Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-04, 03:34
  #1
Medlem
Celerons avatar
Skulle vara intressant att veta mer om det här mordet. Har sökt på nätet men inte hittat något. Följande uppgifter har jag fått berättade för mig:

Offret ska ha varit en kvinna som hette Nancy Håkansson.
Gärningsmannens namn vet jag ej.
Paret träffades genom en kontaktannons.
Mordet skedde i ett kolonistugeområde utanför Göteborg.
Gärningsmannen greps och blev misstänkt för mordet, men man hittade aldrig kvinnans kropp. Vilket behövdes för att fälla mannen vad jag förstår.
Kroppen sägs ligga i det område där man senare byggde Landvetter flygplats.
Alltså under plattan eller banorna någonstans.

Någon som har en aning ?.

Har som sagt fått dessa uppgifter berättade för mig och vet således inte om ALLA detaljer eller om detaljerna är 100-procent riktiga.
Citera
2007-12-15, 20:38
  #2
Medlem
nippon-sans avatar
Iris Nancy Håkansson hette en kvinna där ingen kunde ana med ledning av henns yttre hur kaotiskt hennes inre var. Två brutna förlovningar hade brutit ned hennes psykiska hälsa och hon hade gjort upprepade självmordsförsök. Hennes far får ett brev 1953 där det visar sig att Nancy skrivit ett självmordsbrev, men det visar sig vara ett falsarium. En man som hon sällskapat med, vid namn Oscar Carle, grips så småningom för mordet på Nancy. Hennes kropp hittas aldrig, men mordet skall ha skett i en båt.

Carle häktades den 8 mars 1957 för dråp och den 20 novmember samma år dömdes Carle till straffarbete i 12 år. Tre år och sju månader efter mordet.

Läs boken "Mördare sökes" av Jan Håkansson, där står det mycket om detta fall med lite bilder.
Citera
2007-12-19, 11:03
  #3
Medlem
Orm Ondes avatar
Enligt C-O Bernhardssons "Brottets krönika" från 50-talet skall "Oscar Carles" verkliga namn vara Orvar Knape.

Knape erkände att han sänkt ner Nancys lik i havet utanför sin sommarstuga i Torslanda. Det sommarstugeområdet är vad jag vet numera försvunnet i samband med att man byggt ut hamnar och dåvarande Torslanda flygplats.
Citera
2007-12-20, 02:17
  #4
Medlem
Celerons avatar
Detta var skojigt. Hade nästan gett upp hoppet om att få någon respons på detta inlägg. Tack för era svar. Ska ta och läsa den nämnda boken.

Det var nog Torslanda flygplats som min bekant menade. Att hon skulle vara begravd på en plats som senare kom att ligga under den. Att han sänkt henne i havet kan ju varit ett villospår från Carles sida. Men det fanns ju i alla fall tillräckligt mycket bevis för att fälla honom. Fast det är synd att Nancys kropp aldrig hittades.
Citera
2010-01-31, 14:05
  #5
Medlem
Frugans avatar
Lustigt, lånade just, och läser "Jan Håkansson - Mördare sökes (1993), på bibblan.

Där står det om detta fall, med flera bilder.

Mördarens namn (Knape) är fingerat i texten, men någon har skrivit dit hans riktiga namn Orvar Knape, med penna!

Det är även ett korrfel, namnet Knape står i texten på ett ställa.

Den mördade damen virades in i ett segel, och sänktes där i havet. Mordet skedde nog hemma hos henne.
Citera
2010-01-31, 14:08
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Nancy-mordet".

Återigen av de s.k. klassiska morden.

Ett mycket omskrivet och intressant fall.
Citera
2010-02-02, 19:33
  #7
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan
Lustigt, lånade just, och läser "Jan Håkansson - Mördare sökes (1993), på bibblan.

Där står det om detta fall, med flera bilder.

Mördarens namn (Knape) är fingerat i texten, men någon har skrivit dit hans riktiga namn Orvar Knape, med penna!

Det är även ett korrfel, namnet Knape står i texten på ett ställa.

Den mördade damen virades in i ett segel, och sänktes där i havet. Mordet skedde nog hemma hos henne.

Hmmm.. erkänner med viss rodnad att den som skrivit kan ha varit jag, eftersom jag en gång lånat samma bok på biblioteket. Lånade du boken i Stockholm eller i Solna?
Citera
2011-10-06, 13:27
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hemmets Veckotidning 1964.

I Hemmets Veckotidning nr.17/1964 (6-12/4) finns det fall beskrivet på sidorna 14, 15, 31, 39 och 41. Artikeln skriven av Bwrnhardsson.

Rubrik:
"NANCY-GÅTAN."

"Sommaren 1953 försvann göteborgsflickan Nancy Håkansson spårlöst. Självmord, trodde man. Efter nära två år drog polisen plötsligt misstankar om mord. Men den hade ingenting att stödja sig på. Inget synligt brott. Ingen brottsplats. Inget corpus delicti. Ändå löste den gåtan - efter fyra års nervkrig."
Citera
2014-04-14, 20:23
  #9
Medlem
Frugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Hmmm.. erkänner med viss rodnad att den som skrivit kan ha varit jag, eftersom jag en gång lånat samma bok på biblioteket. Lånade du boken i Stockholm eller i Solna?

Lite sent svar

Lånade den i Stockholm. Annars minns jag inte riktigt.
Citera
2014-04-14, 22:33
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
"NANCY-gåtan".

Detta fall finns också omnämnt i Polisen griper in, 1980, fjärde delen, på sidorna 236-272 med rubriken "NANCY-gåtan".

Den sista gången som hennes far, den pensionerade f.d. sjökapten, såg sin dotter var när han följde med henne till Centralen i Göteborg den 23 juni 1953. Nancy skulle vila upp sig på ett pensionat i Hindås.

Den 15 januari 1958 dödförklarades fröken Iris Nancy Håkansson av kyrkoherden i Carl Johans församling i Göteborg. Som grund åberopades rådhusrättens dom.

Den som var den drivande för att få gåtan löst var kriminalkommissarie Nils-Sture Trädgårdh.

(FB) Kriminalkommissarie Nils-Sture Trädgårdh 1911-1999.

GM har här fått namnet "Olle".
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-14 kl. 22:38.
Citera
2014-04-15, 01:03
  #11
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan
Lustigt, lånade just, och läser "Jan Håkansson - Mördare sökes (1993), på bibblan.

Där står det om detta fall, med flera bilder.

Mördarens namn (Knape) är fingerat i texten, men någon har skrivit dit hans riktiga namn Orvar Knape, med penna!


Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Hmmm.. erkänner med viss rodnad att den som skrivit kan ha varit jag, eftersom jag en gång lånat samma bok på biblioteket. Lånade du boken i Stockholm eller i Solna?
Orvar bytte efternamn till Nilsson efter domen. Så nästa person som lånar boken kanske kan ha vänligheten att skriva in även det nya namnet

För övrigt kan vi som så ofta tidigare konstatera att det inte är några som helst problem för dömda kvinnomördare att hitta nya kvinnor som vill gifta sig med dem. Orvar gifte sig redan 1960, det vill säga under tiden som han avtjänade straffet för mordet på Nancy. De hann vara gifta i hela 43 år innan Orvar dog 2003. Fru Nilsson lever fortfarande.
Citera
2014-04-15, 10:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta fall finns också omnämnt i Polisen griper in, 1980, fjärde delen, på sidorna 236-272 med rubriken "NANCY-gåtan".

Den sista gången som hennes far, den pensionerade f.d. sjökapten, såg sin dotter var när han följde med henne till Centralen i Göteborg den 23 juni 1953. Nancy skulle vila upp sig på ett pensionat i Hindås.

Den 15 januari 1958 dödförklarades fröken Iris Nancy Håkansson av kyrkoherden i Carl Johans församling i Göteborg. Som grund åberopades rådhusrättens dom.

Den som var den drivande för att få gåtan löst var kriminalkommissarie Nils-Sture Trädgårdh.

(FB) Kriminalkommissarie Nils-Sture Trädgårdh 1911-1999.

GM har här fått namnet "Olle".

Skaraborg2 om mördaren erkände varför hittades inte kroppen tror du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback