2007-11-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noonien
Eländigt att leva som man i Sverige är det absolut inte. Dock så kan det vara lite irriterande med feministers hycklande och ogrundade smutskastning av män i allmänhet.

Sett till helheten så anser jag att det svenska samhället är klart mer fördelaktigt för kvinnor. Rent rättsligt så har ni fördelar bl.a. när det gäller barn. I praktiken så får ni bättre betyg för samma prestation, får lägre straff för samma brott, löper klart mindre risk att bli utsatta för våld, har mer sexuell makt och män spenderar mer pengar på er än vad ni spenderar på män. Självklart så finns det undantag men överlag så har kvinnor klara fördelar på dessa viktiga, konkreta punkter.

Kvinnor brukar hävda att de minsann är diskriminerade för att... ja för att det bara är så! Denna argumentation håller helt enkelt inte i många mäns ögon. Dessutom så anser kvinnor ofta att lösningen är kvotering till kvinnors fördel. Denna metod är diskriminering om något och tillämpas endast om det är till kvinnors fördel, knappast i omvända situationer!

Det hävdas ofta att män anställs istället för kvinnor pga kön. Jag håller inte med. Jag tror att företag anställer pga kompetens / hur det gynnar dem ekonomiskt. Att tro att kapitalet är diskriminerande är inget annat än korkat. Om man verkligen ska prata om att anställas pga kön så finns det situationer då kvinnor med någorlunda utseende och förmåga att le anställs trots att de har sämre kvalifikationer än konkurrerande män.

Sist men inte minst så har jag och många andra män uppfattningen, baserad på egen erfarenhet, att kvinnor överlag är klart sämre än män på att se saker och ting för vad de är och istället är mycket mer benägna att ha den uppfattningen som de tror är accepterad. Sämre verklighetsförankring och större behov av att passa in bara för att passa in alltså.

Bra inlägg!

De olika fördelarna som kvinnorna har i samhället idag är ju nästan svärord att prata om i den politiska debatten idag - politiskt inkorrekt! Vi män behöver nu slåss för våra rättigheter precis som kvinnorna har gjort.

Däremot håller jag inte med dig om att kvinnorna generellt sett har de bättre än män i dagens Sverige, båda könen är förtryckta fast på olika sätt. Sedan undrar jag om den uppgiften om att tjejer får bättre betyg än killar för samma insats går att läsa om någonstans - låter otroligt.

Sedan kan jag ge konkreta exempel på hur kvinnor är underordnade och att det förekommer positiv särbehandling av män också. Jag som läser till ett vårdyrke till exempel har mycket större chans att få jobbet än en kvinnlig sökande! Lönefrågan är en fruktansvärd diskriminering av traditionella kvinnoyrken jämfört med traditionellt manliga yrken. Till och med bland Rikets lektorer och professorer så tjänar männen i genomsnitt tusenlappar mer än kvinnor - detta är inget annat än en skandal. Tack gode gud jämställs lönerna hela tiden mer och mer men det är ändå en skandal.

JAg är man och jag tycke kvotering ibland kan vara bra för att "släppa in" det könet som saknas på arbetsplatsen men efter ordentlig försök med kvotering håller jag med dig om att det självklart är kompetens som skall avgöra. Jag menar vem vill bi opererad av en inkvoterad läkare i förmån för en mer kvalifierad av "fel kön"? Men då kompetens luckan mellan två indivier av olika kön är relativt betydelselös så kan kvotering ibland vara bra tycker jag.
Citera
2007-11-03, 11:08
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
En betydande del av problemet ligger i att de tongivande feministerna i Sverige är de av genusvetenskapen kraftigt influerade, radikala likhetsfeministerna. De har kapat åt sig hela problemformuleringsprivilegiet och tillskansat sig hela vulgärmedias uppmärksamhet.

I verkligheten finns det ett otal feministiska falanger. En sansad liberal feminist såsom Nina Lekander kan skriva mycket kloka artiklar om kvinnoemancipation på kultursidorna utan att någon enda jävel reagerar. Samtidigt presterar Gudrun Schyman debattartiklar på DN Debatt vars analys ligger ljusår efter den intellektuella glimten i Lekanders överlägsna hjärna.

Men Gudrun får hela uppmärksamheten. You do the math.
Jag tror dom flesta män är villiga att lyssna på sansade feminister.
Citera
2007-11-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merops
Sedan undrar jag om den uppgiften om att tjejer får bättre betyg än killar för samma insats går att läsa om någonstans - låter otroligt.

Pågår en debatt om detta här på Flashback: http://flashback.info/showthread.php?t=565386
Citera
2007-11-03, 15:48
Medlem
Hyndanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Man kan ju tycka att svenska kvinnor kunde vara lite tacksamma över att leva i världens mest jämnställda land.

Istället kräks dom kollektivt över svenska män för att vi inte har fixat ett perfekt samhälle åt dom.

Jag tror ju faktiskt inte att det är en speciellt stor del kvinnor som kräks kollektivt bara att de kollektiva kräkarna hörs mest.

Men sen vet jag inte om jag tycker att jag behöver gå omkring och känna mig tacksam dagarna i ända.
Citera
2007-11-03, 15:50
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyndann
Jag tror ju faktiskt inte att det är en speciellt stor del kvinnor som kräks kollektivt bara att de kollektiva kräkarna hörs mest.

Men sen vet jag inte om jag tycker att jag behöver gå omkring och känna mig tacksam dagarna i ända.
Tja, tacksamhet har väl som alltid att göra med vad man jämför med.
Citera
2007-11-03, 16:22
Medlem
Jag tycker det är eländigt att vara man och leva i Sverige. Vi män är förtryckta, män får sämre betyg i skolorna för samma prestation, män får hårdare straff för samma brott. Absurt.
Citera
2007-11-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av binyard
Jag tycker det är eländigt att vara man och leva i Sverige. Vi män är förtryckta, män får sämre betyg i skolorna för samma prestation, män får hårdare straff för samma brott. Absurt.

Ser du inte orättvisor åt andra hållet också? Är inte båda könen förtryckta?
Citera
2007-11-03, 18:13
Medlem
Citat:
Man kan ju tycka att svenska kvinnor kunde vara lite tacksamma över att leva i världens mest jämnställda land.

Istället kräks dom kollektivt över svenska män för att vi inte har fixat ett perfekt samhälle åt dom.

Det du nämner om att vi är de mest jämnställda landet stämmer antagligen men det är en väldigt dålig indikator på om situationen är acceptabel eller inte.

Tacksam är inte rätta ordet tycker jag (skulle vi vara tacksamma om vi var det landet i världen som var minst utsatta för mord fastän ett skulle begås per 100 personer varje vecka?), men jag tycker vi kan vara stolta över att vi uppmärksammat att könsdiskriminering är ett problem och som vi gör/har gjort mycket för att föbättra.

Det är precis som en föregående skribent skriver att det inte är alla kvinnor som kräks över männen.

MVH
Citera
2007-11-03, 18:15
Medlem
Citat:
Tja, tacksamhet har väl som alltid att göra med vad man jämför med.

Nej! Det har att göra med hur det känns
Citera
2007-11-04, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merops
Ser du inte orättvisor åt andra hållet också? Är inte båda könen förtryckta?

Nej, kvinnorna är inte förtryckta.
Citera
2007-11-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noonien
Eländigt att leva som man i Sverige är det absolut inte. Dock så kan det vara lite irriterande med feministers hycklande och ogrundade smutskastning av män i allmänhet.

Sett till helheten så anser jag att det svenska samhället är klart mer fördelaktigt för kvinnor. Rent rättsligt så har ni fördelar bl.a. när det gäller barn. I praktiken så får ni bättre betyg för samma prestation, får lägre straff för samma brott, löper klart mindre risk att bli utsatta för våld, har mer sexuell makt och män spenderar mer pengar på er än vad ni spenderar på män. Självklart så finns det undantag men överlag så har kvinnor klara fördelar på dessa viktiga, konkreta punkter.

Kvinnor brukar hävda att de minsann är diskriminerade för att... ja för att det bara är så! Denna argumentation håller helt enkelt inte i många mäns ögon. Dessutom så anser kvinnor ofta att lösningen är kvotering till kvinnors fördel. Denna metod är diskriminering om något och tillämpas endast om det är till kvinnors fördel, knappast i omvända situationer!

Det hävdas ofta att män anställs istället för kvinnor pga kön. Jag håller inte med. Jag tror att företag anställer pga kompetens / hur det gynnar dem ekonomiskt. Att tro att kapitalet är diskriminerande är inget annat än korkat. Om man verkligen ska prata om att anställas pga kön så finns det situationer då kvinnor med någorlunda utseende och förmåga att le anställs trots att de har sämre kvalifikationer än konkurrerande män.

Sist men inte minst så har jag och många andra män uppfattningen, baserad på egen erfarenhet, att kvinnor överlag är klart sämre än män på att se saker och ting för vad de är och istället är mycket mer benägna att ha den uppfattningen som de tror är accepterad. Sämre verklighetsförankring och större behov av att passa in bara för att passa in alltså.

Ja vad fan ska man säga som du inte sagt? Kanske att det i sverige fortfarande finns en bild av romans och allt som går till ska bekostas av män, i relationer man/kvinna så ska mannen leka curlingpartner för kvinnan.
Sen när det kommer till sexuella relationer så har kvinnor det enklare att skaffa sig en partner, och om hon sen dumpar partner och hoppar till nästa så är hon bara en stark och frigjord quinna. Gör en snygging till man samma sak så är han en ondsint player.

Lika så på ett generellt plan, kvinnor framställs som de svaga och beskydd behövande så när någon av dem skaffar sig lite ryggrad och gör något(tex karriär inom musikbranschen) så är det genast fantastiskt, just för att det är en kvinna som gör det.
Citera
2007-11-05, 01:29
Medlem
Hyndanns avatar
Väldigt intressant läsning det här även om jag inte känner igen mig i mycket som skrivs i min vardag.

Det verkar förekomma orättvisor åt båda håll ser jag det som. Och drömmen vore väl att vi kunde arbeta med varandra och inte mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in