att smaksätta olja med dem. Eller att göra inlagd chili. Recept från http://web.dansukker.com/default.asp...73&GroupID=184

Men som vanligt med recept måste man testa i mindre mängder och moderera med kryddorna så att man får den smak man eftersträvar.

Sambal recept: http://www.recepthjalpen.se/sambal-oelek.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in