2007-11-13, 23:48
Medlem
ayanamiis avatar
Det låter jobbigt med en lång och tråkig bok. Istället kan man lära sig lite enkel mängdlära och på så sätt förstå liberalismen.

Om du vill läsa en bra bok istället kan jag rekommendera verk William Gibson eller Ed Greenwood.
Citera
2007-11-13, 23:54
Medlem
cenobites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Ah. Ja, nu har jag ju inte direkt lust att lusläsa texterna. Men rubriker som
Ayn Rand as Confused Utilitarian
Ayn Rand as Confused Kantian
Ayn Rand as Confused Humean
antyder ju i alla fall väldigt skarpt att det hela rör sig om tramserier. Men naturligtvis, det är ju inte säkert att texterna är tramsiga, bara för att rubrikerna är rena lögner. När redan rubrikerna ljuger orkar jag dock inte plöja igenom resten. Har faktiskt sex böcker på bordet som måste läsas inom ett par veckor! Gäller att vara tidsekonomisk

Javisst är ingen tvungen att läsa texten. Men å andra sidan kan man inte med förnuftet på sin sida kritisera det man inte vet något om. Och vad vet man om texten, utan att ha läst den? Dess omfång, och en del av de åsikter som framförs, kan tänkas. Därutöver kan man omöjligen fälla några motiverade omdömen
Citera
2007-11-14, 02:51
Medlem
timpakays avatar
Jag förstår inte varför inte alla skriver så långa böcker. En bok på 300 sidor tar slut så jävla snabbt

Vanliga böcker på 250-400 sidor känns lite som såna skräpböcker som gamla tanter sitter och plöjer genom dagligen. Ex. Liza Marklund eller nåt sånt ärkeskräp. Det är lite som att jämföra dallas med en dokumentär.
Citera
2007-11-14, 10:57
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cenobite
Javisst är ingen tvungen att läsa texten. Men å andra sidan kan man inte med förnuftet på sin sida kritisera det man inte vet något om. Och vad vet man om texten, utan att ha läst den? Dess omfång, och en del av de åsikter som framförs, kan tänkas. Därutöver kan man omöjligen fälla några motiverade omdömen

Precis. Och det enda jag vet om den där texten, är att rubrikerna är lögnaktiga. Räcker gott för mig att basera omdömet på.
Citera
2007-11-14, 10:57
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Jag förstår inte varför inte alla skriver så långa böcker. En bok på 300 sidor tar slut så jävla snabbt

Vanliga böcker på 250-400 sidor känns lite som såna skräpböcker som gamla tanter sitter och plöjer genom dagligen. Ex. Liza Marklund eller nåt sånt ärkeskräp. Det är lite som att jämföra dallas med en dokumentär.

Äntligen någon i den här tråden som inte är för lat för läsning!
Citera
2007-11-14, 21:26
Medlem
cenobites avatar
Citat:
Precis. Och det enda jag vet om den där texten, är att rubrikerna är lögnaktiga. Räcker gott för mig att basera omdömet på.
"Och världen skälvde" tycker jag är en fånig titel, alltså är hela boken fånig. Var det så du menade?
Citera
2007-11-14, 21:37
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
"Och världen skälvde" tycker jag är en fånig titel, alltså är hela boken fånig. Var det så du menade?

Nej, det är en bra titel. En bra titel som passar en bra bok. Men om titeln på boken hade varit "Upp är ner, ner är upp, frihet är slaveri och två plus två är fem", då hade jag varit mycket mer skeptisk till att läsa den. Eftersom innehållet i en text skall reflekteras av dess rubrik(er). Om en text innehåller rubriker som är absurda, falska, lögnaktiga och illvilliga - då kan man med gott fog utgå ifrån att även resten kommer följa i samma stil.
Citera
2007-11-14, 22:07
Medlem
cenobites avatar
Citat:
Nej, det är en bra titel. En bra titel som passar en bra bok. Men om titeln på boken hade varit "Upp är ner, ner är upp, frihet är slaveri och två plus två är fem", då hade jag varit mycket mer skeptisk till att läsa den. Eftersom innehållet i en text skall reflekteras av dess rubrik(er). Om en text innehåller rubriker som är absurda, falska, lögnaktiga och illvilliga - då kan man med gott fog utgå ifrån att även resten kommer följa i samma stil.
En bra titel? Är inte det lite väl subjektivt för en objektivist?

Rubrikerna var faktiskt
Ayn Rand as Confused Utilitarian
Ayn Rand as Confused Kantian
Ayn Rand as Confused Humean
...
Inte
Ayn Rand is a Confused Utilitarian
Ayn Rand is a Confused Kantian
Ayn Rand is a Confused Humean
...
Så de är inte absurda, falska, lögnaktiga eller illvilliga (kanske illvilliga, men det är ju en text som kritiserar). Din jämförelse med "upp är ner, ner är upp" skulle då bli "upp som ner, ner som upp" vilket skulle till exempel kunna handla om vad upp och vad ner betyder i olika referensramar. Det skulle till och med fungera med din rubrik "upp är ner...".

Innehållet i texten som har rubriken "Ayn Rand as Confused Utilitarian" belyser att Ayn Rand påstår att det inte är i en individs intressen att agera mot andra individers intressen. Det är här som Fångarnas dilemma dyker upp, och författaren konstaterar att Ayn Rand hänfaller åt ett kollektivt intresse istället för det egoistiska. Om du vill förstå så tycker jag att du ska läsa texten istället för att avfärda den pga rubriken. För övrigt så belyser rubriken vad som är problemet som behandlas i just detta kapitel.

Kan du inte bara skriva att du borde läst texten innan du kritiserade den, och erkänna att du gjorde fel. Din åsikt om innehållet kommer kanske inte att ändras, men då har du i alla fall något att grunda dina uttalanden om texten på.
Citera
2007-11-14, 22:26
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
En bra titel? Är inte det lite väl subjektivt för en objektivist?

Nejdå, det är ett objektivt baserat omdöme.

Citat:
Det är här som Fångarnas dilemma dyker upp, och författaren konstaterar att Ayn Rand hänfaller åt ett kollektivt intresse istället för det egoistiska.

Ja, se där. Då visade sig alltså innehållet vara lögnaktigt och illvilligt. Men det var jag redan tämligen säker på - man skall inte underskatta betydelsen av att lita på sitt omdöme
Citera
2007-11-14, 22:40
Medlem
cenobites avatar
Citat:
Ja, se där. Då visade sig alltså innehållet vara lögnaktigt och illvilligt. Men det var jag redan tämligen säker på - man skall inte underskatta betydelsen av att lita på sitt omdöme
Om du hade bemödat dig med att läsa texten så hade du sett att argumentationen går ut på att Rand påstår att det alltid är bäst för kollektivet att alla individer agerar egoistiskt, för att sedan försöka förklä ett icke egoistiskt agerande som egoistiskt så att hennes tidigare påstående fortfarande skulle gälla, vilket det självklart inte gör.

Men du fortsätter att påstå att författaren ljuger utan att ha läst texten. Jag förstår inte vart du vill komma, vill du att ingen ska ta dig på allvar i framtiden?
Citera
2007-11-14, 22:50
Medlem
Citat:
Äntligen någon i den här tråden som inte är för lat för läsning!

Det handlar inte om mängden i sig, utan om att innehållet är hiskeligt tråkigt. Man kan jämföra det med film. Jag har sett många filmer som varit kortare än 2 timmar men som ändå känts fruktansvärt intetsägande och tråkiga. Andra gånger har jag sett filmer som är långa, som Barry Lyndon, men som ändå var fantastiskt bra och som man knappt ville ska ta slut.

Ayn Rands bok är som sagt ett ändlöst helvete. Faktum är att den är så tråkig att jag hellre skulle sitta och kolla på en vägg än att läsa i den.
Citera
2007-11-14, 23:32
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Om du hade bemödat dig med att läsa texten så hade du sett att argumentationen går ut på att Rand påstår att det alltid är bäst för kollektivet att alla individer agerar egoistiskt, för att sedan försöka förklä ett icke egoistiskt agerande som egoistiskt så att hennes tidigare påstående fortfarande skulle gälla, vilket det självklart inte gör.

Ayn Rand förklär inte ett icke egoistiskt agerande som ett egoistiskt. Utifrån rubrikerna och utifrån vad du säger om texten, så är den ju lögnaktig och falsk. Jag fäller omdömen utifrån vad jag faktiskt vet om texten. Och jag bedömer mig ha tillräcklig kontextuell kunskap för att fälla omdömet, helt enkelt. Vad du skriver affirmerar bara att mitt första intryck av texten är korrekt.

Citat:
Men du fortsätter att påstå att författaren ljuger utan att ha läst texten. Jag förstår inte vart du vill komma, vill du att ingen ska ta dig på allvar i framtiden?

Det får man göra som man vill med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in