2007-10-29, 21:37
Medlem
Ciphrows avatar
Har haft en väldigt djup diskussion med min flickvän ikväll om björnarnas procedur inför vinterdvalan. För dom skiter ju inte alls under den tiden dom sover?
Så då till frågan, stämmer den gamla historian jag hört att kletar kåda i röven eller är det som min flickvän tror att dom äter bark (?)

Lös nu våra problem i detta ämne så jag slipper ligga sömnlös flera nätter.
Har googlat som en tok men inte hittat någon så jag hoppas på att någon skäggig norrlänsk scooter jägare ska ha ett bra svar
Citera
2007-10-30, 07:58
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciphrow
Har haft en väldigt djup diskussion med min flickvän ikväll om björnarnas procedur inför vinterdvalan. För dom skiter ju inte alls under den tiden dom sover?
Så då till frågan, stämmer den gamla historian jag hört att kletar kåda i röven eller är det som min flickvän tror att dom äter bark (?)

Lös nu våra problem i detta ämne så jag slipper ligga sömnlös flera nätter.
Har googlat som en tok men inte hittat någon så jag hoppas på att någon skäggig norrlänsk scooter jägare ska ha ett bra svar

De slutar äta och tömmer tarmen helt innan de går in i idet. Under vintersömnen återvinner de faktiskt det mesta av avföringen som bildas i kroppen och bildar proteiner av det. På våren skiter de en så kallad "plugg" av beckig avföring som jag antar är det de inte kunnat återvinna.
Citera
2007-10-30, 12:16
Medlem
fusiliers avatar
Jag har hört att de käkar bark för att typ "plugga" igen.
Citera
2007-11-03, 18:54
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciphrow
...så jag hoppas på att någon skäggig norrlänsk scooter jägare ska ha ett bra svar

Att dom kletar kåda i arslet är inte sant utan det är som crisscross skriver att dom helt enkelt slutar äta och ser till att skita det sista dom gör innan dom går in och lägger sig. På våren skiter dom ut en stenhård cylinderformad plugg av bajs.
Citera
2007-11-03, 19:46
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99

Att dom kletar kåda i arslet är inte sant utan det är som crisscross skriver att dom helt enkelt slutar äta och ser till att skita det sista dom gör innan dom går in och lägger sig. På våren skiter dom ut en stenhård cylinderformad plugg av bajs.

Bild? Hur stor är den egentligen, större eller mindre än den dom lägger precis innan dom går i ide?
Citera
2007-11-03, 22:32
Medlem
Det är inte så konstigt. De äter upp sig rejält innan de går i ide.
Just detta har diskuterats vid björnöverfallen nyligen... att en orsak till björnens retliga humör kunde bero på brist på föda innan den går i ide.
Ingen vet säkert hur det är men alla sitter med höjda ögonbryn över björnöverfallen.
Läste senast idag att det bara skett två björnöverfall de senaste hundra åren... men hur kul är den informationen när händelserna skett senaste tre månaderna?
Citera
2010-11-18, 22:53
Bannlyst
När en björn går i ide, betyder det att den sover non stop i hur många månader det nu är? Dom är inte vakna lite ibland?
Citera
2010-11-19, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
När en björn går i ide, betyder det att den sover non stop i hur många månader det nu är? Dom är inte vakna lite ibland?

Björnen föder ju ungen då den ligger i ide och åtminstonde ungen borde ju vara vaken en stor del av tiden.
Citera
2010-11-19, 08:09
Medlem
Bluebeast72s avatar
Fakta Citat:

Normalt ligger björnen i ide från slutet av oktober till i månadsskiftet april/maj, längre i norr och kortare i söder. Vintersömnen är en anpassning för att överleva vintern då det finns lite mat att äta.

Innan idegången slutar björnen att äta och dricka och verkar på så vis "tömma systemen". Sedan sover björnen hela vintern utan att varken äta, dricka, kissa eller bajsa. För att klara det sker flera förändringar i björnens kropp. Bland annat sjunker kroppstemperatur från 38°C till 33-34°C och antalet hjärtslag sjunker från 40 till 10 slag/minut. På så vis gör den av med mindre energi än i vaket tillstånd och den klarar sig länge på det fettlager som den byggt upp under hösten.

Trots att björnen inte dricker på sex månader drabbas den inte av vätskeförlust eftersom det fett som björnen bryter ner omvandlas till vatten. När fettreserven hos björnen är slut blir björnen törstig och vaknar.

Björnen sover alltså hela vintern, men den går inte i dvala, utan kan både väckas och somna om flera gånger under vintersömnen. Mest lätt störda verkar de vara i början av ideperioden och en björn som störts i byter ofta till ett nytt ide.

Idet verkar väljas ut i förväg av björnarna som besöker platsen flera gånger under sommaren. Idet kan se ut på många olika sätt. Oftast är det ett utgrävt hål i marken, gärna i en gammal myrstack, under en rotvälta, i ett tätt gransnår, eller i en hålighet mellan stora stenblock. Idet fodras ofta med mossa, lav, granris och gräs. Stora hanbjörnar lägger sig ibland bara ner under en tät gran, på ett risbo den själv byggt, och låter sig snöas över.

Slut citat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in