2008-03-30, 08:24
Medlem
Reardens avatar
boken är lätt överskattad, läste den först på svenska och sen på engelska (trodde det skulle ge mer på orginalspråk) som roman är det för mycket filosofisk snack och som bok om objektivism har hon skrivit bättre.

För att komma med konkret kritik mot boken så tycker jag att huvudpersonernas samtal sinsimellan är platta och aldrig blir personliga, det är sällan man går igenom en dialog utan att de ska börjas dra en massa filosofisk snack som, även om det är inntresant, känns malplacerat i en roman.

På plussidan finns o andra sidan ju då sedan Hank rearden och Fransico D´conia, två riktiga supermännsikor (en av dessa inspirerade mig nog att jag skulle sno namnet och använda det här på FB, Han står även för mycket jag respekterar- människor som lyckas med det de bestämmt sig för/uppfyller drömmar/ trots hinder och uppväxt) som trots det brotts med inre strider och har er djup än tex. john galt som aldrig tilltalade mig då han känndes alldel för 2dimisionell.
Citera
2008-03-30, 17:03
Medlem
möbelklisters avatar
Just nu på radions P1: Filosofiska rummet om Ayn Rand och individualism.
Citera
2008-04-27, 18:27
Medlem
Svenska eller engelska?

Är den svenska översättningen välgjord, eller är det bättre att läsa den engelska? Är språket svårt?
Citera
2008-04-27, 18:30
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory Peck
Är den svenska översättningen välgjord, eller är det bättre att läsa den engelska? Är språket svårt?

Originalspråk är förstås alltid bättre, så har man rimliga språkliga kunskaper så bör man nog läsa den på engelska. Språket är inte särskilt svårt alls. Tvärtom skulle jag säga. Men annars fungerar översättningen helt klart.
Citera
2008-04-27, 19:26
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory Peck

Det finns en gammal svensk översättning som du skall undvika (80-tal tror jag).
Citera
2008-04-27, 19:34
Medlem
Crossmacks avatar
Läste denna när jag var fjorton. Kom inte ihåg själva läsupplevelsen men jag minns att jag gillade den skarpt.

Tog en titt i den relativt nyligen, och sedan dess har jag bara undrat: Hur faaan orkade jag?
Citera
2008-04-27, 19:46
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det finns en gammal svensk översättning som du skall undvika (80-tal tror jag).

Det finns bara en översättning. Det är pseudonyen Maud Frerecco som står för den, både den gamla och den som utgör pocketen. Dock är möjligen pocketutgåvans översättning korrigerad en smula, det vet jag inget om.

Att undvika den gamla upplagan blir lätt. Den är mer eller mindre omöjlig att få tag i. Består av tre band, och har nog aldrig sett ett antikvariat som har alla tre inneståendes. Finns dock ett par bibliotek som har den, och jag har själv ägt en kopia av den gamla översättningen, för några år sedan. (Jag gjorde mig av med den när pocketen utgavs.)
Citera
2008-04-27, 20:37
Medlem
cocaineducks avatar
Håller väl till viss del med om budskapet kan man väl säga även om jag gärna går ett par steg längre, men det är ju närmare till henne än till marx iaf.

Jag tycker inte om boken, maken till tråkigare läsupplevelse har jag aldrig vart med om, det har jag ju iofs men man måste överdriva lite.

Nu vet jag inte om det vart uppe här innan då jag inte orkar läsa allt men vill annars upplysa om det potentiella fiaskot som är detta:

http://www.imdb.com/title/tt0480239/

Citera
2008-04-27, 21:02
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Håller väl till viss del med om budskapet kan man väl säga även om jag gärna går ett par steg längre, men det är ju närmare till henne än till marx iaf.

Hur kan man gå längre?
Citera
2008-04-27, 21:17
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Hur kan man gå längre?
Nu kommer 'gissa vad!' dras upp här också!

Citera
2008-04-27, 21:17
Medlem
cocaineducks avatar
Citat:
Hur kan man gå längre?

Rand var fortfarande minarkist trots allt.
Citera
2008-04-27, 21:20
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocaineduck
Rand var fortfarande minarkist trots allt.

Ja, exakt. Hon var varken socialliberal eller anarkist/kommunist. Finns många diskussioner om detta i andra trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in