• 1
  • 2
2007-10-31, 12:21
Medlem
Nu kanske jag kommer med en liten dubbelpost hr men jag r jklans nyfiken p varfr det r oartigt att dricka i Japan? Jag vill veta det underliggande i kulturen som gr det oartigt inte bara att det r det.

Tack tack!
Citera
2007-10-31, 12:22
Medlem
Evil_Santas avatar
Var har du hrt detta? r du sker p att det inte bara r en myt eller kraftigt verdrivet?
Citera
2007-10-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Var har du hrt detta? r du sker p att det inte bara r en myt eller kraftigt verdrivet?

Trodde det var allmnt knt? =S Vad r din uppfattning?
Citera
2007-10-31, 13:07
Medlem
ishijimas avatar
Japaner r ett folkslag som tnker vldigt mycket. Om det finns en risk att man frnrmar ngon annan p minsta lilla stt r det dligt. att ge fr lite drick eller fr mycket s skippar man hellre hela steget. Det r s jag tror det r efter att ha upplevt kulturen. Min flickvn (japanska) sger att det bara r stk och bk. men det r nog lite mer modernt stt att tnka.

men med tanke p att de aldrig sger rakt ut va de tycker och tnker utan gr omvgar lnga som tusan varje gng de ska sga att "jag gillar inte kaffe" fr det kanske kan frnrma den andra, s tror jag det r lite mer t mitt hll.
mer kan jag nog inte frklara....

sjlv tycker jag det r jvligt sknt att slippa tnka p det hela tiden. speciellt lskar jag de restauranger som har en betalmaskin vid drren s man betalar innan man fr kket. s jkla sknt att ta den tid man vill och sen bara g.
Citera
2007-10-31, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ishijima
Japaner r ett folkslag som tnker vldigt mycket. Om det finns en risk att man frnrmar ngon annan p minsta lilla stt r det dligt. att ge fr lite drick eller fr mycket s skippar man hellre hela steget. Det r s jag tror det r efter att ha upplevt kulturen. Min flickvn (japanska) sger att det bara r stk och bk. men det r nog lite mer modernt stt att tnka.

men med tanke p att de aldrig sger rakt ut va de tycker och tnker utan gr omvgar lnga som tusan varje gng de ska sga att "jag gillar inte kaffe" fr det kanske kan frnrma den andra, s tror jag det r lite mer t mitt hll.
mer kan jag nog inte frklara....

sjlv tycker jag det r jvligt sknt att slippa tnka p det hela tiden. speciellt lskar jag de restauranger som har en betalmaskin vid drren s man betalar innan man fr kket. s jkla sknt att ta den tid man vill och sen bara g.

Hmmm, intressant. Det vi skulle behva r en Japan ur det ldre gardet som kanske kan ha en djup frklaring till det hela. Du fr ta och bocka djupt och frga flickvnnens frldrar Kanske finns ngon gammal sgen som sger t.ex. "Ge dricks och din sjl kommer aldrig hitta hem"
Det dr med fr mycket eller fr lite dricks verkar logiskt. Jag har sjlv jobbat inom resturangbranchen och man blir faktiskt lite frnrmad nr man fr "fr lite" dricks.
Citera
2007-10-31, 13:59
Medlem
paggans avatar
Jag vet inte varfr, bara att nr jag dricksade i Tokyo s sprang servitrisen efter mig med pengarna som hon trodde att jag hade glmt.
Citera
2007-10-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Jag vet inte varfr, bara att nr jag dricksade i Tokyo s sprang servitrisen efter mig med pengarna som hon trodde att jag hade glmt.

D knns det lite konstigt med frklaringen at man inte vill frnrma ngon, hmmm?
Citera
2007-10-31, 15:28
Medlem
Bolides avatar
^
Samma sak hnde mig nr jag lmnat lite dricks vid bardisken nr jag skulle g. Fick senare reda p att man aldrig lmnar dricks ngonstans i Japan.
Citera
2007-10-31, 15:54
Medlem
paggans avatar
P hotellet som jag bodde uppmanade de att man inte skulle dricksa de anstllda.
Citera
2007-10-31, 16:29
Medlem
Jag r inte hundra p detta, men jag tror att det t.o.m. r olagligt att ta emot dricks i Japan. Hursomhelst handlar det om att ge bra service, t alla. Inte t dom som ger mest dricks.

Det ingr liksom inte i kulturen. Anstllda fr ln fr jobbet de gr, det r inte som i andra lnder dr man kanske fr en pissln och r beroende av drickspengarna.
Citera
2007-10-31, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisham
Jag r inte hundra p detta, men jag tror att det t.o.m. r olagligt att ta emot dricks i Japan. Hursomhelst handlar det om att ge bra service, t alla. Inte t dom som ger mest dricks.

Det ingr liksom inte i kulturen. Anstllda fr ln fr jobbet de gr, det r inte som i andra lnder dr man kanske fr en pissln och r beroende av drickspengarna.

Det hr var ju ocks oerhrt intressant, kan det verkligen vara olagligt!? Hur r lnelget i Japan? tjnar de s pass mycket p resturanger och liknande att det kommer upp i samma ln som en svensk resurangarbetare med ln och dricks?
Citera
2007-11-03, 02:25
Medlem
ishijimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elorso
Hmmm, intressant. Det vi skulle behva r en Japan ur det ldre gardet som kanske kan ha en djup frklaring till det hela. Du fr ta och bocka djupt och frga flickvnnens frldrar Kanske finns ngon gammal sgen som sger t.ex. "Ge dricks och din sjl kommer aldrig hitta hem"
Det dr med fr mycket eller fr lite dricks verkar logiskt. Jag har sjlv jobbat inom resturangbranchen och man blir faktiskt lite frnrmad nr man fr "fr lite" dricks.

tyvrr kan jag inte frga dom, eftersom de inte vill trffa mig de r vldigt traditionella s det fr bli nr vi gifter oss i snna fall Kan frska kolla me skolan eller nn annan gamling nr jag fr chansen. (konstigt att jag inte kollat me skolan tidigare )
P hotellet uppmanar de fr att utlnningar kommer och driksar automatiskt s de sger till oss hur det funkar hr i japan
Olagligt r det inte. Inte enligt de Japaner jag frgat i alla fall. Men ibland r de insnade nr det gller va man fr och inte fr gra. De gr bara. De vet inte. Men den chansen e nog rtt liten. Men annars r det som Hisam sger. ALLT handlar om att ge bra service. Det finns inget mer viktigt hr n rykte och status. Hamnar nu en millimeter utanfr samhllets normer r du vldigt konstig. Drav den hga sjlvmordsstatistiken hr.
Men tanke p hur mycket de jobbar fr de lite ln. De har svrt att ta en vecka ledigt per r tillexempel. (i allmnhet) men en mnadsln p 10.000 svenska ungefr, fr en helt vanlig kontorsarbetare r inte ovanligt. timmlnsarbetare fr i snitt ca 38 svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in