2008-06-23, 00:29
Medlem
Det är nästa bok på min att läsa-lista. Har inte läst atlas shrugged dock, tänkte ta dem i kronologisk ordning.
Citera
2008-06-23, 03:17
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Tjena!

Jag har, precis som många andra, läst Atlas Shrugged och fastnade hårt för den. Det var ett par månader sedan jag läste boken och nu råkar jag ha litteraturtorka och är sugen på en ny bok - kom då direkt att tänka på THe Fountainhead. Boken är ju fruktansvärt lång och jag har ingen lust att börja läsa den för att vid halva boken inse att den inte har någon mening...

Vad säger ni?

Har inte läst Atlas Shrugged så jag kan inte jämföra men The Fountainhead var ganska underhållande.

Den är ju väldigt lång men om du gillar Ayn Rand bör du ju läsa den.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om innehållet.
Citera
2008-06-23, 04:42
Medlem
Om du överlevde Atlas Shrugged så förstår jag inte hur du kan mena att The Fountainhead är lång. Du måste ha blandat ihop böckerna på något sätt.
Citera
2008-06-23, 08:37
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkel
Om du överlevde Atlas Shrugged så förstår jag inte hur du kan mena att The Fountainhead är lång. Du måste ha blandat ihop böckerna på något sätt.

Med din retorik skulle en maratonlöpare aldrig få klaga på att det är långt till bussen om det "bara" är två mil att gå varje morgon eftersom han sprungit lopp som är längre.
Citera
2008-06-24, 01:49
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Om du nu gillar wannabe-upplysningsfilosofens pseudofilosofi så visst fast jag tror nog det är bättre om du läser en bok av en riktig filosof istället, om det är sånt du är intresserad av d.v.s. Candide av Voltaire är rätt bra.

Även om du inte tycker att Ayn Rand är en bra författare behöver du väl inte dra ned henne till samma nivå som Voltaire.

Nu har jag inte läst The Fountainhead, men We the Living var intressant, dels eftersom att den kontrasterar sig i miljö mot Atlas Shrugged, men också för att karaktärerna inte är riktigt så stereotypa som de är i tidigare nämnda bok.

/Adrian
Citera
2008-06-27, 22:09
Medlem
Det finns mycket bättre.

Jag läste både böckerna för en 16-17 år sen när jag var rätt politiskt och filosofiskt naiv. Nu vet jag bättre. Jag skulle inte ödsla tid på den här författarinnans rätt uppfuckade människosyn.
Citera
2008-06-29, 23:27
Medlem
§ryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starsky
Jag läste både böckerna för en 16-17 år sen när jag var rätt politiskt och filosofiskt naiv. Nu vet jag bättre. Jag skulle inte ödsla tid på den här författarinnans rätt uppfuckade människosyn.

En kort förklaring och exempel på böcker skulle uppskattas.
Citera
2008-06-30, 14:39
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Tjena!

Jag har, precis som många andra, läst Atlas Shrugged och fastnade hårt för den. Det var ett par månader sedan jag läste boken och nu råkar jag ha litteraturtorka och är sugen på en ny bok - kom då direkt att tänka på THe Fountainhead. Boken är ju fruktansvärt lång och jag har ingen lust att börja läsa den för att vid halva boken inse att den inte har någon mening...

Vad säger ni?
Tycker definitivt du skall läsa The Fountainhead om du gillade Atlas Shrugged. Boken är i stilen väldigt lik, möjligen är historien mer koncentrerad kring en historia. Atlas Shrugged täcker fler områden.
Citera
2008-06-30, 14:42
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starsky
Om man bortser från det politiska så är böckerna väldigt underhållande. Jag håller inte med om allt Rand skriver om, Fountainheads vurm för modernistisk arkitektur tycker jag exempelvis inte om. Jag sitter ändå och skrattar när jag läser böckerna.

.
Citera
2008-06-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt John Keel
Även om du inte tycker att Ayn Rand är en bra författare behöver du väl inte dra ned henne till samma nivå som Voltaire.

Nu har jag inte läst The Fountainhead, men We the Living var intressant, dels eftersom att den kontrasterar sig i miljö mot Atlas Shrugged, men också för att karaktärerna inte är riktigt så stereotypa som de är i tidigare nämnda bok.

/Adrian
Driver du med mig? Anser du att Ayn Rand är en bättre författare än Voltaire? Fan vad sjukt isåfall.
Citera
2008-06-30, 20:41
Medlem
fuck_yous avatar
En av mina favoritböcker. Läs den och skapa din egna uppfattning om innehållet.
Citera
2008-08-20, 19:49
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
"Och världen skälvde" är förmodligen en av de mest spektakulära romaner jag läst. En av de mest spektakulära böcker över huvud taget, till och med. Meningen med den här tråden kan man dock fundera över. Att diskutera smak är slöseri med tid. Uppskattar man inte objektivismen, uppskattar man ej heller nämnda bok. Uppskattar man objektivismen, kommer man närmast ofrånkomligen att älska nämnda bok. Men de gustibus non est disputandum: om smak skall man ej diskutera.

Måste instämma, jag trodde den skulle bli seg och tung att läsa med tanke på antalet sidor, men sällan har jag fastnat så hårt i en bok. Fantastisk helt enkelt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in