Citat:
De olika fördelarna som kvinnorna har i samhället idag är ju nästan svärord att prata om i den politiska debatten idag - politiskt inkorrekt! Vi män behöver nu slåss för våra rättigheter precis som kvinnorna har gjort.
Det trista enligt mig är att man måste se det som kvinnor slåss för sin sak och män för sin, varför inte ha en helhets syn på jämnlikhet, och jobba för jämnlikhet för båda könen. När man pratar om att slåss för sitt kön så blir det en sorts kamp, där det handlar om att vinna mark på olika områden, och vissa verkar inte bry sig överhuvudtaget om att det finns orättvisa för båda kön, bara deras kön får rätt. Det är för mig bizarrt tänkade. JAG JAG JAG, istället för vi.
Citat:
JAg är man och jag tycke kvotering ibland kan vara bra för att "släppa in" det könet som saknas på arbetsplatsen men efter ordentlig försök med kvotering håller jag med dig om att det självklart är kompetens som skall avgöra. Jag menar vem vill bi opererad av en inkvoterad läkare i förmån för en mer kvalifierad av "fel kön"? Men då kompetens luckan mellan två indivier av olika kön är relativt betydelselös så kan kvotering ibland vara bra tycker jag.
Är själv kvinna och särarts feminist. Tycker inte om att använda ordet feminist över huvudtaget. Jag tror inte på kvotering, det är en farlig väg, det finns fler vägar, och jag tror, att vissa frågor, måste få lösas med TID, man kan inte stressa fram allt över en natt.
Jag hade gärna sett att man tog ett nytt grepp kring jämnställdhets frågor, och tittade på det ur ett helhetsperspektiv, inte bara utifrån ett kön.