Citat:
Ursprungligen postat av TriKri
Jag testade att fritera med solrosolja i en kastrull, använde frityrsmet dessutom. Jag märkte ingenting på oljan, så jag testade att stoppa i en litem bit formfranska indränkt som var indränkt i smeten. Det sprakade som fasen!

Trodde att temperaturen hade stigit till en bra bit över 200 grader! Men det kanske brukar spraka och ha sig?
Skulle nog avråda att fritera i Solrosolja, då den lämnar smak på det friterade objektet.
Sedan skulle jag generellt säga att mycket gällande fritering handlar om erfarenhet och att våga prova. Skulle aldrig falla mig in att fritera i en stekpanna dock. Här används helt vanlig kastrull, frityrolja och sedan märker man när man har uppnått rätt tempratur genom att att provdoppa objektet.
Ett litet tips som jag tycker ger bra smak när man friterar är att tillsätta lite soja i frityrsmeten (som med fördel lagas själv). Detta förstör dock oljan då den tar smak till framtida friteringar, men det ger en otroligt bra smak på annars tråkiga friterade kyckling/fläskfile bitar.
Sedan gällande Pommes så ska man inte ta fram dem från frysen och tina upp dem innan, nej dom ska direkt från frysen ner i oljan, annars blir dom sega och inte alls lika krispiga.