2007-10-31, 03:11
Medlem
wises avatar
Omtentor är vanligt på alla utbildningar sålänge kursen inte examineras genom inlämningsuppgifter. Av någon konstig anledning ska jag skriva min sjätte omtenta i Historia antiken/medeltiden om 3 veckor.
Citera
2007-10-31, 10:08
Medlem
Absolut inget ovanligt, det är snarare regel än undantag på civ.ing. Finns kurser i basblocken på de svårare programmen med i stil med 15% examinationsgrad efter förstatentan.

Jag tror att det är för att avskräcka från för svåra inriktningar, där ännu fler kuggas. Kan bli ena rejäla kallduschar även i slutet av utbildningarna.
Citera
2007-10-31, 13:02
Medlem
Sartres avatar
Harry Haller: hur du upplever det eller inte är väl inte den stora stötestenen här utan vad man ser generellt sett och vad man kan dra för slutsatser av detta. generellt sett ser jag att människor som inte klarar kurser består av två olika sorter (jävligt grovhugget), de som är ambitiösa och tar sig igenom skiten ändå (dvs gör sina omtentor ändå och tar inte ledigt bara för att det är gött) och de som skiter i allt och blir emo och går hem till mamma.

Dvs omtentor är bra för folk. Helt enkelt därför att då lär man sig att man inte är oövervinnelig och faktiskt måste plugga för att få det betyget man vill ha.
Citera
2007-10-31, 14:34
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Harry Haller: hur du upplever det eller inte är väl inte den stora stötestenen här utan vad man ser generellt sett och vad man kan dra för slutsatser av detta. generellt sett ser jag att människor som inte klarar kurser består av två olika sorter (jävligt grovhugget), de som är ambitiösa och tar sig igenom skiten ändå (dvs gör sina omtentor ändå och tar inte ledigt bara för att det är gött) och de som skiter i allt och blir emo och går hem till mamma.

Dvs omtentor är bra för folk. Helt enkelt därför att då lär man sig att man inte är oövervinnelig och faktiskt måste plugga för att få det betyget man vill ha.
Jag bifaller din indelning. De som sedan klarar sina omtentor ska då jämföras med gruppen som i princip inte drar på sig några omtentor, eller åtminstone endast ett litet antal sådana. Min uppfattning är det alltjämt är bättre att tillhöra den sistnämnda.
Citera
2007-10-31, 14:48
Medlem
Nej, det är väl som många säger inte särskillt ovanligt med omtentor. I min egen klass är det förvisso inte särskillt många som har omtentor över huvud taget, men det beror nog mest på att min klass är exemplariskt ambitiös. Men man hör ju om folk som är inne på sitt fjärde år och inte fixat en enda mattekurs etc. Hur de orkar förstår jag inte.

Jag själv har väl emellertid en 4-5 kurser efter mig så här långt. Det beror väl inte så mycket på att jag är värdelös som på att jag är lat och hellre spenderar min tid med annat. Dock är väl tanken och ambitionen att det skall bli bättre nu. Faktum är att jag tänkt sätta mig ner nu och nöta lite linalg.
Citera
2007-10-31, 15:21
Medlem
Sartres avatar
Klart att det är bättre att tillhöra de som inte drar på sig omtentor. (själv har jag jobbat rätt hårt för att tillhöra den gruppen nu på det senaste, vilket jag får se ifall jag klarat så här långt).

Men det är oundvikligt att dra på sig omtentor. Shit happens, stuff breaks.
Citera
2007-10-31, 15:36
Medlem
Deannas avatar
Omtenta? Är det kurser man släpar i eller omtenta några veckor efter ordinarie tenta.. Jag har skrivit många omtentor några veckor efter ordinarie tenta, bara för att jag ibland har haft svårt att motivera mig att plugga inför tenta och gillar denna extrapress som en omtenta ger.
Citera
2007-10-31, 15:53
Medlem
Sartres avatar
PÅ en civilingenjörsutbildning läser man oftast i fyra perioder (jag vet inte riktigt hur det är på de riktigt sunkiga knäckebrohultskolorna) som kallas för läsperiod/er.

En läsperiod är 8 läsveckor. Sista veckan är tentaperioden. Man kan göra som en bekant till mig och sätta en tenta och skita i den andra och spara den till omtentaperioden.

omtentaperioder är tre stycken per år. den första är precis innan skolan börjar i september och då kan du göra alla tentor som du vill och har behörighet till. Jul går alla tentor utom de som gått lp 3. Vid påsk kan du ta tentor som gått läsperiod 3.

Dvs man får vänta ett jävla tag på att göra omtentor. Man hinner glömma saker, måste sätta sig ned och fokusera på gammalt crap man glömt osv. Vilket ibland kan vara en jävligt mödosam börda, medans i andra fall är det en ljuvlig uppgift.
Citera
2007-10-31, 16:58
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
PÅ en civilingenjörsutbildning läser man oftast i fyra perioder (jag vet inte riktigt hur det är på de riktigt sunkiga knäckebrohultskolorna) som kallas för läsperiod/er.

En läsperiod är 8 läsveckor. Sista veckan är tentaperioden. Man kan göra som en bekant till mig och sätta en tenta och skita i den andra och spara den till omtentaperioden.

omtentaperioder är tre stycken per år. den första är precis innan skolan börjar i september och då kan du göra alla tentor som du vill och har behörighet till. Jul går alla tentor utom de som gått lp 3. Vid påsk kan du ta tentor som gått läsperiod 3.

Dvs man får vänta ett jävla tag på att göra omtentor. Man hinner glömma saker, måste sätta sig ned och fokusera på gammalt crap man glömt osv. Vilket ibland kan vara en jävligt mödosam börda, medans i andra fall är det en ljuvlig uppgift.

Är det något speciellt för just civilingenjörer?
Har läst med systemet flera kurser samtidigt och tentaveckor, men jag kan inte komma ihåg att det var så länge till omtentaveckorna som flera månader. (jag läste då på dåvarande mitthögskolan och naturvetenskap, vet att högskoleingenjörerna på campus hade samma system)
Citera
2007-10-31, 17:11
Medlem
Savoys avatar
Jo högskoleingenjörer har exakt samma system som civilingenjörer, tre fastlagda omtentaperioder per år (plus en extra i juni när vårterminen är slut).

Är du säker på att högskoleing vid Mitthögskolan hade ett system där de kunde ta omtentor bara några veckor efter ordinarie? Hos oss, högskoleing elektro i södra landsändan, var det så här:
ordinarie tenta oktober->omtenta januari, augusti
ordinarie tenta december->omtenta april, augusti
ordinarie tenta mars-> omtenta juni, augusti
ordinarie tenta maj-> omtenta augusti, januari
osv osv osv (plus de ordinarie så klart).
Citera
2007-10-31, 18:03
Medlem
Som sagt, några omtentor är inget att oroa sig för, karaktärsdanande till och med... förutsatt att det inte är samma kurser man bommar gång efter gång, då har man ju anledning att bli lite konfundersam.
Citera
2007-11-01, 02:42
Medlem
NillRs avatar
Skiljer mellan olika skolor. Jag tycker inte det finns någon bra ursäkt för attt ha åkt på omtenta (och ja, jag har själv gjort det). Om u inte är bakom flötet är det lätt att räkna ut va som krävs och anpassa sig därefter.

I min bekantskapskrets är de flesta omtentor "planerade" (jag orkar inte göra det här nu). Få lägger ned de 40h/vecka som är tänkt, skulle alla göra det vore failprocenten sannolikt betydligt lägre.

Erfarenheter från Flyg vi KTH, de flesta av mina kompisar vid andra lärosäten instämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in