• 1
  • 2
2007-11-04, 13:20
Medlem
Anledningen till att folk blir så "uppspelta" när det gäller att passiv rökning dödar är väl snarare att det är människor som kanske har valt av egna värderingar att inte röka. Rökning är ju farligt, även om du bara står brevid och sällskapar. Men att det är farligare kan ju bara vara bullshit eftesom att jag som rökare både får i mig röken direkt ifrån ciggen plus att jag får i mig röken som kommer ut ur andra änden av ciggen.
Citera
2007-11-05, 17:33
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Fast de tog aldrig upp Kol, och jag har för mig att vi hade nån föreläsare som hade Kol, trots att hon inte var rökare.
Uppstår lungcancer enbart genom tobaksrökning?
Citera
2007-11-05, 22:45
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Uppstår lungcancer enbart genom tobaksrökning?

94% av all lungcancer hittar man hos rökare.
>95% av KOL hittar man också hos rökare.
Citera
2007-11-06, 00:45
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Den bråkdel rök som kommer ut ur toppen av cigaretten verkar som ett dåligt argument när den mesta röken kommer från det man inhalerar och exhalerar, som då är "filtrerat" för att inte tala om att rökaren får så jävla mycket mer rök i sig än någon som står brevid sålänge man inte blåser denne person i ansiktet... i vilket fall han heller inte får i sig lika mycket.

Usch, gillar egentligen inte att diskutera ämnen "passiv rökning".. det hela är så fjantigt.

Nu ska jag väl börja med att jag personligen anser att hela grejen med passiv rökning är uppblåst till oanade proportioner och är rent generell ren bullshit.

Men - kan ju iaf säga att din jämförelse haltar lite .. inte numera kanske men medan rökning fortfarande var tillåten på krogen så handlade det ju inte om en persons rökning utan man inhalerade ju rök från kanske 50 rökare runt om kring sig. Man kan ju anta att man fick i sig en hel del rök med andra ord.

I vilket fall som helst har det ju gjorts studier i ämnet och man kunde ju konstatera att de mängder man fick i sig var minimala, t.o.m för krogpersonal som vistades i en rökig miljö flera timmar per dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in