2025-08-30, 23:50
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Kul att höra. Finns Crescendo och Knäppingsborg kvar idag?

Crescendo och Knäppingsborg finns kvar än idag Det ligger lite Centralt i Norrköping.
Hansson & Karlsson skivorna som Mellotronen gett ut spelades in på Crescendo som är också en Jazzklubb

Knäppingsborg är utomhusscen & lite restaurang.

Dock måste jag säga att Crescendo Spelningen var lite bättre eftersom det blev lite bättre innomhus.
Dock var det Frank på Trummor eftersom Pelle hade brutit lårbenet.
Citera
2025-08-31, 00:24
Medlem
Rebali179s avatar
Någon som vet varför trummisen Pelle Ekman avled & även varför
Bassisten Thomas Netzler avled ?
Citera
2025-08-31, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Crescendo och Knäppingsborg finns kvar än idag Det ligger lite Centralt i Norrköping.
Hansson & Karlsson skivorna som Mellotronen gett ut spelades in på Crescendo som är också en Jazzklubb

Knäppingsborg är utomhusscen & lite restaurang.

Dock måste jag säga att Crescendo Spelningen var lite bättre eftersom det blev lite bättre innomhus.
Dock var det Frank på Trummor eftersom Pelle hade brutit lårbenet.

Tack för infon. Brukar bara byta tåg i Norrköping, dock längesedan jag var i stan och promenerade.
Jag föredrar inomhus-konserter...då slipper man tänka på att mikrofonerna kan bli blöta och förstörda.
Citera
2025-08-31, 19:24
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Tack för infon. Brukar bara byta tåg i Norrköping, dock längesedan jag var i stan och promenerade.Jag föredrar inomhus-konserter...då slipper man tänka på att mikrofonerna kan bli blöta och förstörda.

Du hade nog lätt gillat Crescendo som koserthall,

Undrar om det går att se vilket / hur inspelat material det finns med Kebnekajse i SR:s arkiv.
Om man bortser från Progglådans innehåll.. ifall man kan hoppas på att det kan ges ut med tiden.
Citera
2025-09-01, 19:32
Medlem
Citat:
Du hade nog lätt gillat Crescendo som koserthall,

Undrar om det går att se vilket / hur inspelat material det finns med Kebnekajse i SR:s arkiv.
Om man bortser från Progglådans innehåll.. ifall man kan hoppas på att det kan ges ut med tiden.

Intressant. Får hålla koll på Norrköpings musikscen bättre.

Både SR och SVT sparar ju in på personal...frågan är om det finns någon man kan fråga eller om de har en databas som man kan söka i själv?

Ska se om jag kan få nån info om det.
Citera
2025-09-02, 19:28
Medlem
Rebali179s avatar
Har vi rett ut vilken som är Kebnekajse s bästa skiva ännu?

Av den "gamla eran" så är det dubbel första plats med Resa Mot Okänt Mål & Kebnekajse III
Av "nya eran" så måste nog Kebnekajse (2009) ligga högst
Citera
2025-09-03, 16:50
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Vet du om dom spelade den snabba "Vallåt" från 2009 års skiva?

Kebnekajse - Vallåt har dock spelats live i (Live Nyhetsmorgon 2009)
https://youtu.be/oL5F_vVk694?si=qcycq8snRwqAatHB

Även den härliga Kebnekajse - Leksands Skänklåt (Live Nyhetsmorgon 2009)
https://youtu.be/a42b8OVJY1Y?si=ueGRKVmy0c8_zMWa

Dock är det bara Göran Lagerberg som spelar Bas denna gång.
Thomas Netzler är inte med
Citera
2025-09-04, 11:30
Medlem
Citat:
Har vi rett ut vilken som är Kebnekajse s bästa skiva ännu?

Av den "gamla eran" så är det dubbel första plats med Resa Mot Okänt Mål & Kebnekajse III
Av "nya eran" så måste nog Kebnekajse (2009) ligga högst

Intressant lista, tack för att du delade den.
För mig så måste jag säga att II och III är mina favoriter från den "gamla eran"...Resa Mot Okänt Mål känns mer som en Baby Grandmothers platta...därför har jag svårt att räkna den som en Kebne platta, men kul att du diggar den.

Dessutom så motiverar jag min åsikt delvis beroende på att Resa Mot Okänt Mål hade ett specifikt "studiotekniskt" ljud som särskiljde den från II och III i mitt tycke. Det blev ett lite mer dynamiskt ljud på II och III. Sedan får man inte glömma bort de folkmusikaliska aspekterna som blev mer framträdande på II och III. personligen föredrar jag dessa lite mer än Resa Mot Okänt Mål plattan, men om man lyssnar separat på alla "gamla plattor" så är de riktigt grymma var och en på sitt sätt.

Av den "nya eran" så håller jag med dig om att "2009" är den bästa överlag, men både "Idioten" och "Aventure" har några bra guldkorn även dom...men helheten är bäst på "2009". Kanske att de hade mest jämnt låtmaterial till den skivan?

Inspelningsmässigt så tycker jag att Hårga EP:n låter bra studiotekniskt...och de andra "nya skivorna" låter väldigt mycket "Silence studios" men på ett bra och intressant sätt. Dessutom har ju Anders Lind sagt att han brukar spela in virveltrum-ljudet så "stumt" som möjligt och inte använda så mycket effekter vilket ibland är helt rätt men ibland kan det lyfta "soundet" åt ett eller annat håll beroende på hur mycket effekter man använder. Pelles trumljud är ganska så stumt på de nya skivorna och intressanta på sitt sätt på "de gamla plattorna". Var tid har sina möjligheter :-)

Nu blev det ett väldigt lång inlägg, men det är riktigt kul att recensera olika Kebne epoker!
Citera
2025-09-05, 20:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Intressant lista, tack för att du delade den.
För mig så måste jag säga att II och III är mina favoriter från den "gamla eran"...Resa Mot Okänt Mål känns mer som en Baby Grandmothers platta...därför har jag svårt att räkna den som en Kebne platta, men kul att du diggar den.

Dessutom så motiverar jag min åsikt delvis beroende på att Resa Mot Okänt Mål hade ett specifikt "studiotekniskt" ljud som särskiljde den från II och III i mitt tycke. Det blev ett lite mer dynamiskt ljud på II och III. Sedan får man inte glömma bort de folkmusikaliska aspekterna som blev mer framträdande på II och III. personligen föredrar jag dessa lite mer än Resa Mot Okänt Mål plattan, men om man lyssnar separat på alla "gamla plattor" så är de riktigt grymma var och en på sitt sätt.

Av den "nya eran" så håller jag med dig om att "2009" är den bästa överlag, men både "Idioten" och "Aventure" har några bra guldkorn även dom...men helheten är bäst på "2009". Kanske att de hade mest jämnt låtmaterial till den skivan?

Inspelningsmässigt så tycker jag att Hårga EP:n låter bra studiotekniskt...och de andra "nya skivorna" låter väldigt mycket "Silence studios" men på ett bra och intressant sätt. Dessutom har ju Anders Lind sagt att han brukar spela in virveltrum-ljudet så "stumt" som möjligt och inte använda så mycket effekter vilket ibland är helt rätt men ibland kan det lyfta "soundet" åt ett eller annat håll beroende på hur mycket effekter man använder. Pelles trumljud är ganska så stumt på de nya skivorna och intressanta på sitt sätt på "de gamla plattorna". Var tid har sina möjligheter :-)

Ang Resa Mot Okänt Mål så kommer den alltid vara favoriten men det var den första hela skivan man hörde med Kebnekajse. Även om man hade hört Barkbrödlåten innan. Men det är något med debuten..

Om vi ska ta Folkmusik Kebnekajse så är nog Kebnekajse III lite bättre än II.
Dock tycker jag ändå att deras afrikanska skiva Ljus Från Afrika (Gitarr & Saxofon Skiva)?!. borde få mera uppmärksamhet. Men en del kanske har lite svårt för den,
Själv så har jag både Silifé , Bèlé Mama , Bounsé Na Bounsé & Brudarnas Parti som favoriter
& den härliga svängiga låten Bèlé Mama kan man aldrig tröttna på

Helheten är verkligen bäst på "2009", Det håller jag verkligen med om, En rejäl comeback för Kebnekajse & även att ny publik fick upptäcka bandet med tanke på den "nya" skivan.

Hårga EP:n har jag lite svårt för med tanke på att de har kortat ner låtarna & även lagt till en Kebnekajse / Baby Grandmothers låt & det är Elefanten / Elefantens Strävan Mot Nirvana

Den enda skivan jag undviker av Kebnekajse är nog "Vi Drar Vidare"
Citera
2025-09-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ang Resa Mot Okänt Mål så kommer den alltid vara favoriten men det var den första hela skivan man hörde med Kebnekajse. Även om man hade hört Barkbrödlåten innan. Men det är något med debuten..

Om vi ska ta Folkmusik Kebnekajse så är nog Kebnekajse III lite bättre än II.
Dock tycker jag ändå att deras afrikanska skiva Ljus Från Afrika (Gitarr & Saxofon Skiva)?!. borde få mera uppmärksamhet. Men en del kanske har lite svårt för den,
Själv så har jag både Silifé , Bèlé Mama , Bounsé Na Bounsé & Brudarnas Parti som favoriter
& den härliga svängiga låten Bèlé Mama kan man aldrig tröttna på

Helheten är verkligen bäst på "2009", Det håller jag verkligen med om, En rejäl comeback för Kebnekajse & även att ny publik fick upptäcka bandet med tanke på den "nya" skivan.

Hårga EP:n har jag lite svårt för med tanke på att de har kortat ner låtarna & även lagt till en Kebnekajse / Baby Grandmothers låt & det är Elefanten / Elefantens Strävan Mot Nirvana

Den enda skivan jag undviker av Kebnekajse är nog "Vi Drar Vidare"

Ljus från Afrika är en mycket fin platta också. Kenny berättade när han och Rickfors spelade på Häringe Slott 2021 att Hassan hade med sig kassetter som han spelade i Kebne´s turnébuss (den gamla postbussen) under den gamla goda tiden. På så vis fick de andra medlemmarna i Kebne upp ögonen för Afrikansk musik. Hade inte Hassan influerat dom så hade nog in Ljus från Afrika gjorts. Så kul att de gjorde en sån platta får man säga :-)

Kul att du diggar III mer än II...jag håller dom ungefär lika. Många klassiska låtar på dessa två plattor. Annars så rankar jag inte "Elefanten"-plattan så högt, men den lyssnar jag på ibland när jag lyssnat "för mycket" på de andra :-) Personligen så föredrar jag deras liveversioner av "Elefanten" mer än den gamla studioversionen...det känns som att låten dras framåt mer på liveversionerna...både Kebne´s versioner men även Baby Grandmothers versioner.

Förstår vad du menar med Hårga EP:n...de längre versionerna hade varit mer intressant...men jag tror Silence ville att de skulle göra "singel-versioner" av låtarna eftersom de skulle vara med på "Moreaus" på SVT. Inspelningsmässigt så tycker jag de fick ett fint ljud på Hårga EP:n.

Vilka låtar skulle du ta med om Kebne skulle släppa en "Best Of" från den nya eran?

Jag skulle ta med följande:

01 - Vallåt (2009)
02 - Senegal Beat
03 - Idioten
04 - Leksands Skänklåt
05 - Polska Från Enviken
06 - Fäbodpsalm (Är svag för denna låt - Spelade in den på Gröna Lund 2012!)
07 - Barfota (Fick spela in den på Melodybox i april i år - Toppen!)
08 - Hans & Greta
09 - Spelmannen
10 - Svartbergstrollen
11 - Midsommarnattsdröm
12 - Aventure (Hassans låt!)

Vilka skulle du välja?
Citera
2025-09-07, 20:28
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Vilka låtar skulle du ta med om Kebne skulle släppa en "Best Of" från den nya eran?
Jag skulle ta med följande:

01 - Vallåt (2009)
02 - Senegal Beat
03 - Idioten
04 - Leksands Skänklåt
05 - Polska Från Enviken
06 - Fäbodpsalm (Är svag för denna låt - Spelade in den på Gröna Lund 2012!)
07 - Barfota (Fick spela in den på Melodybox i april i år - Toppen!)
08 - Hans & Greta
09 - Spelmannen
10 - Svartbergstrollen
11 - Midsommarnattsdröm
12 - Aventure (Hassans låt!) Vilka skulle du välja?

"Best Of" från den nya eran? blir nog dessa låtar i mitt fall.

01 - Brudmarsch Till Per & Anna (2009)
02 - Vallåt (2009)
03 - Tax Free (2011)
04 - Stockholmspolka (2011)
05 - Polska Från Enviken (2009)
06 - Sangenuten (2011)
07 - Barfota (2011)
08 - Hans & Greta (2011)
09 - Brudmarsch Efter E. Eriksson (2009)
10 - Svartbergstrollen (2012)
11 - Spelmannen (2012)
12 - Aventure (Hassans låt!) (2012)
Citera
2025-09-08, 08:15
Medlem
Citat:
"Best Of" från den nya eran? blir nog dessa låtar i mitt fall.

01 - Brudmarsch Till Per & Anna (2009)
02 - Vallåt (2009)
03 - Tax Free (2011)
04 - Stockholmspolka (2011)
05 - Polska Från Enviken (2009)
06 - Sangenuten (2011)
07 - Barfota (2011)
08 - Hans & Greta (2011)
09 - Brudmarsch Efter E. Eriksson (2009)
10 - Svartbergstrollen (2012)
11 - Spelmannen (2012)
12 - Aventure (Hassans låt!) (2012)

Kul val. Stockholmspolka är en glömd godbit från Kebne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in