2007-11-01, 15:15
Medlem
Four Rosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Undrar varför Måna valde att inte delta i utfrågningen till Statsministern just denna gång?

Fanns det över huvudtaget någon partiledere på presskonferensen? Jag såg då ingen. Men du kanske såg massor eller?
Citera
2007-11-01, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Ursäkta, missade valfuskgrejen tidigare. Faktum kvarstår dock att så fort en borgare blir kriticerad för vad den gjort så kommer alltid ett unisont "MEN SOSSARNA GJORDE..." som bortförklaring. DET är patetiskt.

Så du tycker obetald tv-licens är värre än att dömts för valfusk och demokratins grundlag att man inte får rösta på vem man vill?

Men sossarna gjorde

Ja... för här verkar gälla olika regler om förtroende och misstro

Schenström är väl den enda riktiga sk skandalen som ens är värt jämföra med alla sosseskandaler.

Och här gäller ju verkligen... borgarna får inte göra fel. Det fick man ju höra patetiska frågor på utfrågningen idag

Jag förstårv varför Måna unvdek att synas i utfrågningen
Citera
2007-11-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag har tänkt i samma banor som Uggla. Det bär mig emot eftersom jag kräks på konspirationsteorier i allmänhet... men jag reagerade på att de smygtagna bilderna hade väldigt hög kvalitet och att situationen nästan verkade riggad på något sätt. Paparazzibilder på anonyma valrossar känns inte särskilt 'naturligt'... jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett den typen av bilder ens på betydligt mer publika figurer i svensk politik. Det närmaste jag kan komma på är Sjödin med blåtira, men det var ju i samband med polisingripandet efter själva handgemänget...
Det enda luriga är att Pihlblad jobbar på TV4 medan fotografen var från Aftonbladet. De har förvisso samma ägare, Schibsted, men ändå. Det skulle kunna vara så att någon på restaurangen såg Pihlblad och Schenström med varandra och sedan ringde in ett tips till Aftonbladet som sedan högg direkt och skickade dit en fotograf.
Citera
2007-11-01, 15:22
Medlem
Four Rosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Reinfeldt fortsätter ge ett svagt intryck och osäkerheten lyser verkligen igenom.
Man kan dra följande slutsatser:
Han har inte tid att "vara chef".
Han förstod uppenbarligen inte allvaret i frågan förrän krognotan kom fram. Det är skandal att han inte tillmäter krisberedskapen större vikt än så.

Hans fortsatta svar visar också att krisberedskapen inte behöver vara så gedigen. Det är tillåtet att dricka och det är upp till det egna omdömet att bestämma hur mycket alkohol man skall tillåta sig. Samtidigt medger han att gränsdragningen är svår här och verkar tycka att det inte går att något åt det.
För mig är det väldigt enkelt: Har man jour så skall man vara nykter.

Nä, Reinfeldt, det här duger inte. Du verkar vara en riktig veligpetter.

Instämmmer. Där gjorde Reinfeldt ett verkligt tafatt intryck! Här skall det inte vara velande.I arbete skall man vara spiknykter! Helt klart. That´s it!
Citera
2007-11-01, 15:24
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Reinfeldt fortsätter ge ett svagt intryck och osäkerheten lyser verkligen igenom.
Man kan dra följande slutsatser:
Han har inte tid att "vara chef".
Han förstod uppenbarligen inte allvaret i frågan förrän krognotan kom fram. Det är skandal att han inte tillmäter krisberedskapen större vikt än så.

Hans fortsatta svar visar också att krisberedskapen inte behöver vara så gedigen. Det är tillåtet att dricka och det är upp till det egna omdömet att bestämma hur mycket alkohol man skall tillåta sig. Samtidigt medger han att gränsdragningen är svår här och verkar tycka att det inte går att något åt det.
För mig är det väldigt enkelt: Har man jour så skall man vara nykter.

Nä, Reinfeldt, det här duger inte. Du verkar vara en riktig veligpetter.

Ja inte gjorde han något vidare intryck på presskonferensen. Upprepade gånger drog han exakt samma uppradning av hur mycket han hade att göra, att han varit i Östersund och Oslo i veckan. Uppenbarligen inser han inte att det är det som hans jobb går ut på, att delta i konferenser och möten samt ofta vara på resande fot.

Sedan förklaringen att han var i Östersund när han nåddes av US:s time out-besked och att han ville vänta tills han kom tillbaka till Stockholm för att tala med henne öga mot öga. Herregud, det är inte 60-talet längre. Vissa situationer kräver att man tar hjälp av något av alla de tekniska hjälpmedel som finns idag.

Han behöver vara mer rakt på sak. Bara det långa luddiga svaret på frågan om han gav US sparken. Reinfeldt förlöjligar sig själv, helt i onödan.

Håller med dig om att han naturligtvis borde ha gett ett klart och tydligt svar på frågan om alkoholkonsumtion när man har jour för krisberedskapen. Nu öppnar han ju enbart för människors och medias egna tolkningar av vad han egentligen menade.
Citera
2007-11-01, 15:30
Medlem
K-G Bergströms analys tycker jag är bra:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink....1&lpos=extra_3

"Förklaringen till att Fredrik Reinfeldt hamnar i upprepade kriser med sina egna är, tror jag, att han är mer oerfaren som statsminister än de flesta av sina föregångare.

Han hade ingen egen erfarenhet av regeringskansliet innan han tillträdde. Det hade till exempel Carl Bildt 1991. Han arbetade i regeringskansliet redan under Fälldinregeringen.

Stred med Bildt
Den andra förklaringen är att Reinfeldt har ett svagare nätverk än de flesta partiledare. På grund av striden om ordförandeposten i Moderata Ungdomsförbundet, som Reinfeldt vann med knapp marginal, har han bara ungefär hälften av sin egen generation som säkra bundsförvanter.

Reinfeldt kom dessutom i konflikt med Carl Bildt under sin tid som vanlig riksdagsledamot. Även om de två nu försonats, betyder det att Reinfeldt har få förtrogna som han riktigt litar på ur Bildts garde.

Felrekryteringar
Sammantaget har han svagare rekryteringsbas och därmed ökar risken för felbedömningar, vilket har lett till att han rekryterat fel statsråd (Borelius och Stegö-Chiló) och befordrat Ulrica Schenström över hennes kompetensnivå."
Citera
2007-11-01, 15:31
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Det enda luriga är att Pihlblad jobbar på TV4 medan fotografen var från Aftonbladet. De har förvisso samma ägare, Schibsted, men ändå. Det skulle kunna vara så att någon på restaurangen såg Pihlblad och Schenström med varandra och sedan ringde in ett tips till Aftonbladet som sedan högg direkt och skickade dit en fotograf.

Icke att förglömma att Pihlblad skulle riskera sitt eget äktenskap och sitt förtroende både på TV4-redaktionen och hos allmänheten för ett snaskigt foto. Nej karln var själv berusad och agerande omdömeslöst. Han föreföll pressad när han inför tv-kamerorna tidigare i veckan fick upprepa och förklara vad "glad i hatten" egentligen innbar, och önskar nog att det krogbesöket var ogjort.

Som jag skrev i den andra tråden, oavsett om någon gillrar en fälla så ska en rutinerad politiker på en av landets högsta och viktigaste poster agera med omdöme. Hade US gjort det hade det inte funnits några foton att ta. Skulden faller helt på henne.
Citera
2007-11-01, 15:32
Medlem
Det är på något sätt konstigt att man får avgå för att man är onykter när man har jour men att faktiskt missköta sitt jobb totalt när något inträffar innebär att man får behålla jobbet och vissa anser t.om. att det är konstigt att man inte får något nytt toppjobb.

Men sånt är livet för politiker antar jag. Hon borde definitivt ha förstått att det här var en setup från TV4s sida.
Citera
2007-11-01, 15:34
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Så du tycker obetald tv-licens är värre än att dömts för valfusk och demokratins grundlag att man inte får rösta på vem man vill?

Men sossarna gjorde

Ja... för här verkar gälla olika regler om förtroende och misstro

Schenström är väl den enda riktiga sk skandalen som ens är värt jämföra med alla sosseskandaler.

Och här gäller ju verkligen... borgarna får inte göra fel. Det fick man ju höra patetiska frågor på utfrågningen idag

Jag förstårv varför Måna unvdek att synas i utfrågningen

Vi kommer nog inte så mycket längre i den här diskussionen. Jag tycker inte att det gäller olika regler för borgare och sossar och att påstå att media granskar olika på höger och vänster sida är bara löjligt.

Och ja, valfusk är förbannat allvarligt och hon borde ha avgått direkt. Men licenserna och barnflickorna för ett år sedan visar på ignoransen och arrogansen hos Borrelius och Chiló. I efterhand tror jag att borgarna skall vara fan så glada att de slapp dessa damer och då speciellt Borrelius. Maken till arrogant överklasskärring får man fan i mig leta efter.
Citera
2007-11-01, 15:34
Medlem
Micheys avatar
Citat:
Ditt sossehat är så starkt att du blir osammanhängande. Lägg dig och vila en stund eller andas i en papperspåse skall du se att dubbelseendet försvinner.
Hellre dubbelseende än att gå genom livet med dubbelmoral såsom den svenska vänstern.
Citera
2007-11-01, 15:36
Medlem
Ph0nys avatar
Ytterliger en incident som tydligt visar var media tycker objektiv journalism är. Det som avgör demokratin i Sverige, är vilka som har minst byk i garderoben och störst möjlighet att dölja/tysta/muta (viljan att ge bidrag). Do the math.
Citera
2007-11-01, 15:39
Bannlyst
Citat:
Vi kommer nog inte så mycket längre i den här diskussionen. Jag tycker inte att det gäller olika regler för borgare och sossar och att påstå att media granskar olika på höger och vänster sida är bara löjligt.

Och ja, valfusk är förbannat allvarligt och hon borde ha avgått direkt. Men licenserna och barnflickorna för ett år sedan visar på ignoransen och arrogansen hos Borrelius och Chiló. I efterhand tror jag att borgarna skall vara fan så glada att de slapp dessa damer och då speciellt Borrelius. Maken till arrogant överklasskärring får man fan i mig leta efter.

Att borgarna ska kritiseras har jag påpekat förut men

1) Det är vilka skandalsossar som kritiserar som ska hålla käft pga sin egen trovärdighet inte håller

2) Hur man gör storm i vattenglas, höna av en fjäder.

3) Annars resulterar det bara i hyckleri... vilket många verkar ha jävligt svårt att ens erkänna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in