2007-10-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Varför inte?
De är väl mer jägare nu än vad de någonsin varit då det nästan uteslutande rör sig om underrättelseinhämtning numer, det som alltid varit förknippat med jägarförband.

K3 sysslar väl främst med luftburet och har väl enbart en liten del på underrättelse?
Citera
2007-10-31, 20:44
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
K3 sysslar väl främst med luftburet och har väl enbart en liten del på underrättelse?

Om du syftar på LBB ja, men så lär det åtminstone inte vara på Östra Nerike Skv. som har två (fler?) underrättelseplutoner.
Vidare så är, så vitt jag vet, Ö Nerike inte luftburet ens på minsta möjliga vis.
GW har de däremot vilka man med lite ansträngning säkert kan få luftburna, åtminstone för några sekunder.
Citera
2007-10-31, 20:47
Medlem
Ingår väl UAV och liknande på de ställena. Å andra sidan ligger FJS där... så då är det kanske lite onödigt att utbilda mer underrättelsekillar på K3 - när FJS har betydligt högre kvalité.
Citera
2007-10-31, 20:50
Medlem
503s avatar
Citat:
Ingår väl UAV och liknande på de ställena. Å andra sidan ligger FJS där... så då är det kanske lite onödigt att utbilda mer underrättelsekillar på K3 - när FJS har betydligt högre kvalité.

Visst, det kan man tycka men kvantitet är en kvalitet i sig.
Man hade inte kommit långt om FJS var det enda underrättelseförbandet.
Oavsett kvaliteten på deras utbildning så kan de inte vara på hur många platser som helst på en gång, därav behovet för flera underrättelseförband.

Men men, faktum kvarstår att de sysslar mycket med underrättelse på K3.
Citera
2007-10-31, 20:52
Medlem
Citat:
Alltså fy fan vad ni spekulerar. Skriv inget om ni inte vet...

Flygbasjägarna heter flygbasjägarna. FBJ har extramönstring (började med det 2007). Att extramönstringen inte har några högre krav gör väl dock att man kan jämföra den med en infohelg?

Finns jägare på K3 också. Dock så kanske de inte borde kallas jägare nulängre. Men det står iallafall jägare på deras jackor...
Nej och jag vet, det var därför jag skrev.

OJ det står "jägare" på deras jackor, då måste dom vara hårda.

"Att extramönstringen inte har några högre krav gör väl dock att man kan jämföra den med en infohelg?" <-- Vem spekulerar.

Out / KJ
Citera
2007-10-31, 21:00
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantning
Nej och jag vet, det var därför jag skrev.

OJ det står "jägare" på deras jackor, då måste dom vara hårda.

"Att extramönstringen inte har några högre krav gör väl dock att man kan jämföra den med en infohelg?" <-- Vem spekulerar.

Out / KJ

höhö, var det inte du som inte skulle säga vilket förband du tillhört?
Men KJ kanske står för Karl-Johan? ^^
Citera
2007-10-31, 21:21
Medlem
Korrekt, jag brukar kalla mig Karl-Johan på forum : -)
Citera
2007-10-31, 22:06
Medlem
humperdicks avatar
Det känns som denna diskussion har förts förut men jägare har egentligen inget med hårdhet att göra det är soldatens uppgift som kan vara av jägarnatur, dock är dessa utbildningar lite hårdare än infateristers.
Citera
2007-10-31, 22:15
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Att extramönstringen inte har några högre krav gör väl dock att man kan jämföra den med en infohelg?

Har du varit på deras extramönstring och klarat den, är det därför du kan dra den slutsatsen? Såvitt jag vet är kraven på deras extramönstring hemliga, eller har varit till alldeles nyligen för att reservera mig för ev. fel där. Men varför skulle den inte vara jämförbar med KJ's och FJS' x-mönstring?

Pinsamt att se vilka spekulationer som drivs här, speciellt gamla jägare (eller "jägare" i en del fall) som tror sig vara bäst, och veta bäst om allting.

I övrigt kan jag själv tycka att FBJ nog har en, på papperet, lite mindre krävande uppgift än vad t.ex. FJS har, med tanke på att FBJ ska kunna verka i huvudsak utanför egna flygplatser motsv., och FJS i huvudsak ska verka bakom fiendens linjer. Sen att utbildningarna förmodligen är väldigt snarlika i "hårdhet" (vilket i sig är ett väldigt diffust uttryck i såna här sammanhang, men jag kom inte på något bättre) är en annan femma.
Citera
2007-10-31, 22:23
Medlem
En kompis har varit på KJ och FBJs extramönstringar och jämfört. Det var en rätt stor skillnad på krav.
Citera
2007-10-31, 22:24
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
En kompis har varit på KJ och FBJs extramönstringar och jämfört. Det var en rätt stor skillnad på krav.

Vilket år?
Citera
2007-10-31, 22:54
Medlem
FBJ har bara haft extramönstring iår. Det var med andra ord iår han var där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in