• 1
  • 2
2007-10-29, 17:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebacken
tycker den här datorn har ganska ok prestanda med AMD x2 1.7ghz, 2gb ram, nvidia gforce 71-nånting...

men vista klarar den verkligen inte av. eller du kan ju läsa emailen, men när tom youtube laggar så blir man besviken. kör man vista-testet i Vista så får man också besked om att datorn ligger på gränsen prestandamässigt.
varför hp valt att göra som dom gjort är för mig ett mysterium.

som sagt så går allting så jävla mkt bättre nu med xp tiny, men de är ju bara den där jävla ljud-drivrutinen som saknas. väldigt konstigt att dom inte släpper drivrutiner till grejer som är ungefär 1år gamla. vista kom väl ungefär då?

vad tror ni om linux? äter det mkt kraft? och finns de några chanser att dom har drivrutinerna som jag behöver?
Linux brukar funka så testa så får du se... Om du jämför Vista med XPTiny så kan jag förstå att du tycker det är skillnad men du behöver väl inte köra alla grafiska tillägg. Prioritera prestanda före utseende så drar inte Vista mer kraft än XP eller varför inte köra VistaTiny
Citera
2007-10-29, 17:58
Medlem
kebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Linux brukar funka så testa så får du se... Om du jämför Vista med XPTiny så kan jag förstå att du tycker det är skillnad men du behöver väl inte köra alla grafiska tillägg. Prioritera prestanda före utseende så drar inte Vista mer kraft än XP eller varför inte köra VistaTiny

de va ju precis de jag gjorde. drog ner alla inställningar i Vista men de funka ju inte alls bra. Nu är det så att jag fick inte med några skivor ALLS till datorn när jag köpte den så jag kan nog inte installera om VISTA. fölrutom att de finns en partition som hter HP Recovery, undrar vad det är..

Linux Mandriva One blev jag tipsad av av en kompis. Men de verkar ju förjävlusklt grafiskt det också, dvs - history repeats itself?
Citera
2007-11-01, 12:25
Medlem
chribsson2s avatar
Har precis köpt en pavilion 7015EO och håller fullständigt med trådstartaren. Det är inte alls en vanesak att köra vista. Vista är enligt min mätningar ca 130% slöare vid uppstart och cirka 100% trögare vid start av applikationer (snitt) Har också kört in XP och allt fungerar tack vare en del detektivarbete utom Ljudet. har samma krets som trådstartaren och det är ett problem eftersom xp inte stöds av connexant. Att köra ubuntu är heller ingen lösning eftersom problemet finns även där. Lösning: liten usbljudlåda från datorbutiken.com eller annat ställe.

PS. specifikationerna: celeron 1,9, 1024mb ddr varav upp till 256 är delat med grafik.
Citera
2007-11-01, 20:26
Medlem
kebackens avatar
tjena!

äntligen fått ljud i skiten.

det finns ett forum på HPs hem/supportsida. läste igenom där lite och det är tydligen många som byter från vista till xp, och får problem med drivrutiner.
jag laddade ner nån drivrutin från realtek, och det funkade konstigt nog!

på forumet snackade dom om att man måste installera MS UAA installerat innan man kan få igång ljuddrivrutinerna...

så ett tips är att kolla där, kan vara svårt att hitta. förmodligen enklast att googla....
Citera
2007-11-02, 12:46
Medlem
Shadors avatar
Din riddare i vit rustning är här! (typ)

Hade samma problem som du med min DV6521. Lösningen finns i en tråd på sidan notebookreview.com.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=165319

Kort och gott:
Installera XP på datorn (har du inte XP skiva med SATA stöd finns beskrivningar om hur du skapar en sån). Sen är det bara att tanka Drivers V1.02 och installera allt i ordningen som den bifogade textfilen beskriver.

Allt förutom fingerprintreadern (om du har någon sån) kommer att fungera sen =)
Citera
2008-01-07, 23:10
Medlem
Jag drar igång denna 2 månader gamla tråd i hopp om att någon kan hjälpa mig med ett likande problem.

Det är såhär, köpte en HPdv9266ea, för ganska precis ett år sedan(bland de första datornerna som kom med vista från HP dv serien).
Jag är också grymt besviken på vista och vill inget annat än att ha tillbaka XP, men precis som ni nämner finns det inga drivrutiner till XP från hp.
Lyckades hitta en osignerad drivrutin på nätet som fungerade till grafiken, men ljudet hittade jag inte och nå små drivrutiner...
Jag undrar om ni hade några problem med dom där snabbknapparna där uppe, och om tangentbordet slutade fungerade ibland, bluetooth osv. Det gjorde det nämligen för mig till och från, hela datorn blev instabil och var tvungen att köra recoveryn igen för att få allt att fungera korrekt.
Hur gjorde ni som har installerat XP på era HP bärbara?
Om någon har någon sida till sånna små drivrutiner tack
Citera
2008-01-09, 10:38
Medlem
Kolla länkfan som är ett inlägg över dig. notebookreview har ett forum med en spec del för HP datorer. Gå in där och se om någon utav de guiderna kan tänkas funka för din dator.
Citera
2008-07-11, 17:13
Medlem
Skibas avatar
Har ett liknande problem, har sökt lite men inte hittat något (kanske inte sökt rätt?)

Har en ASUS laptop som jag installerat XP på (Vista var installerat) och försöker hitta drivers till grafikkortet (ATI Radeon Mobility X2300) men hittar bara till Vista. Nån som vet hur man kan fixa detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in