2007-11-05, 08:12
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyndann
Väldigt intressant läsning det här även om jag inte känner igen mig i mycket som skrivs i min vardag.

Det verkar förekomma orättvisor åt båda håll ser jag det som. Och drömmen vore väl att vi kunde arbeta med varandra och inte mot.

Den uppfattningen tror jag att de flesta kan instämma i men tyvärr är det inte denna mänskliga uppfattning som ges utrymme i media. Tyvärr är det väl så att galenpannor som radikalfeminister som ger uttryck för uppfattningar som att "män är djur" säljer fler lösnummer. Vad vet jag.

I mitt vardagsliv möter jag intelligenta och självständiga kvinnor utan några tecken till manshat. I media möter jag i stort sett bara korkade manshatare med en förenklad verklighetsbild. Med risk för att bli förlöjligad av Brandbil och hans anhang kan jag ibland känna trötthet över den mansbild som ständigt målas upp i media. Och skulle man få för sig att ge uttryck för uppfattningen att även män ibland diskrimenas, ja då är det som att svära i kyrkan och man blir kallad "grinolle" eller "mes". Sådant främjar inte på något sätt en bra diskussion.
Citera
2007-11-05, 09:19
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Det märkligaste är nog när man som präktigt kvinnorespekterande svensk man blir ratad för nån från en främmande kultur, som är en riktig MAN.
Men du; Om du vill ha en tjej som vill ha "en riktig man" och som själv vill vara "en riktig kvinna" så behöver du inte vara jämställd i ditt beteende.
Du kan ju köra vilda västern om du vill, och du hittar säkert någon tjej någonstans som går igång på det.
Citera
2007-11-05, 09:21
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Det är jobbigt att vara vad som helst i Sverige, eftersom det är ett skitland, men det är jobbigare att vara man. Anledningen är enkel: Sverige befinner sig i ett starkt matriark som hela tiden försöker bli starkare genom att påstå att landet befinner sig i ett patriark. Men vem som helst med fler än 19 hjärnceller ser väldigt tydligt att Sverige är fullständigt kvinnodominerat i bland annat media.

Se bara på dessa vilda påståenden om att män tjänar mer än kvinnor...ja om man slår ut vad ALLA män tjänar och vad ALLA kvinnor tjänar, men så kan man ju inte räkna ut saker. Det intressanta är väl om en man tjänar mer än en kvinna om de har samma befattning, arbetsuppgifter och erfarenhet? Svaret är nej, män tjänar INTE mer än kvinnor. Men ändå är detta något slags faktum i Sverige, för att de organiserade kvinnogrupperna hjärntvättat oss med sådana idiotiska påståenden hur länge som helst.

Lägg sedan till att Svenska män generellt är väldigt mesiga och naiva, och att Sverige är så pass jämställt som det är (med lite vikt på kvinnosidan) så får man ett väldigt jobbigt land att bo i som man.
Jag gissar att du inte läser dagstidningar...
Citera
2007-11-05, 09:26
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
Ja vad fan ska man säga som du inte sagt? Kanske att det i sverige fortfarande finns en bild av romans och allt som går till ska bekostas av män, i relationer man/kvinna så ska mannen leka curlingpartner för kvinnan.
Sen när det kommer till sexuella relationer så har kvinnor det enklare att skaffa sig en partner, och om hon sen dumpar partner och hoppar till nästa så är hon bara en stark och frigjord quinna. Gör en snygging till man samma sak så är han en ondsint player.

Lika så på ett generellt plan, kvinnor framställs som de svaga och beskydd behövande så när någon av dem skaffar sig lite ryggrad och gör något(tex karriär inom musikbranschen) så är det genast fantastiskt, just för att det är en kvinna som gör det.
Men vad är grejen?
Om du vill att man INTE skall specialbehandlas på grund av kön är du ju snarare feminist än något annat.
Vill du ha bort könsrollerna (mannen betalar på krogen, kvinnan skall beskyddas) eller inte?
Citera
2007-11-05, 11:54
Medlem
pewpews avatar
Citat:
De olika fördelarna som kvinnorna har i samhället idag är ju nästan svärord att prata om i den politiska debatten idag - politiskt inkorrekt! Vi män behöver nu slåss för våra rättigheter precis som kvinnorna har gjort.

Det trista enligt mig är att man måste se det som kvinnor slåss för sin sak och män för sin, varför inte ha en helhets syn på jämnlikhet, och jobba för jämnlikhet för båda könen. När man pratar om att slåss för sitt kön så blir det en sorts kamp, där det handlar om att vinna mark på olika områden, och vissa verkar inte bry sig överhuvudtaget om att det finns orättvisa för båda kön, bara deras kön får rätt. Det är för mig bizarrt tänkade. JAG JAG JAG, istället för vi.

Citat:
JAg är man och jag tycke kvotering ibland kan vara bra för att "släppa in" det könet som saknas på arbetsplatsen men efter ordentlig försök med kvotering håller jag med dig om att det självklart är kompetens som skall avgöra. Jag menar vem vill bi opererad av en inkvoterad läkare i förmån för en mer kvalifierad av "fel kön"? Men då kompetens luckan mellan två indivier av olika kön är relativt betydelselös så kan kvotering ibland vara bra tycker jag.

Är själv kvinna och särarts feminist. Tycker inte om att använda ordet feminist över huvudtaget. Jag tror inte på kvotering, det är en farlig väg, det finns fler vägar, och jag tror, att vissa frågor, måste få lösas med TID, man kan inte stressa fram allt över en natt.

Jag hade gärna sett att man tog ett nytt grepp kring jämnställdhets frågor, och tittade på det ur ett helhetsperspektiv, inte bara utifrån ett kön.
Citera
2007-11-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Men vad är grejen?
Om du vill att man INTE skall specialbehandlas på grund av kön är du ju snarare feminist än något annat.
Vill du ha bort könsrollerna (mannen betalar på krogen, kvinnan skall beskyddas) eller inte?

Jag hatar ordet feminist, jag är fan i helvete inte feminist! Själva ordet feminist i sig har fått betydelsen att kvinnor ska få det bättre, inte att man är för ett könsneutralt samhälle.

Jag tycker att man kan få ha kvar de gamla traditionerna att mannen står för pengarna och kvinnan sköter hemmet om folk nu vill det, inge fler öronmärkta pengar för pappaledighet.

Om kvinnan nu vill beskyddas, sure, då kan hon få hitta en man som går med på det, men jag är inte en ädel riddare med sköld svärd och näsduk på lansen.
Citera
2007-11-05, 18:39
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
Jag hatar ordet feminist, jag är fan i helvete inte feminist! Själva ordet feminist i sig har fått betydelsen att kvinnor ska få det bättre, inte att man är för ett könsneutralt samhälle.

Jag tycker att man kan få ha kvar de gamla traditionerna att mannen står för pengarna och kvinnan sköter hemmet om folk nu vill det, inge fler öronmärkta pengar för pappaledighet.

Om kvinnan nu vill beskyddas, sure, då kan hon få hitta en man som går med på det, men jag är inte en ädel riddare med sköld svärd och näsduk på lansen.
Du vill vara den som står för notan, men du vill sura över det?
Citera
2007-11-05, 19:53
Medlem
Muskars avatar
Citat:
Men du; Om du vill ha en tjej som vill ha "en riktig man" och som själv vill vara "en riktig kvinna" så behöver du inte vara jämställd i ditt beteende.
Du kan ju köra vilda västern om du vill, och du hittar säkert någon tjej någonstans som går igång på det.

Riktigt så enkelt är det nog inte.

Ett tag var jag ofta inne på en chatt där det var en massa kvinnliga feminister av typen som studerar genusvetenskap på universitetet och är näst intill militanta i sin övertygelse.

En dag var det en av dem som berättade att hon hade den perfekta killen som även han var en riktig feminist och verkligen delade arbetet med hem och barn med henne. Sedan erkände hon lite skamligt att hon ibland hade lite svårt att tända på honom och att hon saknade "en riktig man" som hon uttryckte det.

Allt fler av dessa feminister erkände motvilligt att de också kände så. Efter en stunds diskuterande kom de fram till att de ändå ville ha en mjuk och jämställd man, men att de även ansåg sig ha rätt att kräva att han ibland skulle spela macho för att det tände dem.

Tyvärr tror jag inte de var unika kvinnor utan att det hos många finns en klyfta mellan vad intellektet och känslorna säger.
Citera
2007-11-05, 21:08
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskar

Ett tag var jag ofta inne på en chatt där det var en massa kvinnliga feminister av typen som studerar genusvetenskap på universitetet och är näst intill militanta i sin övertygelse.

En dag var det en av dem som berättade att hon hade den perfekta killen som även han var en riktig feminist och verkligen delade arbetet med hem och barn med henne. Sedan erkände hon lite skamligt att hon ibland hade lite svårt att tända på honom och att hon saknade "en riktig man" som hon uttryckte det.

Allt fler av dessa feminister erkände motvilligt att de också kände så. Efter en stunds diskuterande kom de fram till att de ändå ville ha en mjuk och jämställd man, men att de även ansåg sig ha rätt att kräva att han ibland skulle spela macho för att det tände dem.

Tyvärr tror jag inte de var unika kvinnor utan att det hos många finns en klyfta mellan vad intellektet och känslorna säger.
1. Den sämsta lögnen jag sett
2. Den största (nåja) missuppfattningen som vad som är manligt som jag sett

"Get real"...
Citera
2007-11-05, 22:38
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskar

Det här är litegrann som de där "läsarnas egna sexberättelser" i Aktuell rapport. "Jag lovar, det var verkligen så att sjuksyster gick i värsta kortkorta stassen på salen och red gubbarna på långvården".
Citera
2007-11-05, 22:43
Medlem
Muskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
1. Den sämsta lögnen jag sett
2. Den största (nåja) missuppfattningen som vad som är manligt som jag sett
"Get real"...

Vad är det som är lögn??????

Jag kan garantera att allt det jag skrev är till 100% sant. Det var på Föräldranätet som numera heter Allt för föräldrar... under snackämnet feminism... flera av tjejerna där pluggade genusvetenskap på Umeå universitetet... och några pluggade i Göteborg om jag inte minns fel...

"Get real" själv du!
Citera
2007-11-05, 23:06
Medlem
Muskars avatar
Citat:
Det här är litegrann som de där "läsarnas egna sexberättelser" i Aktuell rapport. "Jag lovar, det var verkligen så att sjuksyster gick i värsta kortkorta stassen på salen och red gubbarna på långvården".

När det gäller den där händelsen så blev Jag faktiskt ganska besviken över att så upplysta feminister kunde ha sådana åsikter.
Nu blir jag även förlöjligad och kallad lögnare för att jag berättar någonting som inte passar in i er "världsbild".
Men ni får väl tro vad ni vill... det är ett fritt land.

Kan bara säga att om jag hade några fördomar mot feminister tidigare så har ni nu verkligen lyckats bekräfta dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in