2007-11-02, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jo, naturligtvis kan de vara med i a-kassan.

Jag tycker att politiker allmänt sett ska ha villkor som liknar vanliga människors. Politikernas arvoden och förmåner som pensioner har dragit iväg till helt orimliga proportioner. De bör justeras ner eller i alla fall frysas under ett antal år framåt.

MEN väldigt höga politiker, som statsministern och andra ministrar, samt t ex statssekreterare, har också en arbetsbörda och krav på att vara tillgängliga som ofta är större än vad vanliga människor har. Därför kan det vara motiverat med en högre lön på dessa nivåer.

Just för att risken är större att en fallucka plötsligt öppnas, kan det också vara motiverat med någon slags trygghetsprogram. Alla anpassar vi vår livsstil och konsumtion till vår ekonomiska nivå, och om den kan ändras totalt över en natt kanske inte så många vill ställa upp som t ex statssekreterare.

Däremot tycker jag alltså inte att Schenström ska få behålla lönen ens en kortare tid utan att ha arbetsplikt.
Om jag blev arbetslös, skulle jag förlora 10 000 efter skatt.

Kan du inte gråta för mig också
Citera
2007-11-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Om jag blev arbetslös, skulle jag förlora 10 000 efter skatt.

Kan du inte gråta för mig också

Jag tycker ju inte att Schenström ska bli arbetslös. Hon ska fortsätta jobba, på en ny tjänst, och lönen ska inte räknas upp utan inom ett par år ha anpassats till det som normalt betalas för den nya tjänsten.

Hon ska dessutom erbjudas ett antidrogprogram av arbetsgivaren.

Jag gråter för alla som blir arbetslösa.
Citera
2007-11-02, 20:03
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Winston Smith:

Har inte de rätt att vara med i a-kassan som vanligt arbetande folk? Om inte så har hon rätt till socialbidrag, naturligtvis efter att hon sålt allt av värde.
Eller ska inte politiker behöva ta konsekvenserna av sin egen politik? Är det därför det inte duger med a-kassa eller socbidrag?

Självklart skall politiker och deras lismare runtomkring tvingas inställa sig till arbetsmarknadens förfogande, stämpla och när de dagarna är slut ta repet eller gå till socialen när de egna tillgångarna är förbrukade.

Det är ju de villkor som gäller för svennar i Sverige och jag tror inte att politikerfrälset skulle må sämre än oss andra av att själva följa den \"arbetslinje\" de beslutat skall gälla här.
Citera
2007-11-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tycker ju inte att Schenström ska bli arbetslös. Hon ska fortsätta jobba, på en ny tjänst, och lönen ska inte räknas upp utan inom ett par år ha anpassats till det som normalt betalas för den nya tjänsten.

Hon ska dessutom erbjudas ett antidrogprogram av arbetsgivaren.

Jag gråter för alla som blir arbetslösa.

Fast nu avgick hon väl frivilligt. Då kan inte arbetsgivaren göra något åt hennes "alkoholproblem".
Citera
2007-11-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt Brahe
Självklart skall politiker och deras lismare runtomkring tvingas inställa sig till arbetsmarknadens förfogande, stämpla och när de dagarna är slut ta repet eller gå till socialen när de egna tillgångarna är förbrukade.

Det är ju de villkor som gäller för svennar i Sverige och jag tror inte att politikerfrälset skulle må sämre än oss andra av att själva följa den \"arbetslinje\" de beslutat skall gälla här.
Och vem menar du skulle anställa en sparkad politiker?

Tror du Lars Danielsson eller Ulrica Schenström kan vandra in på ens McDonalds och sedan komma ut med ett jobb?
Nej. De är båda två körda på arbetsmarkanden för en bra tid framöver om de inte har någon personlig vän som tycker synd om dem som kan ställa upp.

Att önska någon långtidsarbetslöshet och socialbidragsberoende för att förbättra sina egna villkor är jävligt uselt, även om det är en av politikerfrälset.
Citera
2007-11-02, 20:22
Bannlyst
Jag föraktar alla politiker, höger till vänster.

Men att genom att peka finger på vad den förra regeringer gjort, för att rättfärdiga den nuvarande,
är det mest patetiska idiotiska någon kan göra

Jag har alltid kritiserat sossarna, nu så granskar och kritiserar jag moderaterna,

att stoppa huvudet i sanden för att nå rövhålet att slicka, gör knappast Sveriges rykte bättre i världen.
Moderaterna har gjort oss åt åtlöje vilket det inte finns återvändo för.
Citera
2007-11-02, 20:22
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Och vem menar du skulle anställa en sparkad politiker?

Tror du Lars Danielsson eller Ulrica Schenström kan vandra in på ens McDonalds och sedan komma ut med ett jobb?
Nej. De är båda två körda på arbetsmarkanden för en bra tid framöver om de inte har någon personlig vän som tycker synd om dem som kan ställa upp.

Att önska någon långtidsarbetslöshet och socialbidragsberoende för att förbättra sina egna villkor är jävligt uselt, även om det är en av politikerfrälset.

Samma villkor skall väl för fan gälla politikerna med som alla oss andra?
Jag förbättrar knappast mina egna villkor genom att anse att samma regler skall gälla friställda politiker.

Tror du tex 50-årige Sune, nyss friställd från fabriken pga sjukdom har större chans att få det där jobbet på donken än Lars och Ulrica? Behöver inte Sune äta och få 80 papp i månaden från skattebetalarna utan motkrav han med?
Citera
2007-11-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Fast nu avgick hon väl frivilligt. Då kan inte arbetsgivaren göra något åt hennes "alkoholproblem".

Jag menar att det är moderaterna som är hennes egentliga arbetsgivare. Formellt var hon kanske anställd av Statsrådsberedningen el dyl men det är moderaterna som organisation som fick henne till den platsen, och därför har moderaterna ansvar för henne, anser jag.

Moderaterna är en stor organisation med partikansli, tidningar och diverse kanslier ute i landet, samt närstående tankesmedjor etc, där man kan klämma in henne och avkräva en arbetsprestation.

När en arbetsgivare har skäl att misstänka att en anställd har drogproblem ska detta tas upp med den anställde och behandling ska erbjudas.

Att ge Schenström nytt jobb och erbjuda rehabilitering är fullt i linje med moderaternas officiella politik. Att bara sparka ut henne i kylan är inte i linje med den.
Citera
2007-11-02, 20:31
Medlem
Citat:
Jag förbättrar knappast mina egna villkor genom att anse att samma regler skall gälla friställda politiker.

Tror du tex 50-årige Sune, nyss friställd från fabriken pga sjukdom har större chans att få det där jobbet på donken än Lars och Ulrica? Behöver inte Sune äta och få 80 papp i månaden från skattebetalarna utan motkrav han med?

Jag tycker som sagt att politikernas villkor ska anpassas, dvs försämras, så att de mer liknar vanliga människors.

Men man kan inte komma ifrån att väldigt plötsliga och våldsamma förändringar i människors liv kan ta knäcken på dem och göra dem totalt obrukbara i samhället.

Det finns många filmer som handlar om människor som förvandlas från miljonär till fattiglapp och vice versa, (bl a en med Eddie Murphy, väl) men i verkligheten är nog den kraschen ganska svår att ta.

Därför behövs väl poster-snett-uppåt eller åt-sidan, för att folk ska kunna behålla ansiktet någorlunda. De ska inte få sluta jobba, och en del får kanske behålla litet väl mycket i lön för de nya uppgifterna, men hellre det än en totalkvaddad människa.
Citera
2007-11-02, 20:39
Medlem
Citat:

50-årige Sune kan inte få jobb för att han inte längre kan jobba.
Lars och Ulrica kan inte få jobb för att de blivit hängda i massmedia pga. sitt tidigare arbete.

Det är en viss skillnad.
Nu kan det iofs. vara så att du tycker att man ska tjäna lika mycket oavsett vad man jobbar med men då är nog allt hopp ute redan för dig.
Citera
2007-11-02, 22:21
Medlem
Bengt Brahes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
50-årige Sune kan inte få jobb för att han inte längre kan jobba.
Lars och Ulrica kan inte få jobb för att de blivit hängda i massmedia pga. sitt tidigare arbete.

Det är en viss skillnad.
Nu kan det iofs. vara så att du tycker att man ska tjäna lika mycket oavsett vad man jobbar med men då är nog allt hopp ute redan för dig.

Nej, varför skall Sune behandlas annorlunda än Lars och Ulrika som misskött sina jobb? Sune kan ha varit företagets mest lönsamma arbetare innan han blev sjuk och vanför. Lars och Ulrika skall fan de med tvingas ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och glatt anpassa sig till taket i a-kassan samt deltaga i åtgärderna som krävs för att få ut lite pengar till hyra och makaroner.
Citera
2007-11-02, 22:24
Medlem
fröken sveriges avatar
[quote=Doktor Glas]Fast nu avgick hon väl frivilligt. Då kan inte arbetsgivaren göra något åt hennes "alkoholproblem".[/QUOTE

Hon givk inte frivilligt, hon blev sparkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in