Citat:
Ursprungligen postat av Munah
Blev bara jävligt sugen.
Tänkte hyra lokal och fixa schyst ljus anläggning. Typ 3 dar, fre,lör,sön
Någon som har några tips?
Blir det problem om jag säljer lagliga droger tro?
För det första: ska du ha en laglig eller olaglig fest? Det krävs nämligen ett såkallat danstillstånd (störtlöjligt - jag vet). Det går såklart att ha en undergroundfest men polisen hittar dit ibland ändå.
Saker att tänka på om du ska ha en stor fest:
- Ha dörrvakter, alltså riktiga dörrvakter. Hoppas du känner ett par biffar som kan stå i dörren. Jag lovar, det behövs! Kommer alltid folk som inte hör hemma där, som bara är ute efter att jiddra. Dörrvakterna skall hålla koll på att folk är över 18 (om du valt den åldersgränsen), samt att folk är skötsamma.
- Skaffa en rulle inträdesband, det lönar sig. Stämplar fuskas det med ständigt. Efter dörrvakterna skall du ha en disk där folk betalar inträdet och får sina band.
- Direkt efter skall det stå någon och kolla så att ingen utan band slinker förbi. Det vill säga be alla som går förbi att visa sitt band.
- Ha många listor över line up-en uppsatta, annars kommer hundraåtta personer i minuten komma och fråga "när spelar den och den?".
- Ha garderob. Köp ett häfte med garderobslappar, kostar en spottstyver och håller ordning på folks jackor. OBS! Personerna som står i garderoben ska vara spiknyktra - annars är nummerlappssystemet dömt att misslyckas. Jag talar av erfarenhet.
- Att sälja lagliga droger kan du glömma, polisen kommer stänga ner festen direkt. De gör lite som de vill nämligen. Du får heller inte sälja alkohol.
- Är det hyfsat polisfritt så kan du ha en chillhörna där du delar ut ballonger med lustgas. Ett rejv är inte ett rejv utan gas.
Och kanske viktigast av allt. Gör upp en detaljerad budget för festen. Du vill inte stå med massa skulder efteråt. Jag har till exempel en vän som för ganska många år sen klantade sig och stod med en fest som gick back en halv miljon. Han har fortfarande några tusen kvar på den skulden. Nu förstår jag ju att du absolut inte är ute efter att ha en fest i den skalan, men bara så att du vet så är det mycket utgifter, och det är viktigt att räkna efter väldigt noga.
Det är en hel vetenskap att arrangera fester, men det är svårt att veta vad man ska tipsa om när man inte vet vilken storlek och snitt på fest du hade tänkt dig.