Citat:
Ursprungligen postat av
Rebali179
Har vi rett ut vilken som är Kebnekajse s bästa skiva ännu?
Av den "gamla eran" så är det dubbel första plats med Resa Mot Okänt Mål & Kebnekajse III
Av "nya eran" så måste nog Kebnekajse (2009) ligga högst
Intressant lista, tack för att du delade den.
För mig så måste jag säga att II och III är mina favoriter från den "gamla eran"...Resa Mot Okänt Mål känns mer som en Baby Grandmothers platta...därför har jag svårt att räkna den som en Kebne platta, men kul att du diggar den.
Dessutom så motiverar jag min åsikt delvis beroende på att Resa Mot Okänt Mål hade ett specifikt "studiotekniskt" ljud som särskiljde den från II och III i mitt tycke. Det blev ett lite mer dynamiskt ljud på II och III. Sedan får man inte glömma bort de folkmusikaliska aspekterna som blev mer framträdande på II och III. personligen föredrar jag dessa lite mer än Resa Mot Okänt Mål plattan, men om man lyssnar separat på alla "gamla plattor" så är de riktigt grymma var och en på sitt sätt.
Av den "nya eran" så håller jag med dig om att "2009" är den bästa överlag, men både "Idioten" och "Aventure" har några bra guldkorn även dom...men helheten är bäst på "2009". Kanske att de hade mest jämnt låtmaterial till den skivan?
Inspelningsmässigt så tycker jag att Hårga EP:n låter bra studiotekniskt...och de andra "nya skivorna" låter väldigt mycket "Silence studios" men på ett bra och intressant sätt. Dessutom har ju Anders Lind sagt att han brukar spela in virveltrum-ljudet så "stumt" som möjligt och inte använda så mycket effekter vilket ibland är helt rätt men ibland kan det lyfta "soundet" åt ett eller annat håll beroende på hur mycket effekter man använder. Pelles trumljud är ganska så stumt på de nya skivorna och intressanta på sitt sätt på "de gamla plattorna". Var tid har sina möjligheter :-)
Nu blev det ett väldigt lång inlägg, men det är riktigt kul att recensera olika Kebne epoker!