2008-04-27, 21:24
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Nu kommer 'gissa vad!' dras upp här också!

Varannan tråd brukar sluta där ändå så jag tvivlar på att någon är överraskad...
Citera
2008-04-27, 21:25
Medlem
cocaineducks avatar
Drar inte upp det här hemska ämnet, det var du som frågade och jag staterar bara att hon löper inte linan fullt ut, således kan man gå ett par steg till. Vilket jag filosofiskt gärna gör. Så.
Citera
2008-04-27, 21:56
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Drar inte upp det här hemska ämnet, det var du som frågade och jag staterar bara att hon löper inte linan fullt ut.

Men det gör hon. Det framgår kanske inte i klartext om man bara läser Atlas Shrugged, men om man studerar mer om objektivismen så ser man att det är ett renodlat försvar för frihet. Rand förespråkar en total separation mellan politik/våld och marknad/ekonomi. Det finns som sagt många trådar om detta redan. Ville bara påpeka att man inte kan "gå längre" än Rand, eftersom det är en så vanlig missuppfattning.
Citera
2008-04-27, 22:18
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
... Rand förespråkar en total separation mellan politik/våld...

Skicka gärna ett PM om hur det ens är möjligt utan att politiken reduceras till ett donationsfinansierat FN som bara vickar pekfingret och ger skarpa varningar mot elakingarna. Vill inte smutsa ner den här tråden med mer OT, folk blev upprörda som det var direkt.

Men ja, jag har bara läst Atlas, så om det hela inte framgår där så har jag nog missat något. Vart bara avtänd på rand när jag läste mer om henne så jag läste aldrig vidare, finns andra som tilltalar mig mer i detta ämne.

Se nedan exempelvis. Tror inte direkt på en politisk lösning för frihet längre, den tiden gjorde mig bara förbannad som person.
Citera
2008-05-15, 14:11
Medlem
Marketh4xx0rs avatar
Jag har läst boken och gillade det, det var den som gjorde mig till nyliberal från mjäkig socialliberal (har hunnit bli an-cap/agorist sedan dess )
Jag tycker dock att boken, som tidigare sagt, trots allt är onödigt lång. Galts monolog är skiten, jag vet, men det känns som om han upprepar sig en hel del...
Citera
2008-05-15, 17:29
Medlem
Fan ocksås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Skicka gärna ett PM om hur det ens är möjligt utan att politiken reduceras till ett donationsfinansierat FN som bara vickar pekfingret och ger skarpa varningar mot elakingarna. Vill inte smutsa ner den här tråden med mer OT, folk blev upprörda som det var direkt.
Du missförstod vad han menade. Han menade inte att Rand förespråkade en brytning mellan politik och våld, utan mellan politik och våld gentemot marknad och ekonomi. Statens enda verktyg att upprätthålla lagar och regler är och förblir våld.
Citera
2008-06-22, 13:46
Medlem
roaders avatar
The Fountainhead - värd att läsa?

Tjena!

Jag har, precis som många andra, läst Atlas Shrugged och fastnade hårt för den. Det var ett par månader sedan jag läste boken och nu råkar jag ha litteraturtorka och är sugen på en ny bok - kom då direkt att tänka på THe Fountainhead. Boken är ju fruktansvärt lång och jag har ingen lust att börja läsa den för att vid halva boken inse att den inte har någon mening...

Vad säger ni?
Citera
2008-06-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Tjena!

Jag har, precis som många andra, läst Atlas Shrugged och fastnade hårt för den. Det var ett par månader sedan jag läste boken och nu råkar jag ha litteraturtorka och är sugen på en ny bok - kom då direkt att tänka på THe Fountainhead. Boken är ju fruktansvärt lång och jag har ingen lust att börja läsa den för att vid halva boken inse att den inte har någon mening...

Vad säger ni?
Om du nu gillar wannabe-upplysningsfilosofens pseudofilosofi så visst fast jag tror nog det är bättre om du läser en bok av en riktig filosof istället, om det är sånt du är intresserad av d.v.s. Candide av Voltaire är rätt bra.
Citera
2008-06-22, 14:43
Medlem
The Fountainhead är en fantastisk bok. Kanske till och med bättre än Atlas IMO. Läs den, du kommer inte att ångra dig.
Citera
2008-06-22, 18:07
Medlem
Håller med om att den är grymt bra. Slår Atlas alla gånger även fast den också är lite skön. Lite skruvad kärlekshistoria kanske men den gör filosofin väldigt begriplig.
Citera
2008-06-22, 18:26
Medlem
Fan ocksås avatar
Atlas Shrugged är bättre enligt mig, men gillar du den så kommer du definitivt gilla Fountainhead också.
Citera
2008-06-22, 23:54
Medlem
roaders avatar
Underbart! Tack för alla svar.

Äcklig Gubbe: Jag lägger den på listan, antingen får du ett PM där jag skäller ut dig om några månader eller ett där jag hyllar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in