2010-07-07, 20:56
Medlem
Vobblers avatar
Det som kroppen vill ha efter en "lång fasta" brukar smaka bäst, nämligen salt, fett och socker. Därför är det godast med ägg, bacon och en söt och underbar apelsinjuice! Sen en kopp kaffe på det och dagen är räddad.
Trist att sitta och peta i sig en kletig gröt bara för att det minsann är nyttigt...
Citera
2018-10-02, 00:30
Medlem
Denoms avatar
Vad är det godaste du har ätit till frukost?

Ja alltså inte en fråga om vad man käkar till frukost varje dag utan vad du tycker är allra godaste att få i frukostväg på en söndagsmorgon till exempel! Jag gillar att steka tjocka amerikanska pannkakor med lite mosad banan i smeten, sedan ha blåbär och lönnsirap att toppa det med men har tröttnat lite så numera blir lyxfrukost om jag orkar en av två rätter.

Antingen på en bädd av ruccola någon skiva prosciutto, en rejäl bit opastöriserad brieost och ovanpå det en stekt tomat i bitar och två stekta ägg som kryddats lite vid stekning, eventuellt ringla lite olivolja på det där sen.

Eller fattiga riddare på surdegsbröd och pannkakssmet med extra äggula i, sen honung ovanpå eller kanel och socker, kanske lite hemmagjord glass också är gott.

En god smoothie till båda gillar jag, eller iskaffe.

Så vad tycker du är godast att äta och dricka på morgonen eller förmiddagen?
Citera
2018-10-02, 00:33
Medlem
Starkt bryggkaffe och en cigarett.
Citera
2018-10-02, 00:38
Medlem
ShoxaMs avatar
Jag brukar köra en omelett på 6 ägg, och istället för en matsked mjölk per ägg så tar du en matsked grädde, blir så jävla krämigt och gott (förutsatt att du gillar ägg)
Citera
2018-10-02, 00:40
Medlem
krakkels avatar
Jäklar vad svårt. Jag är en vanemänniska, prövar inte nya saker alls särskilt ofta med den godaste frukosten i mina ögon står mellan blodpudding med ett paket bacon, råriven morot och lingonsylt till, eller rostat surdegsbröd men smör, ägg och ejderns kaviar. Båda är mina absoluta favoritmål på morgonen, ackompanjerat med kaffe och snus.
Citera
2018-10-02, 00:40
Medlem
frasselitos avatar
färskpressad jos på morötter, ingefära, äpple och apelsin.

I matväg så blir det pocherade ägg med såna bönor i tomatsås, någon slags potatishistoria samt bacon eller korv.
Jag gillar varm mat på morgonen.

Och ett gott vitt luftbröd till. Inge jävla surdegshipsteri. Kanske croissanter, och lite färsk frukt.

Annars så är såna livsstilsfrullar ganska schysst. Såna som det känns bra efteråt. Typ chiagröt, bär, blad och avokadosmet på rågbröd. Inte sådär jättegott men mentalt mår man bra.

Annars äter jag vanligtvis havregrynsgröt utan nånting. Jag förbereder mig mentalt på tuffare tider.
Senast redigerad av frasselito 2018-10-02 kl. 01:14.
Citera
2018-10-02, 00:42
Medlem
Tenedors avatar
Jag hatar frukost, och dricker helst bara kaffe (så starkt som möjligt, gärna turkiskt). Annars är mitt tråkiga svar en Full English Breakfast i ett litet engelskt B&B-hus med 2-3 rum som högst.

Inga svårigheter. Hellre kärlek i maten och sällskap av kocken än socker och bulk. Engelsk mat är underskattad!
Citera
2018-10-02, 00:54
Medlem
Jobbar alltid på söndagar. Eller jag jobbar alla tidiga morgnar snarare. Älskar bra lyxigt kaffe, ägg/omelett och riktigt kallt vatten. Frukost skall vara lyx varje morgon. För mig är det ett måste.

Men det absolut godaste jag ätit till frukost var nog avföring. Skitbra så där tidigt på morgonen.
Citera
2018-10-02, 00:56
Medlem
Kenpos avatar
Välkokt havregrynsgröt med något olivolja, tamarisås och ett par stänk tabasco. Därtill ett glas isvatten med citron.
Senast redigerad av Kenpo 2018-10-02 kl. 01:32.
Citera
2018-10-02, 01:10
Medlem
SnilleFixs avatar
Mannagrynsgröt med hallonsylt. Kall oboy, varma mackor med marmelad.
Citera
2018-10-02, 01:15
Medlem
Strongmanx2s avatar
Fan, jag hatar frukost.
Om brunch räknas så Blodpudding, stekt ägg, bacon, rivna morötter, rårörda lingon och en rostad macka med lite smör samt en tjock skiva ost. Kanske t.o.m lite stekt potatis till, beror helt på hur hungrig jag är.
Citera
2018-10-02, 01:36
Medlem
Bunnys avatar
Finns så mycket gott att välja på, här några exempel.
- Micrad pizza från gårdagen.
- Syrligt surdegsbröd med skivor av kokt ägg, och kaviar på det.
- Kladdkaka med vaniljsås.
- Stora mängder chokladglass.
- Fläskpannkaka som värmts i stekpanna med mjölk.
- En jättebit cheesecake, helst med pepparkakssmak och bitar av vit choklad i.
- Risgrynsgröt och skinkmacka (knäckebröd) med stark och söt senap på, på julaftonsmorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in