2008-10-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
Kvinnor i FBJ, haha.. Vad jag minns från min tid på FBJS är att befälen inte var direkt politiskt korrekta ur ett genusperspektiv.
Det kan jag verkligen tänka mig eftersom det oftast är den typen som söker till sådana här grenar dvs de som har problem med lite av varje och i den problemgruppen igår kvinnor förutom deras självkänsla mm.
Självförtroendet är i topp tack vare den gruppmentalitet som råder och där varje individ förväntas spe på med utsagor om hur hårda "vi" är.
Ungefär som med gängmentalitet bland yngre till de hårda Harleygrabbarna som alla inkl FBJ är små rädda "skitar" då de står där ensamma, precis som vi alla andra.
Citera
2008-10-23, 17:20
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Det kan jag verkligen tänka mig eftersom det oftast är den typen som söker till sådana här grenar dvs de som har problem med lite av varje och i den problemgruppen igår kvinnor förutom deras självkänsla mm.
Självförtroendet är i topp tack vare den gruppmentalitet som råder och där varje individ förväntas spe på med utsagor om hur hårda "vi" är.
Ungefär som med gängmentalitet bland yngre till de hårda Harleygrabbarna som alla inkl FBJ är små rädda "skitar" då de står där ensamma, precis som vi alla andra.

Du beskrev i princip alla jägarförband där enligt vissa utsagor. Jag ville ha en tuff utbildning, jag fick det. Har aldrig behövt skryta om det, räcker med att man säger vad man var för något så brukar de med lite vett i huvudet veta vad det innebär.

Att du ens jämför forna tiders infanterister som grävde ner sig i en ring runt en Flygbas med dagens FBJ visar ju vad du kan om ämnet iegentligen.
Citera
2008-10-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Du beskrev i princip alla jägarförband där enligt vissa utsagor. Jag ville ha en tuff utbildning, jag fick det. Har aldrig behövt skryta om det, räcker med att man säger vad man var för något så brukar de med lite vett i huvudet veta vad det innebär.

Att du ens jämför forna tiders infanterister som grävde ner sig i en ring runt en Flygbas med dagens FBJ visar ju vad du kan om ämnet iegentligen.
Nejdå, det visar ingenting förutom att du med din hårda utbildning vet allt.
Citera
2008-10-23, 19:34
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Nejdå, det visar ingenting förutom att du med din hårda utbildning vet allt.

Var det ditt argument? Tack.
Citera
2008-10-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Var det ditt argument? Tack.
Nej, förklaring till ditt uttalande.
Citera
2008-10-24, 00:10
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asnem
Fart? Det är en av de mest krävande utbildningarna du kan göra som värnpliktig.
Det betyder dock inte att det går särskilt fort.

Håller man en fart på 3 till 5 km/h på mitt förband så får man vara nöjd!
Citera
2008-12-11, 10:23
Medlem
SpiceITs avatar
Ja menar norrlandsjägare. jag ville bli FJS men då det bara är varannat år sade dom att jag inte kunde gå på extramönstringen. då jag sökte den mest utmanade tjänst sa de Jägare på AJB. kommer ligga inne 15 mån . Vår sergant berättade att de hade haft en 50% bortfall under de 3 första månaderna. tycker det är dumt att vi inte har extramönstring dock så kan folk med dålig kondition vara tjärva typer och mentalt starka vilket en extramönstring aldrig skulle kunna visa..

Mina stats

Chins : 16
5km terräng: 16.30
milen: runt 39:30
Armböj: 64

Kanske är i bra fysisk form men om jag klarar det mentalt vet jag inte. Dock ger jag aldrig upp så ska nog klara av det efter blod , svett och mycket tårar

Satsar på prickskytt eller bergsplutonen
Citera
2008-12-11, 11:23
Medlem
SpiceIT, du glömmer ju att säga hur stor du är. Det är ju bra stats om du är stor... annars inte särskilt märkvärdigt. Väger du 90kg med de statsen är du riktigt bra tränad. Väger du däremot 65-70 så är det väl inte något att hissa flaggan för.
Citera
2008-12-11, 12:19
Medlem
SpiceITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
SpiceIT, du glömmer ju att säga hur stor du är. Det är ju bra stats om du är stor... annars inte särskilt märkvärdigt. Väger du 90kg med de statsen är du riktigt bra tränad. Väger du däremot 65-70 så är det väl inte något att hissa flaggan för.

Jag väger 76kg. 182 lång.

Märkvädigt eller inte skit samma=) men tränar mycket.. 10 pass i veckan, brottning och gym löpning =)
Citera
2009-01-01, 05:37
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiceIT
Jag väger 76kg. 182 lång.

Märkvädigt eller inte skit samma=) men tränar mycket.. 10 pass i veckan, brottning och gym löpning =)

Borde räcka mer än väl. Hade kompisar i plutonen som vägde betydligt mindre och var betydligt mindre men bar och gick längre än de flesta. Allt sitter i sinnet, när du ger upp mentalt så gör din kropp likaså.

Så länge du har en underkäke och en överkäke så kan du bita ihop... tills dess: Gnäll inte!

http://www.youtube.com/watch?v=e4qQ5-ZTuus&feature=channel_page

Bara lite tips och motivation...
Citera
2010-04-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMM
Nej, snarare tvärtom.

Min högst personliga åsikt är att en jägare opererar bakom fiendens linjer.

Varpå frågan uppstår, har Sverige några flygfält bakom fiendens linjer?

Har ni själva inte klargjort utbildningen som flygbasjägare har ni inte fakta nog att säga att en utbildning är hårdare än en annan. Exakt samma sak som att t.ex. säga att en platta som är färgad röd av värme inte är varm, bara för att man hört det, inte för att man vet det av erfarenhet.

Get it right.
Citera
2010-05-01, 14:23
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amfksp
För 1000000 gången förtydligar jag, det finns INGET som heter lapplands/fjälljägare. Lapplandsjägarna låg i kiruna på den onda tiden men de finns ej kvar.
Du kanske syftar på AJB och det finns inget som säger att de är hårdare där än på amf, luftburen eller andra hårt fysiska tjänster utan extramönstring.

Det har faktiskt funnits fjälljägare i Sverige. Det utbildades ett antal fjälljägarplutoner i början på 90 talet på I22. Dessa plutoner var tänkta att utgöra ett nytt typförband och vissa av officerarna var nere på Heres Bergfuhrer kursen i Tyskland. När saliga I22 lades ner försvann även Bergsfuhrer officerarna bort och spriddes för vinden.

Nu utbildas det bergsplutoner på AJB som nog kan ses som fjälljägarplutonernas efterföljare.

Men jag håller med dig. Jag reser också ragg när jag hör ordet Fjälljägare eftersom det oftast är en felbenämning på folk som gjort GU på I22,K4/AJB och gud förbjude I5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in