• 1
  • 2
2007-11-03, 20:33
Medlem
baslarss avatar
Jag kpte en kvarts gris och har nu en skinka p 5-6 kilo med en rejl fettkappa. Jag funderar p att rimma den sjlv och servera som julskinka. Har lst diverse recept p ntet men finner det hela en aning luddigt. Ngon som har erfarenhet av dyligt?
Citera
2007-11-03, 22:35
Medlem
Mondobabys avatar
Nu nr jag ntligen har tillgng till en stor o fin ugn igen s ska jag inkpa en osaltad skinka.

Genom hela min uppvxt s har jag ftt vara med och salta in skinkan till jul, sen att p lille julafton(23/12) f smygsmaka p densamma nr den kommer ut ur ugnen.

Vra julskinkor har legat i vikt runtom 6-9 kg ra.

Det som vi gr r att skaffa en tillrckligt stor hink/eller liknande krl i plast.
Kl skinkan med nt, och med en vldigt tunn och lng kniv sticka mellan 6-10 hl in i skinkan. I dessa hl trycker jag in grovsalt s lngt jag kan med en pinne som passar, typ blompinne eller grillspettspinne.
Om din skinka har benet kvar s rder jag dig att lta det sitta kvar, har mrkt genom ren att skinkor utan ben har en frmga att bli torra vid tillagning.

Nu r din skinka frdig att lggas i blt, detta gr du genom att frst lgga skinka i krlet och hlla p vatten s att det tcker skinkan helt, men ingen del av skinkan fr sticka upp ovanfr kanten p krlet.

Plocka sen upp skinkan ur vattnet och mt upp hur stor mngd vatten som skall terfyllas i krlet.(kr allts inte samma vatten till saltlagen)
Nr du gjort detta fyller du i samma mngd vatten och brjar rra ut grovsalt i vattnet. tillstt ven salpeter enl dosering p psen fr densamma.
Allt salt skall upplsas helt.
Jag brukar testa salthalten i vattnet genom att snka ner ett rtt gg i vattnet, nr gget flyter av sig sjlvt r saltlagen frdig.
Det kan hnda att du fr fylla p med extra salt allt efter som du rr ut det, fr att f rtt blandning.
Nr nu vattnet r frdigt snker du ner skinkan i vattnet och ser till att den hller sig under ytan. Jag brukar f stlla en kopp/mugg mellan skinkan och den tunga brda som jag lgger ovanp fr att hlla skinkan p plats.

Sen skall du stlla skinkan p en plats dr det r max 10 grader, i 12 dagar.
Nr den tiden har gtt tar jag upp skinkan ur vattnet och hller av saltvattnet och byter mot rent vatten, i med skinkan igen ett dygn. sen r din skinka frdig att ugnstekas eller att kokas.

Hos oss r detta en tradition som pbrjas den 10 dec varje r fr att slutfras p lille julafton, nr vi tar upp skinkan stts den direkt in i ugnen och fr s st dr i 125 grader/ 1 timme per kilo+ 1/2timme.

Halva dagen gr man och vntar p att f smaka p skinkan och det vattnas i munnen av den hrliga doften frn ugnen.

Mvh Mondobaby
Citera
2007-11-04, 02:11
Medlem
baslarss avatar
Sexuellt har ftt en ny innebrd,bertta hur jag fr min rullsylta att bli som den br.Har alla attribut som behvs,lggar magar med fett osv.
Citera
2007-11-04, 02:12
Medlem
baslarss avatar
Tack fr svaret.
Citera
2007-11-05, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Kl skinkan med nt, och med en vldigt tunn och lng kniv sticka mellan 6-10 hl in i skinkan.

Lite off men kan man kper du elastiskt nt, eller ntar du den sjlv med bomulssnre? Var man kan i s fall kpa nt fr nnstans?
Citera
2007-11-05, 14:53
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Lite off men kan man kper du elastiskt nt, eller ntar du den sjlv med bomulssnre? Var man kan i s fall kpa nt fr nnstans?

Om man inte gr ntet sjlv med bomullsnre som du sger.
S brukar det g att f fatt i vid kttdisken hos vanliga handlare, kanske fr betala ngra kr fr det men det kan det vara vrt.

Jag brukar inte nta skinkan om den inte breder ut sig fr mycket, men det r en smaksak som var och en fr bestmma hur den vill gra.
Citera
2007-11-05, 15:25
Medlem
Undrade mest fr att jag tycker att det r mycket tuffare att knyta eget nt med bomullssnre. Fast det kan inte jag. Men jag ska lra mig nn dag!
Citera
2007-11-07, 10:37
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baslars
Sexuellt har ftt en ny innebrd,bertta hur jag fr min rullsylta att bli som den br.Har alla attribut som behvs,lggar magar med fett osv.

Sorry baslars, men rullsylta har jag alldrig gjort.
S dr kan jag inte hjlpa dig
Citera
2007-11-07, 10:57
Medlem
Tja Antons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Nu nr jag ntligen har tillgng till en stor o fin ugn igen s ska jag inkpa en osaltad skinka.

Genom hela min uppvxt s har jag ftt vara med och salta in skinkan till jul, sen att p lille julafton(23/12) f smygsmaka p densamma nr den kommer ut ur ugnen.

Vra julskinkor har legat i vikt runtom 6-9 kg ra.

Det som vi gr r att skaffa en tillrckligt stor hink/eller liknande krl i plast.
Kl skinkan med nt, och med en vldigt tunn och lng kniv sticka mellan 6-10 hl in i skinkan. I dessa hl trycker jag in grovsalt s lngt jag kan med en pinne som passar, typ blompinne eller grillspettspinne.
Om din skinka har benet kvar s rder jag dig att lta det sitta kvar, har mrkt genom ren att skinkor utan ben har en frmga att bli torra vid tillagning.

Nu r din skinka frdig att lggas i blt, detta gr du genom att frst lgga skinka i krlet och hlla p vatten s att det tcker skinkan helt, men ingen del av skinkan fr sticka upp ovanfr kanten p krlet.

Plocka sen upp skinkan ur vattnet och mt upp hur stor mngd vatten som skall terfyllas i krlet.(kr allts inte samma vatten till saltlagen)
Nr du gjort detta fyller du i samma mngd vatten och brjar rra ut grovsalt i vattnet. tillstt ven salpeter enl dosering p psen fr densamma.
Allt salt skall upplsas helt.
Jag brukar testa salthalten i vattnet genom att snka ner ett rtt gg i vattnet, nr gget flyter av sig sjlvt r saltlagen frdig.
Det kan hnda att du fr fylla p med extra salt allt efter som du rr ut det, fr att f rtt blandning.
Nr nu vattnet r frdigt snker du ner skinkan i vattnet och ser till att den hller sig under ytan. Jag brukar f stlla en kopp/mugg mellan skinkan och den tunga brda som jag lgger ovanp fr att hlla skinkan p plats.

Sen skall du stlla skinkan p en plats dr det r max 10 grader, i 12 dagar.
Nr den tiden har gtt tar jag upp skinkan ur vattnet och hller av saltvattnet och byter mot rent vatten, i med skinkan igen ett dygn. sen r din skinka frdig att ugnstekas eller att kokas.

Hos oss r detta en tradition som pbrjas den 10 dec varje r fr att slutfras p lille julafton, nr vi tar upp skinkan stts den direkt in i ugnen och fr s st dr i 125 grader/ 1 timme per kilo+ 1/2timme.

Halva dagen gr man och vntar p att f smaka p skinkan och det vattnas i munnen av den hrliga doften frn ugnen.

Mvh Mondobaby

Vilken underbar tradition
Citera
2007-11-07, 13:26
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja Anton
Vilken underbar tradition

Ja, det r en sak som jag hoppas skall vandra vidare via mina barn.
Dom brukar vilja vara med och rra ut grovsaltet till saltlaken.
Var utan fungerande ugn i 2 r och det var s frustrerande, fick kpa frdig skinka till julen ett r. Kan ju sga att ingen av oss gillade smaken direkt.
Tur att man har hund som gillar det mesta
Citera
2008-12-04, 21:10
Medlem
Mondobabys avatar
Nu vnner r det snart dags att salta in skinkan

Ska hmta den frn handlaren p onsdag nsta vecka.
Sen blir det till att gra som jag brukar, och sen terstr bara vntan till lillejulafton nr den ska in i ugnen och stekas..
Citera
2008-12-04, 21:16
Medlem
StigAllans avatar
Det var fan s jag blev sugen att prova!
Gott betyg till Mondobaby.
Men inga ungar i rets jul s det blir tungt att f tgng p s mycket skinka.
Nsta r s br jag vara frberedd och tgngen blir tskilligt bttre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in