2007-11-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Du vill vara den som står för notan, men du vill sura över det?
vad fan snackar du om? Sluta tolka in saker i mina inlägg. Läs ordagrant
Citera
2007-11-06, 07:49
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
1. Den sämsta lögnen jag sett
2. Den största (nåja) missuppfattningen som vad som är manligt som jag sett

"Get real"...

Hur vet du att det var en lögn? Deltog du i chatten eller hittar du bara på? Om man kallar någon för lögnare på ett öppet forum bör man se till att ha god grund för sitt uttalande! Har du det? Låt höra i så fall.

Jag är så gammal att jag minns förra gången som feminismen var på modet, nämligen på 70-talet. Ett minne som jag har är en krönika, vill minnas att den publicerades i Expressen, där den kvinnliga skribenten beskrev en händelse ur hennes eget liv. Hon hade varit på fest och tillbringat större delen av kvällen med en mjuk fin man med byxor utan gylf. De hade talat känslor, gråtit ut och spytt galla över macho killar. Sent på kvällen hade "Tarzan" kommit till festen. Han representerade allt som skribenten sa sig ogilla. Han var macho och "mansgrisig". Vilken av killarna tror du skribenten följde med hem? Detta är upplevelser som jag själv har upplevt och kan vittna om. Men kanske är jag också en lögnare? Brandbil; Du kan säkert förlöjliga även mig med ytterligare någon av dina "one liners" som egentligen inte tillför diskussionen någonting. Låt oss bländas av din fyndighet!
Citera
2007-11-06, 08:15
Medlem
Jag tror att det i grund och botten är mycket enkelt. Man blir som man jävligt trött på att ständigt bli utmålad som kvinnoförtryckare. Att varje dag matas med en skev feministisk agenda som egentligen inte grundar sig i något annat än feministens egen bitterhet. Det är ju för fan inte jag som bidragit till att det är som det är. Således ser man gärna sin chans att ge igen med samma mynt. Alla kvinnor är horor precis som alla män är djur. Och inte är särskillt intelligenta de heller. Sen om det är så i verkligheten eller inte spelar inte så stor roll. För verklighetsförankling och sunt förnuft är ju tydligen inte intressant när det gäller jämstäldhetsfrågan.
Citera
2007-11-06, 08:36
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskar
När det gäller den där händelsen så blev Jag faktiskt ganska besviken över att så upplysta feminister kunde ha sådana åsikter.
Nu blir jag även förlöjligad och kallad lögnare för att jag berättar någonting som inte passar in i er "världsbild".
Men ni får väl tro vad ni vill... det är ett fritt land.

Kan bara säga att om jag hade några fördomar mot feminister tidigare så har ni nu verkligen lyckats bekräfta dem.
Hehe. Jag är övertygad om att du ser till att få alla möjliga fördomar bekräftade för dig. Min roll i det hela tror jag dock är av underordnad betydelse.
Citera
2007-11-06, 08:41
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Jag tror att det i grund och botten är mycket enkelt. Man blir som man jävligt trött på att ständigt bli utmålad som kvinnoförtryckare. Att varje dag matas med en skev feministisk agenda som egentligen inte grundar sig i något annat än feministens egen bitterhet. Det är ju för fan inte jag som bidragit till att det är som det är. Således ser man gärna sin chans att ge igen med samma mynt. Alla kvinnor är horor precis som alla män är djur. Och inte är särskillt intelligenta de heller. Sen om det är så i verkligheten eller inte spelar inte så stor roll. För verklighetsförankling och sunt förnuft är ju tydligen inte intressant när det gäller jämstäldhetsfrågan.
Om du umgås med människor som dag ut och dag in anklagar dig för att vara ett djur kanske du skall se över dina vänner? Vad jag vet har jag hört "män är djur" i ett enda sammanhang någonsin, nämligen i debatten runt "Könskriget". Menar du att det här är något som hävdas om och om igen? Var, i så fall? I vanliga media?
(Ja, jag vet att det säkert finns något litet fanzin vid namn "Fittans hämnare" eller liknande någonstans, som förespråkar kollektiv kastrering, men om vi nu skall diskutera de generella strömningarna i samhället istället?)
Citera
2007-11-06, 08:44
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstatera
vad fan snackar du om? Sluta tolka in saker i mina inlägg. Läs ordagrant
Du menar att jag missförstod dig?
Men då kanske du vill förtydliga:
Tycker du att det är fint och bra med en traditionell rollfördelning, där mannen skall kurtisera, köpa öl, skicka blommor och skriva dikter, och om han har tur kan kvinnan nådigt "låta sig vinnas" (vilket innebär ett försörjningsansvar för honom. Jag tror du kallade det "curlingpartner").
Är det vad du föredrar eller inte?
Citera
2007-11-06, 15:05
Medlem
Citat:
Tycker du att det är fint och bra med en traditionell rollfördelning, där mannen skall kurtisera, köpa öl, skicka blommor och skriva dikter, och om han har tur kan kvinnan nådigt "låta sig vinnas" (vilket innebär ett försörjningsansvar för honom. Jag tror du kallade det "curlingpartner").
Är det vad du föredrar eller inte?
Hittils har jag endast nämt att det existerar en sån mentalitet i svenska samhället.
Min åsikt om menatliteten är att den är förlegad och inte kan existera om resten av samhället förändras (tex lönerna jämnas ut); den är i mina ögon både fånig och en form av romantik som känns väldigt konstlad, tllgjord.
Jag tänker inte befatta mig med den såvida jag inte känner att det känn lämpligt, tex i ett förhållande där det finns stora inkomstskillnader eller nått.
Citera
2007-11-06, 15:42
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Hur vet du att det var en lögn? Deltog du i chatten eller hittar du bara på? Om man kallar någon för lögnare på ett öppet forum bör man se till att ha god grund för sitt uttalande! Har du det? Låt höra i så fall.

Jag är så gammal att jag minns förra gången som feminismen var på modet, nämligen på 70-talet. Ett minne som jag har är en krönika, vill minnas att den publicerades i Expressen, där den kvinnliga skribenten beskrev en händelse ur hennes eget liv. Hon hade varit på fest och tillbringat större delen av kvällen med en mjuk fin man med byxor utan gylf. De hade talat känslor, gråtit ut och spytt galla över macho killar. Sent på kvällen hade "Tarzan" kommit till festen. Han representerade allt som skribenten sa sig ogilla. Han var macho och "mansgrisig". Vilken av killarna tror du skribenten följde med hem? Detta är upplevelser som jag själv har upplevt och kan vittna om. Men kanske är jag också en lögnare? Brandbil; Du kan säkert förlöjliga även mig med ytterligare någon av dina "one liners" som egentligen inte tillför diskussionen någonting. Låt oss bländas av din fyndighet!
Nej, jag har inga bevis utan sa det bara för att jag inte trodde på hans historia. Jag är väl en dålig människa som inte skrev att historian lät vinklad, beskriven ur hans perspektiv, en enstaka händelse, annat än topic osv. Det var inte meningen att såra dig.

För övrigt känns båda era exempel ganska irrelevanta. När har någon argumenterat för att feminist-pojkar plockar fler blondiner på krogen än Tarzan? Trots att ni försöker bygga ett generellt resonemang kring enstaka och, till synes, får man väl lägga till, väldigt subjektiva upplevelser är det ingen som sagt att ni har fel i krograggningsfrågan.

"Lögninlägget" kom som svar på en annan användares inlägg om att det är upp till var och en att välja vem man vill "umgås" med... Ni läser av någon anledning in lite för mycket i mitt (och andras?) resonemang. Kanske finns det fler än jag som inte är perfekta?

Topic är "Jobbigt att vara man i Sverige?" och man kan ju konstatera att vissa gnäller mer än andra. Lycka till på krogen, mannen
Citera
2007-11-06, 16:29
Medlem
Hyndanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga

Din verklighet och min är väldigt olika. Du skriver om feministers bitterhet jag tycker mig skönja lite av den varan hos dig med.
Citera
2007-11-06, 19:26
Medlem
Muskars avatar
Citat:
Hehe. Jag är övertygad om att du ser till att få alla möjliga fördomar bekräftade för dig. Min roll i det hela tror jag dock är av underordnad betydelse.

Mmm... ungefär som du då. Om du tycker att det jag berättade lät otroligt så har du antagligen lika stora fördomar som jag. För de skrev faktiskt så. Dock höll inte alla på forumet med, men flera av de som var mest aktiva och engagerade gjorde det.

Jag kan inte påstå att jag gillade att vissa av kvinnorna ansåg att de hade rätt att kräva att mannen skulle spela något slags rollspel för att tända dem. Däremot beundrar jag dem för att de var så klarsynta och ärliga med vad de kände. Vill vi ha jämställdhet kan vi inte blunda för obehagliga sanningar. Eller för att citera en välkänd TV profil: “You can't change what you don't acknowledge”
Citera
2007-11-07, 08:09
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Nej, jag har inga bevis utan sa det bara för att jag inte trodde på hans historia. Jag är väl en dålig människa som inte skrev att historian lät vinklad, beskriven ur hans perspektiv, en enstaka händelse, annat än topic osv. Det var inte meningen att såra dig.

För övrigt känns båda era exempel ganska irrelevanta. När har någon argumenterat för att feminist-pojkar plockar fler blondiner på krogen än Tarzan? Trots att ni försöker bygga ett generellt resonemang kring enstaka och, till synes, får man väl lägga till, väldigt subjektiva upplevelser är det ingen som sagt att ni har fel i krograggningsfrågan.

"Lögninlägget" kom som svar på en annan användares inlägg om att det är upp till var och en att välja vem man vill "umgås" med... Ni läser av någon anledning in lite för mycket i mitt (och andras?) resonemang. Kanske finns det fler än jag som inte är perfekta?

Topic är "Jobbigt att vara man i Sverige?" och man kan ju konstatera att vissa gnäller mer än andra. Lycka till på krogen, mannen

Brandbil: Det fanns inte så mycket att läsa in i ditt inlägg. Du kallade Musakar för lögnare, Punkt. Problemet är att du ägnar dig åt att skriva ironiska och emellanåt opåkallt elaka one liners som egentligen inte tillför diskussionen något alls. Jag har dock läst vissa andra inlägg från dig som visar att du besitter såväl kunskap som en god argumentationsförmåga. Använd dig av dessa talanger lite oftare.

Tack för din lyckönskan. Jag behöver den dock inte eftersom jag sedan många år är lyckligt gift.
Citera
2007-11-07, 09:16
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Brandbil: Det fanns inte så mycket att läsa in i ditt inlägg. Du kallade Musakar för lögnare, Punkt. Problemet är att du ägnar dig åt att skriva ironiska och emellanåt opåkallt elaka one liners som egentligen inte tillför diskussionen något alls. Jag har dock läst vissa andra inlägg från dig som visar att du besitter såväl kunskap som en god argumentationsförmåga. Använd dig av dessa talanger lite oftare.

Tack för din lyckönskan. Jag behöver den dock inte eftersom jag sedan många år är lyckligt gift.
Jag tror säkert att musakar kan ha deltagit i någon diskussion någon gång, där någon tjej förklarat att hon tänder på "riktiga män" fastän det inte är PK. Jag är samtidigt övertygad om att han har valt att bättra på delen om hur rabiat extremfeministiska dessa tjejer var, antingen för att det är skönt för honom att tänka så, eller för att det spetsar till storyn lite.
Det är som när folk berättar om en spökupplevelse. Det blir viktigt med de rätta förutsättningarna, så därför har det inte funnits något drag i huset, inga katter fanns närvarande, ett plan kan definitivt inte ha flugit förbi och elektroniska fel är uteslutna.
Självklart är inte detta något som kollades vid tillfället för händelsen, utan det handlar om att berättaren vill stärka sin story.
Precis som musakar gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in