Citat:
Ursprungligen postat av
Buppo
Hej!
Jag har nu ätit 4mg Xanor/Alprazolam dagligen sen 2008. Som ni kanske förstår känner jag inte av dom, vad jag vet iallafall, däremot känner jag av om jag hoppar över en dagsdos.
Jag har länge funderat på att se hur jag kanske mår utan Xanor/Alprazolam (olika vad jag får beroende på kostnad hos dosapotek), men när jag känner hur dåligt jag mår redan inom 24h på halva dosen, undrar jag hur fan man ska klara att sluta.
Jag börjar tugga sönder insidan av munnen, spänner käkarna konstant, får ryckningar i lårmuskler, huvudvärk, sömnbesvär osv osv...
Något som slutat efter ätit det dagligen i ca 12 år?
(Jag vet ju inte om ångesten kommer tillbaka eller om jag kan leva utan nu, men ska man gå igenom denna skit för att testa så känns det liksom som att gå igenom ett helvete för att kanske hamna tillbaka i ett helvete.)
Alprazolam är den värsta bensodiazepinen att sluta med och direkt farligt att sluta tvärt. Förutom de abstinensbesvär du nämner, kan man få krampanfall, Ep-anfall, etc. Alprazolam måste trappas ut långsamt, speciellt efter ett så långvarigt bruk.
Det bästa jag kan rekommendera är "The Ashton Manual", där finns nedtrappnings-scheman, finns både som pdf-fil som du kan ladda ner eller läsa på sajten.
https://www.benzo-case-japan.com/prof-ashton-english.php
Här finns också mycket annan viktig information om hur bensodiazepiner fungerar och påverkar kropp och hjärna.