2007-10-31, 16:44
Medlem
deMarus avatar
Hej någon här som gjort denna tjänst. Om någon har gjort den

Är det tuffare än övriga jägarförband?

Hur pass mycket med hundar håller man på?

Vad är skillnaden mellan fält och flygbasjägare?

Tack på förhand
Citera
2007-10-31, 17:03
Medlem
FMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMaru
Är det tuffare än övriga jägarförband?

Nej, snarare tvärtom.

Min högst personliga åsikt är att en jägare opererar bakom fiendens linjer.

Varpå frågan uppstår, har Sverige några flygfält bakom fiendens linjer?
Citera
2007-10-31, 17:35
Medlem
humperdicks avatar
Det kallas väl jägare för att dom aktivt ska söka upp fienden och inte bara vakta, men hur som helst så håller svenska särskrivningsjägarna ett öga på dig.

När jag gjorde min vpl fick vi lära oss att jägare är soldater som utbildas för strid och spaning bakom fiendens linjer men det spelar inge som helst roll och det verkar vara en bra utbildning.
Citera
2007-10-31, 17:45
Medlem
Alimamas avatar
Heter det fortfarande flygbasjägare? Har som för mig att de bytte namn.
Citera
2007-10-31, 19:07
Bannlyst
Det kommer bara vara en i din grupp, först kommer ni vara en pluton på ett par 20 man, sedan efter din GSU börjar din riktiga utbildning, då kommer ni delas in i en grupp på några man ~6, och bara en i gruppen kommer vara hundförare, du kan läsa mer på www.lumpen.nu , angående hur jobbigt det kommer bli är väl upp till befälet =)
Citera
2007-10-31, 19:09
Medlem
Värsta löktjänsten, att de kallar det jägare är helt otroligt. Vi kallar dessa killar för filtjägare

Söker du något ansträngande så är det lapplandsjägare eller kustjägare som gäller.
Citera
2007-10-31, 19:33
Medlem
deMarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Värsta löktjänsten, att de kallar det jägare är helt otroligt. Vi kallar dessa killar för filtjägare

Söker du något ansträngande så är det lapplandsjägare eller kustjägare som gäller.

Mm, mönstrade idag, ljög inte tillräckligt bra på psyktestet, sen hade jag synnedsättning så ja kunde inte bli just kustjägare, då frågade jag efter den näst hårdaste, och då sa han FlygbasJägare, sen gjorde jag jägartestet och klarade de. Fick 8 i styrka och 7 i kondition. Eller rättare sagt vägrade han att säga vad som var hårdast. Aja, hoppas det blir tufft iaf.

edit: just nu har jag beridna högvakten som val, men i vår gör jag ett till test för att se om jag kommer in på jägarna-.
Citera
2007-10-31, 19:40
Medlem
Jag kommer ihåg tiden innan lumpen hur förvirrande det var med alla namn här o där.. så jag ska underlätta för er genom att förklara vad för sorts jägare det finns IDAG.
  • Kustjägare
  • Fallskärmsjägare
  • Norrlandsjägare

That's it.

Jag har muckat från ett av förbanden för ett tag sen, tänker dock inte säga vilket då det är lätt att ta reda på vem jag är. Men där har ni det, vill helst lägga min värnplikt bakom mig och gå vidare, visst det är bra att göra men vääldigt skönt att ha den avklarad!
Citera
2007-10-31, 20:07
Medlem
Xens avatar
Heter väl numera Flygbassäk?
Aiiight?

Men det är väl knappast jägartester för det?
Jägartester är som tidigare sagt för utbildningarna:

Kustjägare
Fallskärmsjägare
Norrlandsjägare (Fältjägare, lapplandsjägare, Bergsjägare, Fjälljägare och allt fan vad folk kallar dem)
Citera
2007-10-31, 20:15
Medlem
Alltså fy fan vad ni spekulerar. Skriv inget om ni inte vet...

Flygbasjägarna heter flygbasjägarna. FBJ har extramönstring (började med det 2007). Att extramönstringen inte har några högre krav gör väl dock att man kan jämföra den med en infohelg?

Finns jägare på K3 också. Dock så kanske de inte borde kallas jägare nulängre. Men det står iallafall jägare på deras jackor...
Citera
2007-10-31, 20:23
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Alltså fy fan vad ni spekulerar. Skriv inget om ni inte vet...

Flygbasjägarna heter flygbasjägarna. FBJ har extramönstring (började med det 2007). Att extramönstringen inte har några högre krav gör väl dock att man kan jämföra den med en infohelg?

Finns jägare på K3 också. Dock så kanske de inte borde kallas jägare nulängre. Men det står iallafall jägare på deras jackor...

Sant. Ursäkta min enfald. Men då kan man väl knappast kalla det extramönstring? Jag låg på livgardet och på vår infohelg så besökte vi stallet. Detta för att se om några var allergiska mot hästar. Kan man kalla det extramönstring också? (OT sorry)

Stämmer på K3 utbildas "luftburen soldat", som tidigare tillhörde den luftburna jägarskvadronen. Men inte numera. Ungefär som gamla MPJ (militärpolisjägarna) på LG som jag förstått var som ett slags bassäkskvadron?

Det finns många förband som kallats jägare men som folk är oense om. Hoppas jag fått allt rätt nu..
Citera
2007-10-31, 20:34
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM

Varför inte?
De är väl mer jägare nu än vad de någonsin varit då det nästan uteslutande rör sig om underrättelseinhämtning numer, det som alltid varit förknippat med jägarförband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in