2025-08-30, 23:50
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Kul att hra. Finns Crescendo och Knppingsborg kvar idag?

Crescendo och Knppingsborg finns kvar n idag Det ligger lite Centralt i Norrkping.
Hansson & Karlsson skivorna som Mellotronen gett ut spelades in p Crescendo som r ocks en Jazzklubb

Knppingsborg r utomhusscen & lite restaurang.

Dock mste jag sga att Crescendo Spelningen var lite bttre eftersom det blev lite bttre innomhus.
Dock var det Frank p Trummor eftersom Pelle hade brutit lrbenet.
Citera
2025-08-31, 00:24
Medlem
Rebali179s avatar
Ngon som vet varfr trummisen Pelle Ekman avled & ven varfr
Bassisten Thomas Netzler avled ?
Citera
2025-08-31, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Crescendo och Knppingsborg finns kvar n idag Det ligger lite Centralt i Norrkping.
Hansson & Karlsson skivorna som Mellotronen gett ut spelades in p Crescendo som r ocks en Jazzklubb

Knppingsborg r utomhusscen & lite restaurang.

Dock mste jag sga att Crescendo Spelningen var lite bttre eftersom det blev lite bttre innomhus.
Dock var det Frank p Trummor eftersom Pelle hade brutit lrbenet.

Tack fr infon. Brukar bara byta tg i Norrkping, dock lngesedan jag var i stan och promenerade.
Jag fredrar inomhus-konserter...d slipper man tnka p att mikrofonerna kan bli blta och frstrda.
Citera
2025-08-31, 19:24
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Tack fr infon. Brukar bara byta tg i Norrkping, dock lngesedan jag var i stan och promenerade.Jag fredrar inomhus-konserter...d slipper man tnka p att mikrofonerna kan bli blta och frstrda.

Du hade nog ltt gillat Crescendo som koserthall,

Undrar om det gr att se vilket / hur inspelat material det finns med Kebnekajse i SR:s arkiv.
Om man bortser frn Proggldans innehll.. ifall man kan hoppas p att det kan ges ut med tiden.
Citera
2025-09-01, 19:32
Medlem
Citat:
Du hade nog ltt gillat Crescendo som koserthall,

Undrar om det gr att se vilket / hur inspelat material det finns med Kebnekajse i SR:s arkiv.
Om man bortser frn Proggldans innehll.. ifall man kan hoppas p att det kan ges ut med tiden.

Intressant. Fr hlla koll p Norrkpings musikscen bttre.

Bde SR och SVT sparar ju in p personal...frgan r om det finns ngon man kan frga eller om de har en databas som man kan ska i sjlv?

Ska se om jag kan f nn info om det.
Citera
2025-09-02, 19:28
Medlem
Rebali179s avatar
Har vi rett ut vilken som r Kebnekajse s bsta skiva nnu?

Av den "gamla eran" s r det dubbel frsta plats med Resa Mot Oknt Ml & Kebnekajse III
Av "nya eran" s mste nog Kebnekajse (2009) ligga hgst
Citera
2025-09-03, 16:50
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Vet du om dom spelade den snabba "Vallt" frn 2009 rs skiva?

Kebnekajse - Vallt har dock spelats live i (Live Nyhetsmorgon 2009)
https://youtu.be/oL5F_vVk694?si=qcycq8snRwqAatHB

ven den hrliga Kebnekajse - Leksands Sknklt (Live Nyhetsmorgon 2009)
https://youtu.be/a42b8OVJY1Y?si=ueGRKVmy0c8_zMWa

Dock r det bara Gran Lagerberg som spelar Bas denna gng.
Thomas Netzler r inte med
Citera
2025-09-04, 11:30
Medlem
Citat:
Har vi rett ut vilken som r Kebnekajse s bsta skiva nnu?

Av den "gamla eran" s r det dubbel frsta plats med Resa Mot Oknt Ml & Kebnekajse III
Av "nya eran" s mste nog Kebnekajse (2009) ligga hgst

Intressant lista, tack fr att du delade den.
Fr mig s mste jag sga att II och III r mina favoriter frn den "gamla eran"...Resa Mot Oknt Ml knns mer som en Baby Grandmothers platta...drfr har jag svrt att rkna den som en Kebne platta, men kul att du diggar den.

Dessutom s motiverar jag min sikt delvis beroende p att Resa Mot Oknt Ml hade ett specifikt "studiotekniskt" ljud som srskiljde den frn II och III i mitt tycke. Det blev ett lite mer dynamiskt ljud p II och III. Sedan fr man inte glmma bort de folkmusikaliska aspekterna som blev mer framtrdande p II och III. personligen fredrar jag dessa lite mer n Resa Mot Oknt Ml plattan, men om man lyssnar separat p alla "gamla plattor" s r de riktigt grymma var och en p sitt stt.

Av den "nya eran" s hller jag med dig om att "2009" r den bsta verlag, men bde "Idioten" och "Aventure" har ngra bra guldkorn ven dom...men helheten r bst p "2009". Kanske att de hade mest jmnt ltmaterial till den skivan?

Inspelningsmssigt s tycker jag att Hrga EP:n lter bra studiotekniskt...och de andra "nya skivorna" lter vldigt mycket "Silence studios" men p ett bra och intressant stt. Dessutom har ju Anders Lind sagt att han brukar spela in virveltrum-ljudet s "stumt" som mjligt och inte anvnda s mycket effekter vilket ibland r helt rtt men ibland kan det lyfta "soundet" t ett eller annat hll beroende p hur mycket effekter man anvnder. Pelles trumljud r ganska s stumt p de nya skivorna och intressanta p sitt stt p "de gamla plattorna". Var tid har sina mjligheter :-)

Nu blev det ett vldigt lng inlgg, men det r riktigt kul att recensera olika Kebne epoker!
Citera
2025-09-05, 20:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Intressant lista, tack fr att du delade den.
Fr mig s mste jag sga att II och III r mina favoriter frn den "gamla eran"...Resa Mot Oknt Ml knns mer som en Baby Grandmothers platta...drfr har jag svrt att rkna den som en Kebne platta, men kul att du diggar den.

Dessutom s motiverar jag min sikt delvis beroende p att Resa Mot Oknt Ml hade ett specifikt "studiotekniskt" ljud som srskiljde den frn II och III i mitt tycke. Det blev ett lite mer dynamiskt ljud p II och III. Sedan fr man inte glmma bort de folkmusikaliska aspekterna som blev mer framtrdande p II och III. personligen fredrar jag dessa lite mer n Resa Mot Oknt Ml plattan, men om man lyssnar separat p alla "gamla plattor" s r de riktigt grymma var och en p sitt stt.

Av den "nya eran" s hller jag med dig om att "2009" r den bsta verlag, men bde "Idioten" och "Aventure" har ngra bra guldkorn ven dom...men helheten r bst p "2009". Kanske att de hade mest jmnt ltmaterial till den skivan?

Inspelningsmssigt s tycker jag att Hrga EP:n lter bra studiotekniskt...och de andra "nya skivorna" lter vldigt mycket "Silence studios" men p ett bra och intressant stt. Dessutom har ju Anders Lind sagt att han brukar spela in virveltrum-ljudet s "stumt" som mjligt och inte anvnda s mycket effekter vilket ibland r helt rtt men ibland kan det lyfta "soundet" t ett eller annat hll beroende p hur mycket effekter man anvnder. Pelles trumljud r ganska s stumt p de nya skivorna och intressanta p sitt stt p "de gamla plattorna". Var tid har sina mjligheter :-)

Ang Resa Mot Oknt Ml s kommer den alltid vara favoriten men det var den frsta hela skivan man hrde med Kebnekajse. ven om man hade hrt Barkbrdlten innan. Men det r ngot med debuten..

Om vi ska ta Folkmusik Kebnekajse s r nog Kebnekajse III lite bttre n II.
Dock tycker jag nd att deras afrikanska skiva Ljus Frn Afrika (Gitarr & Saxofon Skiva)?!. borde f mera uppmrksamhet. Men en del kanske har lite svrt fr den,
Sjlv s har jag bde Silif , Bl Mama , Bouns Na Bouns & Brudarnas Parti som favoriter
& den hrliga svngiga lten Bl Mama kan man aldrig trttna p

Helheten r verkligen bst p "2009", Det hller jag verkligen med om, En rejl comeback fr Kebnekajse & ven att ny publik fick upptcka bandet med tanke p den "nya" skivan.

Hrga EP:n har jag lite svrt fr med tanke p att de har kortat ner ltarna & ven lagt till en Kebnekajse / Baby Grandmothers lt & det r Elefanten / Elefantens Strvan Mot Nirvana

Den enda skivan jag undviker av Kebnekajse r nog "Vi Drar Vidare"
Citera
Igår, 09:14
Medlem
Citat:
Ang Resa Mot Oknt Ml s kommer den alltid vara favoriten men det var den frsta hela skivan man hrde med Kebnekajse. ven om man hade hrt Barkbrdlten innan. Men det r ngot med debuten..

Om vi ska ta Folkmusik Kebnekajse s r nog Kebnekajse III lite bttre n II.
Dock tycker jag nd att deras afrikanska skiva Ljus Frn Afrika (Gitarr & Saxofon Skiva)?!. borde f mera uppmrksamhet. Men en del kanske har lite svrt fr den,
Sjlv s har jag bde Silif , Bl Mama , Bouns Na Bouns & Brudarnas Parti som favoriter
& den hrliga svngiga lten Bl Mama kan man aldrig trttna p

Helheten r verkligen bst p "2009", Det hller jag verkligen med om, En rejl comeback fr Kebnekajse & ven att ny publik fick upptcka bandet med tanke p den "nya" skivan.

Hrga EP:n har jag lite svrt fr med tanke p att de har kortat ner ltarna & ven lagt till en Kebnekajse / Baby Grandmothers lt & det r Elefanten / Elefantens Strvan Mot Nirvana

Den enda skivan jag undviker av Kebnekajse r nog "Vi Drar Vidare"

Ljus frn Afrika r en mycket fin platta ocks. Kenny berttade nr han och Rickfors spelade p Hringe Slott 2021 att Hassan hade med sig kassetter som han spelade i Kebnes turnbuss (den gamla postbussen) under den gamla goda tiden. P s vis fick de andra medlemmarna i Kebne upp gonen fr Afrikansk musik. Hade inte Hassan influerat dom s hade nog in Ljus frn Afrika gjorts. S kul att de gjorde en sn platta fr man sga :-)

Kul att du diggar III mer n II...jag hller dom ungefr lika. Mnga klassiska ltar p dessa tv plattor. Annars s rankar jag inte "Elefanten"-plattan s hgt, men den lyssnar jag p ibland nr jag lyssnat "fr mycket" p de andra :-) Personligen s fredrar jag deras liveversioner av "Elefanten" mer n den gamla studioversionen...det knns som att lten dras framt mer p liveversionerna...bde Kebnes versioner men ven Baby Grandmothers versioner.

Frstr vad du menar med Hrga EP:n...de lngre versionerna hade varit mer intressant...men jag tror Silence ville att de skulle gra "singel-versioner" av ltarna eftersom de skulle vara med p "Moreaus" p SVT. Inspelningsmssigt s tycker jag de fick ett fint ljud p Hrga EP:n.

Vilka ltar skulle du ta med om Kebne skulle slppa en "Best Of" frn den nya eran?

Jag skulle ta med fljande:

01 - Vallt (2009)
02 - Senegal Beat
03 - Idioten
04 - Leksands Sknklt
05 - Polska Frn Enviken
06 - Fbodpsalm (r svag fr denna lt - Spelade in den p Grna Lund 2012!)
07 - Barfota (Fick spela in den p Melodybox i april i r - Toppen!)
08 - Hans & Greta
09 - Spelmannen
10 - Svartbergstrollen
11 - Midsommarnattsdrm
12 - Aventure (Hassans lt!)

Vilka skulle du vlja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem