• 1
  • 2
2007-10-29, 10:45
Medlem
kebackens avatar
Hej!
Har en HP Pavilion dv6505eo i knät. Den levererades med Windows Vista, vilket jag lessnade ur på ganska snabbt.
Installerade då XP (Tiny) och allting fungerar så väldigt mycket bättre nu!
Dock har jag inget ljud, och det finns inte ljud-drivisar på HPs hemsida för XP, bara för Vista.

Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Såhär ser min device manager ut:
http://www.putfile.com/pic.php?img=6974187
Vad är det som behövs egentlöigen?

Snälla hjälp mig nån!
Citera
2007-10-29, 10:47
Medlem
Tanka hem ljuddrivisen från ljudkortstillverkarens hemsida istället.
Citera
2007-10-29, 15:20
Medlem
kebackens avatar
Hehe, ja tack!
Men hur vet jag vad jag har för ljudkort då? Och de enheterna som är markerade med frågetecken är väöl inte ljudenehtetr?

Letar efter ett program som visar precis allt i datorn, vad den innehåller och vad det är för drivisar osv... Hitta ett prog men det avslöjade inte vad jag har för ljuidkort (eller moderkort för den delen)

hjälp hjälp hjälp!
Citera
2007-10-29, 15:42
Medlem
HWInfo
Citera
2007-10-29, 15:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebacken
Hehe, ja tack!
Men hur vet jag vad jag har för ljudkort då? Och de enheterna som är markerade med frågetecken är väöl inte ljudenehtetr?

Letar efter ett program som visar precis allt i datorn, vad den innehåller och vad det är för drivisar osv... Hitta ett prog men det avslöjade inte vad jag har för ljuidkort (eller moderkort för den delen)

hjälp hjälp hjälp!

Everest eller SiSoft Sandra bör du kunna se datorns hårdvara samt beteckning på dessa enheter.Hämta hem något av detta och därefter hämta hem dirvrutinen.
Citera
2007-10-29, 16:38
Medlem
kebackens avatar
Conexant Cx20549 @ nVIDIA MCP67 - High Definition Audio Controller PCI

Står det att ljudkortet heter i Everest (tack btw, precis vad jag menade).

Men, hur fan får jag tag i de drivrutinerna? Finns inte på HPs sida, och inte tillgängliga på nVidias sida.

Jag tror jag blir galen snart
Citera
2007-10-29, 16:50
Medlem
kimdah2002s avatar
Till en del av HP's nyare datorer finns det inga drivrutiner annat än till Vista. Visserligen är det ett annat fabrikat på ljudkortet men id't är ändrat så det känns inte igen av andra inatsllationsprogram. Är det en stationär så är det enklast att sätta i ett nytt ljudkort är det en bärbar får man leva med det
Citera
2007-10-29, 17:18
Medlem
kebackens avatar
alltså. VA!?

skojar du. det måste väöl finnas liknande kort eller drivrutiner till xp. annars kommer det väl snart? jag menar ifall det är ett så pass nytt kort...

det måste ju gå på något sätt!?
vafan, varför kan man inte installera vista-drivrutiner till xp då!?

fan i helvets jävla skitdatorer. ååh jag blir så matt
Citera
2007-10-29, 17:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebacken
alltså. VA!?

skojar du. det måste väöl finnas liknande kort eller drivrutiner till xp. annars kommer det väl snart? jag menar ifall det är ett så pass nytt kort...

det måste ju gå på något sätt!?
vafan, varför kan man inte installera vista-drivrutiner till xp då!?

fan i helvets jävla skitdatorer. ååh jag blir så matt
Varför skulle man göra drivrutiner till ett gammalt operativsystem ?? Ja det är ett såpass nytt kort att tillverkaren förutsätter att operativsystemet också är nytt... Varför inte köra Vista fungerar lika bra som XP på en hyffsad maskin...
Citera
2007-10-29, 17:24
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför inte köra Vista fungerar lika bra som XP på en hyffsad maskin...

För att det är just det Vista inte gör. XP är så mycket snabbare och skönare på ett sätt, Vista är snyggt men det hjälper inte.

Nackdelarna > Fördelarna
Citera
2007-10-29, 17:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av project_x
För att det är just det Vista inte gör. XP är så mycket snabbare och skönare på ett sätt, Vista är snyggt men det hjälper inte.

Nackdelarna > Fördelarna
Det är bara en vanesak alla sa samma sak när XP kom Windows 98 var så mycket bättre o snabbare

Kan du leva utan ljud så visst, kör XP
Citera
2007-10-29, 17:44
Medlem
kebackens avatar
tycker den här datorn har ganska ok prestanda med AMD x2 1.7ghz, 2gb ram, nvidia gforce 71-nånting...

men vista klarar den verkligen inte av. eller du kan ju läsa emailen, men när tom youtube laggar så blir man besviken. kör man vista-testet i Vista så får man också besked om att datorn ligger på gränsen prestandamässigt.
varför hp valt att göra som dom gjort är för mig ett mysterium.

som sagt så går allting så jävla mkt bättre nu med xp tiny, men de är ju bara den där jävla ljud-drivrutinen som saknas. väldigt konstigt att dom inte släpper drivrutiner till grejer som är ungefär 1år gamla. vista kom väl ungefär då?

vad tror ni om linux? äter det mkt kraft? och finns de några chanser att dom har drivrutinerna som jag behöver?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in