2011-06-29, 23:30
Medlem
Det verkar finnas massor av folk som vet en del om olika förband här så jag kollar om någon kan hjälpa mig.

Jag har en kompis sedan sjuårsåldern som på senare tid har börjat bli lite väl frikostig med sina historier; han ska ha påbörjat sin militärtjänstgöring som flygbasjägare ca 92-93 och han har, som sagt, först nu börjat droppa bomber som t ex:

Utbildningen skedde i Hamstad - F17 ligger väl i Ronneby?
Han hoppade fallskärm - varför skulle man ödsla tid på att utbilda markbunden personal på det?
Man hade en ex-främlingslegionär som utbildningsbefäl - skulle det vara en merit?
Han gjorde ABC-övningen med [b]skarp[b] nervgas (soman, sarin, VX) - om man inte får sprida det över fiender så tror jag inte att man får hälla det på värnpliktiga.
Utan utbildning så dök han till 38 m.

Killen är en klumpeduns på 115 kg med självbehärskning som en Hollywoodfru.
Citera
2011-06-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukballe
Det verkar finnas massor av folk som vet en del om olika förband här så jag kollar om någon kan hjälpa mig.

Jag har en kompis sedan sjuårsåldern som på senare tid har börjat bli lite väl frikostig med sina historier; han ska ha påbörjat sin militärtjänstgöring som flygbasjägare ca 92-93 och han har, som sagt, först nu börjat droppa bomber som t ex:

Han hoppade fallskärm - varför skulle man ödsla tid på att utbilda markbunden personal på det?
Man hade en ex-främlingslegionär som utbildningsbefäl - skulle det vara en merit?
Han gjorde ABC-övningen med [b]skarp[b] nervgas (soman, sarin, VX) - om man inte får sprida det över fiender så tror jag inte att man får hälla det på värnpliktiga.

Inte för att jag har någon koll vad Flygbasjägaren får uppleva på sin utbildning, men det där låter ju som en mytoman av stora rang.
Citera
2011-06-29, 23:42
Medlem
Citat:

Flygbasjägarna låg på f7 såtenäs fram till fb04 sen flyttades de till f17 i Ronneby. Halmstad var f14.

Allt du skriver som han sagt e bullshit
Citera
2011-06-29, 23:56
Medlem
Kul att man inte är galen i alla fall och tack för svaren.

Jag tror att han 40-årskrisar och lider av något mindervärdeskomplex.

Allt slutar med att han blir kickad som stabsass på I21 och får köra runt i en valp med störsändare i. Men inte ens det går normalt till - löjtnanten tvingade honom att köra i 4-5 dygn i sträck.

Jag gjorde lumpen på TS9000 som PB 90-91 och minns löjtnant Lundgren som en snäll gubbe.
Citera
2011-06-30, 20:53
Medlem
slimbos avatar
Citat:

skulle vilja höra och se en sådan person berätta sina historier live (förutsatt att h*n är allvarlig), hade varit intressant och lärorikt att skåda en äkta mytoman på nära håll.
Citera
2011-06-30, 23:13
Medlem
hört att fbjs skall få sf-klassning.
Citera
2011-07-01, 08:02
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan3
Jag läste först "sf-klassning" som "sf-klänning".

Freudiansk felläsning, eller?
Citera
2011-07-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
Jag läste först "sf-klassning" som "sf-klänning".

Freudiansk felläsning, eller?
Varför är det så viktigt med vem som är störst och starkast? Ni måste lida av dåligt självförtroende.
Å de där att hoppa i fallskärm måste väl vara perfekt om man jagar flygbaser. Att komma uppifrån och kasta allehanda explosiva varor på flygbasen måste ge resultat.
Citera
2011-07-01, 17:09
Medlem
Citat:

Och vad e specialförbandsklassning?

källa på det?

låter som ngt väldigt osannolikt
Citera
2011-08-16, 21:30
Medlem
RealBengaloReals avatar
Folk här verkar inte veta mycket utan försöker bara mäta k-k trots säkert ingen av er gjort militär tjänstgöring på fbjs, fjs eller något annat jägarförband.

Fbjs söker inte bara upp andra förband som försöker anfalla våra flygbaser m.m.

Utan de har även utbildning för verksamhet bakom fiendes linje såsom FAC och CSAR.

Det man kan ifrågasätta är vilket förband som har mest och bäst utbildning för det man ska göra.
Bosrta tänder till någon symfoni skapar det bra soldater hmmm.
Citera
2011-08-17, 18:24
Bannlyst
Citat:

+1

För övrigt så existerar inte FBJS längre då de inte grundutbildar flygbasjägare längre utan är numera ett kompani.
Citera
2011-08-17, 19:50
Medlem
Skydda flygbaser är inget vi gör längre - det löser "någon annan". Dock vet ingen vem "någon annan" är.

Och nej Flygbasjägarkomp. ska inte få Specialförbandsstatus. De ansökte om det för något år sedan men svaret blev nej.

mjau...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in