Jag har läst en del av texterna, och rubrikerna var ju precis så väl valda som jag förmodade. Det vill säga, texten är precis lika illvillig som rubrikerna, nay, mer illvillig faktiskt. Texten är ju en ren och skär förtalsprocess utan
det minsta stöd i primärlitteraturen. Den beskyller Rand för att vara en "förvirrad kantian", en "förvirrad humean", en "förvirrad utilitarist". Den menar att Rand inte hade en enda originell tanke, och att hennes bästa etiska stånpunkter var de hon hämtat ifrån altruisterna.
- Ayn Rand är i stort sett Immanuel Kants motpol.
- Ayn Rand är i stort sett David Humes motpol.
- Ayn Rand förespråkade inte utilitarism.
- Ayn Rand skapade ett helt originellt filosofiskt system.
- Ayn Rand var rationell egoist; altruisternas motpol.
Det här befinner sig på en så låg pajkastningsnivå att det inte förtjänar ett seriöst bemötande än gång. Man kan lugnt avfärda texten som ett utdraget personangrepp, skriven av någon som uppenbarligen inte har den minsta kunskap om objektivismen. (Eller som har kunskapen, men som är elak nog att dölja det.) Ärligt talat, det här var något av det lägsta jag läst av en objektivismens "kritiker" - inom citationstecken eftersom personangrepp inte är reell kritik. Och eftersom det inte rör sig om faktiskt kritik av objektivismen, utan bara om smutskastning och förtal, finns inget skäl att bemöta det på någon som helst värdig nivå. På samma sätt finns det inget skäl för mig att argumentera med någon som av det-eller-det skälet försvarar den här texten, eller som tar den på allvar.
Om man vill verifiera punkterna i min punklista är det förstås bara att googla på dem. Eller att kolla in min blogg, jag har förmodligen skrivit om samtliga punkter vi ett tillfälle eller ett annat.