• 1
  • 2
2007-11-03, 02:34
Medlem
Som rubriken säger.
Är det en myt att passiv rökning är farligar en vanlig rökning?

Förlåt för okunande om det är en dum fråga.
Citera
2007-11-03, 02:53
Medlem
Balthazaer-s avatar
Såvitt jag förstår skulle argumentet för att passiv rökning är farligare vara att den rök som sugs in av en rökare via cigaretten går via ett filter, men röken som går ut i luften inte gör det.
Jag har ingen aning om det är korrekt, men ser inte poängen med argumentet oavsett. Rökaren får ju i sig lika mycket, om inte mer, icke-filtrerad rök som någon som står bredvid.
Citera
2007-11-03, 03:38
Medlem
contrerass avatar
Frågan är inte dum, men att myten har kunnat uppstå överhuvudtaget går över mitt förstånd.(Ickerökare)
Citera
2007-11-03, 03:51
Medlem
Den bråkdel rök som kommer ut ur toppen av cigaretten verkar som ett dåligt argument när den mesta röken kommer från det man inhalerar och exhalerar, som då är "filtrerat" för att inte tala om att rökaren får så jävla mycket mer rök i sig än någon som står brevid sålänge man inte blåser denne person i ansiktet... i vilket fall han heller inte får i sig lika mycket.

Usch, gillar egentligen inte att diskutera ämnen "passiv rökning".. det hela är så fjantigt.
Citera
2007-11-03, 13:25
Medlem
Tänkte också så som ni tänker, det skulle ju var väldigt konstigt om det var farligar med passiv rökning än "vanlig" rökning. Tack för svaren. Blev lite skraj där att jag skulle få lung caner om några år, efter som både morsan och farsan är kedjerökare.

Fast det vor extra gött om ni hade några källor på att det inte är farligar med passiv rökning, så jag kan föravidar informationen till okunnande.
Citera
2007-11-03, 15:06
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald Hårfagre
Tänkte också så som ni tänker, det skulle ju var väldigt konstigt om det var farligar med passiv rökning än "vanlig" rökning. Tack för svaren. Blev lite skraj där att jag skulle få lung caner om några år, efter som både morsan och farsan är kedjerökare.

Fast det vor extra gött om ni hade några källor på att det inte är farligar med passiv rökning, så jag kan föravidar informationen till okunnande.

Passiv rökning är naturligtvis inte nyttigt, bor du ihop med storrökare så är det klart du också får i dig gifterna. Men inte alls i samma mängd som rökaren.
Citera
2007-11-03, 16:21
Medlem
__carls avatar
Penn & teller gjorde ett bra program om passiv rökning för ett tag sedan, där de sågade hela grejjen och bevisade att det inte leder till lungcancer.

Dock kan det leda till Kol, men då ska man ha utsatts för rätt så mycket rök.
Citera
2007-11-03, 16:27
Bannlyst
Ddet finns människor som tror att det är ett problem med passiv rökning utomhus.
Citera
2007-11-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Ddet finns människor som tror att det är ett problem med passiv rökning utomhus.

Den dagen de förbjuder rökning på gatorna (inte helt omöjligt) kommer jag sätta mig utanför riksdagen med en limpa och puff away, altenativt starta revolution mot all skräckpropaganda... troligen kommer jag bara bli ivägsläpad och uppspöad av nån pk-polis, som när han ger tillbaka mina tänder säger :"du ska tänka på andra och inte bara dig själv!"
Citera
2007-11-03, 19:22
Medlem
duros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue_Eyes
Den dagen de förbjuder rökning på gatorna (inte helt omöjligt) kommer jag sätta mig utanför riksdagen med en limpa och puff away, altenativt starta revolution mot all skräckpropaganda... troligen kommer jag bara bli ivägsläpad och uppspöad av nån pk-polis, som när han ger tillbaka mina tänder säger :"du ska tänka på andra och inte bara dig själv!"

I'm with you

Precis som många påpekat är den ofiltrerade röken farligare än den filtrerade men logiskt sett måste rökaren få i sig mer av både den ofiltrerade och den filtrerade röken eftersom att det faktiskt är han som håller ciggen i handen.
Citera
2007-11-03, 22:55
Bannlyst
En myt..Det finns inte några som helst faktista vetenskapliga bevis på att passiv rökning är farligt. Det har jag sett på tv programmet Bullshit
Citera
2007-11-04, 13:10
Medlem
__carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte_Anonym
En myt..Det finns inte några som helst faktista vetenskapliga bevis på att passiv rökning är farligt. Det har jag sett på tv programmet Bullshit

Fast de tog aldrig upp Kol, och jag har för mig att vi hade nån föreläsare som hade Kol, trots att hon inte var rökare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in