Citat:
Ursprungligen postat av
Rebali179
Har vi rett ut vilken som r Kebnekajse s bsta skiva nnu?
Av den "gamla eran" s r det dubbel frsta plats med Resa Mot Oknt Ml & Kebnekajse III
Av "nya eran" s mste nog Kebnekajse (2009) ligga hgst
Intressant lista, tack fr att du delade den.
Fr mig s mste jag sga att II och III r mina favoriter frn den "gamla eran"...Resa Mot Oknt Ml knns mer som en Baby Grandmothers platta...drfr har jag svrt att rkna den som en Kebne platta, men kul att du diggar den.
Dessutom s motiverar jag min sikt delvis beroende p att Resa Mot Oknt Ml hade ett specifikt "studiotekniskt" ljud som srskiljde den frn II och III i mitt tycke. Det blev ett lite mer dynamiskt ljud p II och III. Sedan fr man inte glmma bort de folkmusikaliska aspekterna som blev mer framtrdande p II och III. personligen fredrar jag dessa lite mer n Resa Mot Oknt Ml plattan, men om man lyssnar separat p alla "gamla plattor" s r de riktigt grymma var och en p sitt stt.
Av den "nya eran" s hller jag med dig om att "2009" r den bsta verlag, men bde "Idioten" och "Aventure" har ngra bra guldkorn ven dom...men helheten r bst p "2009". Kanske att de hade mest jmnt ltmaterial till den skivan?
Inspelningsmssigt s tycker jag att Hrga EP:n lter bra studiotekniskt...och de andra "nya skivorna" lter vldigt mycket "Silence studios" men p ett bra och intressant stt. Dessutom har ju Anders Lind sagt att han brukar spela in virveltrum-ljudet s "stumt" som mjligt och inte anvnda s mycket effekter vilket ibland r helt rtt men ibland kan det lyfta "soundet" t ett eller annat hll beroende p hur mycket effekter man anvnder. Pelles trumljud r ganska s stumt p de nya skivorna och intressanta p sitt stt p "de gamla plattorna". Var tid har sina mjligheter :-)
Nu blev det ett vldigt lng inlgg, men det r riktigt kul att recensera olika Kebne epoker!