• 1
  • 2
2007-11-03, 20:33
Medlem
baslarss avatar
Jag köpte en kvarts gris och har nu en skinka på 5-6 kilo med en rejäl fettkappa. Jag funderar på att rimma den själv och servera som julskinka. Har läst diverse recept på nätet men finner det hela en aning luddigt. Någon som har erfarenhet av dyligt?
Citera
2007-11-03, 22:35
Medlem
Mondobabys avatar
Nu när jag äntligen har tillgång till en stor o fin ugn igen så ska jag inköpa en osaltad skinka.

Genom hela min uppväxt så har jag fått vara med och salta in skinkan till jul, sen att på lille julafton(23/12) få smygsmaka på densamma när den kommer ut ur ugnen.

Våra julskinkor har legat i vikt runtom 6-9 kg råa.

Det som vi gör är att skaffa en tillräckligt stor hink/eller liknande kärl i plast.
Klä skinkan med nät, och med en väldigt tunn och lång kniv sticka mellan 6-10 hål in i skinkan. I dessa hål trycker jag in grovsalt så långt jag kan med en pinne som passar, typ blompinne eller grillspettspinne.
Om din skinka har benet kvar så råder jag dig att låta det sitta kvar, har märkt genom åren att skinkor utan ben har en förmåga att bli torra vid tillagning.

Nu är din skinka färdig att läggas i blöt, detta gör du genom att först lägga skinka i kärlet och hälla på vatten så att det täcker skinkan helt, men ingen del av skinkan får sticka upp ovanför kanten på kärlet.

Plocka sen upp skinkan ur vattnet och mät upp hur stor mängd vatten som skall återfyllas i kärlet.(kör alltså inte samma vatten till saltlagen)
När du gjort detta fyller du i samma mängd vatten och börjar röra ut grovsalt i vattnet. tillsätt även salpeter enl dosering på påsen för densamma.
Allt salt skall upplösas helt.
Jag brukar testa salthalten i vattnet genom att sänka ner ett rått ägg i vattnet, när ägget flyter av sig självt är saltlagen färdig.
Det kan hända att du får fylla på med extra salt allt efter som du rör ut det, för att få rätt blandning.
När nu vattnet är färdigt sänker du ner skinkan i vattnet och ser till att den håller sig under ytan. Jag brukar få ställa en kopp/mugg mellan skinkan och den tunga bräda som jag lägger ovanpå för att hålla skinkan på plats.

Sen skall du ställa skinkan på en plats där det är max 10 grader, i 12 dagar.
När den tiden har gått tar jag upp skinkan ur vattnet och häller av saltvattnet och byter mot rent vatten, i med skinkan igen ett dygn. sen är din skinka färdig att ugnstekas eller att kokas.

Hos oss är detta en tradition som påbörjas den 10 dec varje år för att slutföras på lille julafton, när vi tar upp skinkan sätts den direkt in i ugnen och får så stå där i 125 grader/ 1 timme per kilo+ 1/2timme.

Halva dagen går man och väntar på att få smaka på skinkan och det vattnas i munnen av den härliga doften från ugnen.

Mvh Mondobaby
Citera
2007-11-04, 02:11
Medlem
baslarss avatar
Sexuellt har fått en ny innebörd,berätta hur jag får min rullsylta att bli som den bör.Har alla attribut som behövs,läggar magar med fett osv.
Citera
2007-11-04, 02:12
Medlem
baslarss avatar
Tack för svaret.
Citera
2007-11-05, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Klä skinkan med nät, och med en väldigt tunn och lång kniv sticka mellan 6-10 hål in i skinkan.

Lite off men kan man köper du elastiskt nät, eller nätar du den själv med bomulssnöre? Var man kan i så fall köpa nät för nånstans?
Citera
2007-11-05, 14:53
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Lite off men kan man köper du elastiskt nät, eller nätar du den själv med bomulssnöre? Var man kan i så fall köpa nät för nånstans?

Om man inte gör nätet själv med bomullsnöre som du säger.
Så brukar det gå att få fatt i vid köttdisken hos vanliga handlare, kanske får betala några kr för det men det kan det vara värt.

Jag brukar inte näta skinkan om den inte breder ut sig för mycket, men det är en smaksak som var och en får bestämma hur den vill göra.
Citera
2007-11-05, 15:25
Medlem
Undrade mest för att jag tycker att det är mycket tuffare att knyta eget nät med bomullssnöre. Fast det kan inte jag. Men jag ska lära mig nån dag!
Citera
2007-11-07, 10:37
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baslars
Sexuellt har fått en ny innebörd,berätta hur jag får min rullsylta att bli som den bör.Har alla attribut som behövs,läggar magar med fett osv.

Sorry baslars, men rullsylta har jag alldrig gjort.
Så där kan jag inte hjälpa dig
Citera
2007-11-07, 10:57
Medlem
Tja Antons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
Nu när jag äntligen har tillgång till en stor o fin ugn igen så ska jag inköpa en osaltad skinka.

Genom hela min uppväxt så har jag fått vara med och salta in skinkan till jul, sen att på lille julafton(23/12) få smygsmaka på densamma när den kommer ut ur ugnen.

Våra julskinkor har legat i vikt runtom 6-9 kg råa.

Det som vi gör är att skaffa en tillräckligt stor hink/eller liknande kärl i plast.
Klä skinkan med nät, och med en väldigt tunn och lång kniv sticka mellan 6-10 hål in i skinkan. I dessa hål trycker jag in grovsalt så långt jag kan med en pinne som passar, typ blompinne eller grillspettspinne.
Om din skinka har benet kvar så råder jag dig att låta det sitta kvar, har märkt genom åren att skinkor utan ben har en förmåga att bli torra vid tillagning.

Nu är din skinka färdig att läggas i blöt, detta gör du genom att först lägga skinka i kärlet och hälla på vatten så att det täcker skinkan helt, men ingen del av skinkan får sticka upp ovanför kanten på kärlet.

Plocka sen upp skinkan ur vattnet och mät upp hur stor mängd vatten som skall återfyllas i kärlet.(kör alltså inte samma vatten till saltlagen)
När du gjort detta fyller du i samma mängd vatten och börjar röra ut grovsalt i vattnet. tillsätt även salpeter enl dosering på påsen för densamma.
Allt salt skall upplösas helt.
Jag brukar testa salthalten i vattnet genom att sänka ner ett rått ägg i vattnet, när ägget flyter av sig självt är saltlagen färdig.
Det kan hända att du får fylla på med extra salt allt efter som du rör ut det, för att få rätt blandning.
När nu vattnet är färdigt sänker du ner skinkan i vattnet och ser till att den håller sig under ytan. Jag brukar få ställa en kopp/mugg mellan skinkan och den tunga bräda som jag lägger ovanpå för att hålla skinkan på plats.

Sen skall du ställa skinkan på en plats där det är max 10 grader, i 12 dagar.
När den tiden har gått tar jag upp skinkan ur vattnet och häller av saltvattnet och byter mot rent vatten, i med skinkan igen ett dygn. sen är din skinka färdig att ugnstekas eller att kokas.

Hos oss är detta en tradition som påbörjas den 10 dec varje år för att slutföras på lille julafton, när vi tar upp skinkan sätts den direkt in i ugnen och får så stå där i 125 grader/ 1 timme per kilo+ 1/2timme.

Halva dagen går man och väntar på att få smaka på skinkan och det vattnas i munnen av den härliga doften från ugnen.

Mvh Mondobaby

Vilken underbar tradition
Citera
2007-11-07, 13:26
Medlem
Mondobabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja Anton
Vilken underbar tradition

Ja, det är en sak som jag hoppas skall vandra vidare via mina barn.
Dom brukar vilja vara med och röra ut grovsaltet till saltlaken.
Var utan fungerande ugn i 2 år och det var sååå frustrerande, fick köpa färdig skinka till julen ett år. Kan ju säga att ingen av oss gillade smaken direkt.
Tur att man har hund som gillar det mesta
Citera
2008-12-04, 21:10
Medlem
Mondobabys avatar
Nu vänner är det snart dags att salta in skinkan

Ska hämta den från handlaren på onsdag nästa vecka.
Sen blir det till att göra som jag brukar, och sen återstår bara väntan till lillejulafton när den ska in i ugnen och stekas..
Citera
2008-12-04, 21:16
Medlem
StigAllans avatar
Det var fan så jag blev sugen att prova!
Gott betyg till Mondobaby.
Men inga ungar i årets jul så det blir tungt att få åtgång på så mycket skinka.
Nästa år så bör jag vara förberedd och åtgången blir åtskilligt bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in