2007-11-05, 10:59
Medlem
TriKris avatar
Ja det verkar ju en gnutta farligt.
Citera
2008-12-09, 18:21
Medlem
Blir en liten bump här hoppas nån kan hjälpa mej så snabbt som möjligt,

Jag friterade pommes och lökringar igår med hjälp av kastrull och nu tänkte jag använda samma olja även idag när jag friterar men nästan så fort jag sätter på kastrullen på plattan så börjar oljan "Smälla" och bubbla så mycket att kastrullen rör sej, varför gör den det det funkade ju så jävla bra igår

tacksam för svar
Citera
2008-12-10, 01:48
Medlem
Dardels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaberg

Jag friterade pommes och lökringar igår med hjälp av kastrull och nu tänkte jag använda samma olja även idag när jag friterar men nästan så fort jag sätter på kastrullen på plattan så börjar oljan "Smälla" och bubbla så mycket att kastrullen rör sej, varför gör den det det funkade ju så jävla bra igår

tacksam för svar

Därför att det på något sätt har kommit vatten i oljan eller kastrullen. Inget att oroa sig för. Det går bort rätt snabbt. Om du testar att kasta i en droppe vatten när du värmer oljan så kommer du strax höra hur det börja smälla.
Citera
2008-12-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaberg

tacksam för svar

Jag skulle vilja veta hur du gjorde lökringarna!
Citera
2010-09-24, 17:19
Medlem
pyro860s avatar
Jag behöver ett snabbt svar..

120 grader hit och 180 dit.. Jaja whatever.. Vilket snäll på plattan ska det vara? Har sex snäpp och vill ikväll fritera pommes..

Hoppas nån läser detta inom närmsta halvtimmen
Citera
2010-09-24, 17:26
Medlem
TriKris avatar
Har ingen aning. Har du ingen termometer? La ner det där med fritering för ett tag sedan. Du kan ju hälla olja på en plåt annars och köra in den i ugnen, då kan du ju välja vilken temperatur du vill ha. Vet dock inte hur lång tid det tar för oljan att nå den temperaturen.
Citera
2010-11-22, 17:15
Medlem
RosaMaggans avatar
Läs den eminenta frityrskolan! (http://taffel.se/artiklar/frityrskolan-1-goda-grunder)

Har hört att traktörpanna och ister är bra för att fritera.
Citera
2010-11-22, 17:56
Medlem
Aydos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriKri
Hur ska jag göra om jag inte har nån fritös men vill fritera i alla fall? Jag menar, hur vet jag om oljan är tillräkligt varm eller om den är aldeles för varm? Av säkerhetsskäl har jag läst att man ska fritera i kastrull (och slå av fläkten) så man kan sätta på locket fort om det skulle ta eld. Käns ju dock säkrare om man vet vilken värme man ska ha plattan på. Jag antar att hur mycket olja man har i kastrullen inte spelar så stor roll då det fortfarande är lika stor avkylningsyta i förhållande till uppvärmningsyta.

Dessutom, vilken olja ska jag fritera i, och vilka oljor ska man inte värma upp i panna/kastrull över huvud taget? Har till exempel hört att man inte ska steka i olivolja utan att rapsolja är bättre.

Har aldrig friterat någon gång men min morsa är en riktig höjdare på det. Hon använder frityrolja. Finns på Coop utav vad jag vet. Frityroljan är nog den bästa att fritera med :3
Citera
2011-03-06, 17:42
Medlem
SmokinKittyCats avatar
Jag brukar slå på plattan på 4:an (min spis går upp till 6) sen går jag o gör något annat en stund. Man märker då den är varm nog för det börjar lukta hamburgerhak i köket. Då brukar jag öppna fönstret och provfritera med något, typ en brödbit.

Frityrolja föredrar jag främst. När den svalnat silar man oljan och kan använda den 2 gånger till.
Man kan även använda kokosfett, det brukar jag använda efter jul då det alltid blir över en massa efter ischokladbaket
Citera
2011-03-07, 09:58
Medlem
Fader Jacks avatar
Gjutjärnspanna, olja, riktig friteringstermometer (analog ska det vara) och en bra håv/sil grej för att plocka upp. Sen vad det ska vara för temp beror väl på oljan.
Citera
2011-03-07, 10:06
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag har aldrig hört om frityrolja innan denna tråd för övrigt, som om den skulle vara en specifik produkt med annorlunda egenskaper. En frityrolja är ju vad än för sorts olja man friterar med.
Citera
2011-03-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TriKri
Jag testade att fritera med solrosolja i en kastrull, använde frityrsmet dessutom. Jag märkte ingenting på oljan, så jag testade att stoppa i en litem bit formfranska indränkt som var indränkt i smeten. Det sprakade som fasen! Trodde att temperaturen hade stigit till en bra bit över 200 grader! Men det kanske brukar spraka och ha sig?

Skulle nog avråda att fritera i Solrosolja, då den lämnar smak på det friterade objektet.

Sedan skulle jag generellt säga att mycket gällande fritering handlar om erfarenhet och att våga prova. Skulle aldrig falla mig in att fritera i en stekpanna dock. Här används helt vanlig kastrull, frityrolja och sedan märker man när man har uppnått rätt tempratur genom att att provdoppa objektet.

Ett litet tips som jag tycker ger bra smak när man friterar är att tillsätta lite soja i frityrsmeten (som med fördel lagas själv). Detta förstör dock oljan då den tar smak till framtida friteringar, men det ger en otroligt bra smak på annars tråkiga friterade kyckling/fläskfile bitar.

Sedan gällande Pommes så ska man inte ta fram dem från frysen och tina upp dem innan, nej dom ska direkt från frysen ner i oljan, annars blir dom sega och inte alls lika krispiga.
Senast redigerad av Idge 2011-03-07 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in