• 1
  • 2
2007-10-30, 18:47
Medlem
Jag har nyligen börjat plugga till högskoleingenjör, har snackat lite med äldre studenter 2-3or, och till min stora förvåning har flera 3-4 omtentor.
Flera hade inte ens fixat matten, hade omtentor i matte: 1,2,3 .

Jag är själv livrädd med att flera omtentor bakom mig, speciellt i olika ämnen.

Eller är de vardag på CivIng utbildningar?
Citera
2007-10-30, 18:51
Medlem
Om omtentor blir en vana för en person som går den utbildningen tror jag nog att personen kanske är bättre lämpad att plugga något annat. Man vet ju vad den kommer innehålla och jag skulle kunna förstå om man får låga betyg men klarar sig, men att göra omtenta på allt (i matten)? Då har man definitivt valt fel.
Citera
2007-10-30, 19:38
Medlem
von Schmerzs avatar
Omtentor danar karaktären och är bra för att driva upp studierna till en hälsosamt stressig nivå. Ett par omtentor per år är inget ovanligt, men om varje tenta klaras först på andra eller tredje försöket så har man nog gett sig på en för svår utbildning.

Matte är för övrig ett kapitel för sig, upp mot 90% kuggade på vissa tentor är inget att höja på ögonbrynen för.
Citera
2007-10-30, 19:44
Medlem
Aiolis avatar
Att få några matteomtentor efter sig är knappast något ovanligt, många av dom kurserna kräver mycket förståelse och tid att ta sig in i tankesättet, så då kan det nästan vara en fördel att få plugga på allting igen inför en omtenta och därefter kunna kursen ordentligt än att klara första tentan på håret och sen bara släppa allting.

På LiTH är det väl runt 50% av personerna som skriver tentor i envariabel analys och linjär algebra som brukar klara sig, så resten får helt enkelt ta omtentor eller hoppa av utbildningen. Nu är dock inte mina siffror från civilingenjörerna utan naturvetarna (dvs matematiker och fysiker, men dom om några borde ju fatta matten?) och dessutom ur minnet. Men det ligger ändå där någonstans.

Omtentor är inget att vara livrädd för. Men naturligtvis är det en fördel att satsa på att förstå och klara kurserna på en gång.
Citera
2007-10-30, 20:02
Medlem
Sartres avatar
Precis som von schmerz skriver. Det danar karaktären och får en att inse vad man vill med sina studier. Vissa sporras hårdare, andra sjunker i motivation.
Citera
2007-10-30, 20:07
Medlem
Jag jobbar mycket bättre under press. Perfekt med 3-4 tentor på slutet av vårterminen, då ligger man i riktigt hårt.
Citera
2007-10-30, 20:24
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Precis som von schmerz skriver. Det danar karaktären och får en att inse vad man vill med sina studier. Vissa sporras hårdare, andra sjunker i motivation.
Detta upplever jag trots allt som ett något konstlat försvar. Det mest positiva för studenten torde väl vara att helt slippa omtentor?
Citera
2007-10-30, 20:35
Medlem
Doxologys avatar
Finss möjligheten att få VG på en omtenta? Märks det i övrigt på något sätt i slutbetyget att man klarat G på första tentan eller om man gjort det efter några omtentor?
Citera
2007-10-30, 20:37
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Finss möjligheten att få VG på en omtenta? Märks det i övrigt på något sätt i slutbetyget att man klarat G på första tentan eller om man gjort det efter några omtentor?

1. Ja.
2. Beror lite på. Betygsdatum står på examensbeviset, så den nitiske rekryteraren kan lista ut om du tagit kurser någorlunda i tid eller inte.
Citera
2007-10-30, 20:39
Medlem
miklons avatar
Min erfarenhet är att det är väldigt få som klarar sig genom utbildningen utan omtentor. Däremot bör man ju inte låta det springa iväg så att man tappar kontrollen alldeles, men det säger väl sig självt.
Citera
2007-10-30, 21:12
Medlem
Merparten av Civ Ing studenterna har någon några tentor efter sig, just matte var inte ovanligt. När jag läste på KTH var det minst 3 omtentor per läsår för samtliga kurser. Så hade man omtentor fick man kortare jul och påsklov samt plugga till omtentaperioden innan läsåret började i september. Hos oss fick man skriva tentor för kurser man redan hade betyg i, så teoretiskt kunde man läsa upp betyg. Detta var extremt ovanligt.

Som skrivits var det ofta mer än 50% som missade matte tentorna, minns en tenta i hållfasthetslära där 9% klarade sig.
Citera
2007-10-31, 00:20
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology

Betyget står ju för hur väl personen kan ämnet, inte vid vilken tid personen kan ämnet. Därför tycker jag det är vettigt att man kan få högre betyg än G på omtentorna också (vilket man inte kan få i gymnasiet har jag för mig...).

Citat:
Ursprungligen postat av Aioli
På LiTH är det väl runt 50% av personerna som skriver tentor i envariabel analys och linjär algebra som brukar klara sig

Låter nästan lite mycket att 50% kuggar algebran. Det är en riktig "typtals-tenta" som inte kräver många dagars plugg för att fixa. Måste handla lite om lathet va?(eller så kanske inte alla kör min tentapluggs-stil )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in