2007-11-01, 12:26
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Men varför skulle den inte vara jämförbar med KJ's och FJS' x-mönstring?

Skulle ju kunna bero på att det förmodligen ställs högre krav på fallskärms- och kustjägare än flygjäsbagare.
Utan att veta säkert gissar jag även på att där är en hel del plask och lek-tester på KJs extramönstring, någonting som jag tvivlar att FBJ har (om än ej i samma utstreckning).

Har aldrig hört att testerna på deras extramönstringar skulle vara hemliga (som ex. delar av SSGs urvalsprocess).
Var har du hört det?
Citera
2007-11-01, 13:14
Medlem
deMarus avatar
Ofta en info helg kräver att man ska springa en mil i veckan samt att träna på en massa andra grejer mannen räknade upp
Citera
2007-11-01, 13:27
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMaru
Ofta en info helg kräver att man ska springa en mil i veckan samt att träna på en massa andra grejer mannen räknade upp

Springa en mil i veckan?! Låter ju sjukt lite... Skulle gissa att en mil i veckan är för lite även för den "enklaste" standardtjänst inom armén? Jag hoppas det åtminstone...
Citera
2007-11-01, 13:32
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Springa en mil i veckan?! Låter ju sjukt lite... Skulle gissa att en mil i veckan är för lite även för den "enklaste" standardtjänst inom armén? Jag hoppas det åtminstone...

Asså en mil på raken, det är väl ionte så lite.?? inte 5ggr2 lr nåt sånt,

+ jag fick ju göra jägartestet på mönstringen för att få söka dit...
Citera
2007-11-01, 13:38
Medlem
Man brukar väl för jägarförband rekommendera 35km+ per vecka...
Citera
2007-11-01, 13:44
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMaru
Asså en mil på raken, det är väl ionte så lite.?? inte 5ggr2 lr nåt sånt,

+ jag fick ju göra jägartestet på mönstringen för att få söka dit...

Haha, jag gjorde en av de mest fysiskt lökiga tjänster som existerar. Det var bara halvblinda tjockisar med plattfötter och vi sprang en mil "på raken" då och då.
Citera
2007-11-01, 13:49
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Haha, jag gjorde en av de mest fysiskt lökiga tjänster som existerar. Det var bara halvblinda tjockisar med plattfötter och vi sprang en mil "på raken" då och då.

Så om jag har förstått alltid rätt så är flygbas jägarna en slapp tjänst?
Citera
2007-11-01, 14:06
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Man brukar väl för jägarförband rekommendera 35km+ per vecka...

Det låter mer vettigt. Minst en mil varannan dag - helst mer dock.
Långa promenader med mkt packning är inte att underskatta heller...
Citera
2007-11-01, 14:21
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Skulle ju kunna bero på att det förmodligen ställs högre krav på fallskärms- och kustjägare än flygjäsbagare.
Utan att veta säkert gissar jag även på att där är en hel del plask och lek-tester på KJs extramönstring, någonting som jag tvivlar att FBJ har (om än ej i samma utstreckning).

Eftersom förbanden är olika, förutom det att de alla har epitetet "jägare" i sitt namn och en del liknande uppgifter, så är det rätt rimligt att det iallafall ställs olika krav på dem. Huruvida något förbands krav översträcker sig något annans går inte att spekulera i, såvida man inte har genomfört värnplikten på alla tre förband, helst samtidigt.

Citat:
Har aldrig hört att testerna på deras extramönstringar skulle vara hemliga (som ex. delar av SSGs urvalsprocess).
Var har du hört det?

Hemliga som i just hemliga för att förbandet vill undanhålla viss information angående extramönstringen för att den sökande inte ska kunna förbereda sig på allt. Men de flesta kan nog gissa sig till iallafall ungefär vad den innehåller. Jag vet inte vad de som har skickat SANS till FBJ's extramönstring fått för info, det är mycket möjligt att de har fått reda på lite mer exakta krav iom. sökningen. Som sagt, jag reserverar mig för ev. fel att de skulle vara hemliga nu, men innan när jag var lite mer intresserad så gick det iallafall inte att ta reda på kraven till just FBJs extramönstring.
Citera
2007-11-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xen
Stämmer på K3 utbildas "luftburen soldat", som tidigare tillhörde den luftburna jägarskvadronen. Men inte numera. Ungefär som gamla MPJ (militärpolisjägarna) på LG som jag förstått var som ett slags bassäkskvadron?

Är det någon som vet hur det är på K3s luftburna avdelning? Jag pratade med en snubbe för några år sedan, som låg inne då, och han sa att det i själva verket handlade om "lastbilsflaksburen" soldat. Dom fick alltså aldrig åka helikpter enligt honom. Får dom det nuförtiden eller?
Citera
2007-11-01, 15:01
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersanden
Är det någon som vet hur det är på K3s luftburna avdelning? Jag pratade med en snubbe för några år sedan, som låg inne då, och han sa att det i själva verket handlade om "lastbilsflaksburen" soldat. Dom fick alltså aldrig åka helikpter enligt honom. Får dom det nuförtiden eller?
Det finns endast helikoptrar för att lyfta delar av bataljonen, och då snackar vi i ett skarpt läge.
I fredstid under utbildningen är det mycket sällsynt med helikoptrar vid K3.
Citera
2007-11-01, 15:03
Medlem
FMMs avatar
Lite o/t men ändå.

Jag tycker jag fick åka sjukt mycket chopper (helikopter) när jag låg på K4.

Åkte säkert 6 ggr. och det var mer än de flesta det året.

Med tanke på att Sverige bara har typ 20-30 choppers är det kanske inte så konstigt...

Åkte mycket lastbilsflak också...för att inte tala om tolka bakom bandvagn, men mest gick det med muskelkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in