2007-11-25, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Vill man förstå objektivismen bör man förstås läsa facklitteraturen snarare än romanerna

Jag inser att det är det naturliga nästa steget, men jag gissar att insteget till filosofin oftare än inte går genom Atlas Shrugged.

Som sådant tycker jag bokens berättelse är lite för naiv och förenklad. Jag kanske skulle läst den när jag var ung och oförstörd.
Citera
2007-11-25, 17:32
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
Jag inser att det är det naturliga nästa steget, men jag gissar att insteget till filosofin oftare än inte går genom Atlas Shrugged.

Som sådant tycker jag bokens berättelse är lite för naiv och förenklad. Jag kanske skulle läst den när jag var ung och oförstörd.

Det är förmodligen en fullt korrekt gissning, det. Om inte annat så brukar skönlitteratur attrahera fler läsare än facklitteratur, över huvud taget.

Haha. Naiv vet jag inte, men förenklad självklart. Hade det inte varit förenklat så hade det väl inte funnits något behov att de essäer tant Rand skrev efter Atlas ^^
Citera
2007-11-25, 17:59
Medlem
Citat:
Det är förmodligen en fullt korrekt gissning, det. Om inte annat så brukar skönlitteratur attrahera fler läsare än facklitteratur, över huvud taget.

Haha. Naiv vet jag inte, men förenklad självklart. Hade det inte varit förenklat så hade det väl inte funnits något behov att de essäer tant Rand skrev efter Atlas ^^

Naiv kanske är fel ord, då den förenklade modelleringen av ett samhälle kanske är nödvändig för att visa de kontraster hon vill visa.

Men det är svårare att applicera tankarna på en verklighet där det handlar om Betamax Vs VHS eller Windows Vs MacOS snarare än Rearden metal vs kolstål. Dualismen är minst lika påtaglig i den riktiga världen, men i verkligheten är det ovanligt att den ena produkten i alla avseenden är överlägsen sin konkurrent.

Det kan låta bakvänt i och med att objektivismen står för en (i Sverige åtminstone) alternativ syn på egoism i förhållande till den gängse rådande, men jag tycker så här långt att Atlas Shrugged passar en bekräftelsesökande läsare bättre än en ifrågandesättande.

Men du var ju inne lite på samma sak tidigare då du skrev att objektivister uppskattar det objektivistiska i boken och vice versa.

p.s. Med det menar jag inte att det skulle råda ett motsatsförhållande mellan objektivister och ifrågasättande individer d.s.
Citera
2007-11-25, 23:15
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belbo

Jag gissar att du har rätt, men jag gjorde tvärt om. Då kan man skumma igenom Galt's tal t.ex.

För mig är idéerna mer intressanta än skönlitteraturen. OPAR gav mig mer, men jag brukar föredra facklitteratur.
Citera
2007-12-06, 17:05
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Jag har inte uttalat mig om vad som är det bästa du har läst enligt dig.
Du skrev:
Uppskattar man inte objektivismen, uppskattar man ej heller nämnda bok.
Och då kan man lika gärna säga att om man inte uppskattar liberalismen så uppskattar man inte heller Hayek och Nozicks sällsynt uselt skrivna böcker. (Envar sin egen redaktör och guldvaskare.)
Citera
2007-12-06, 17:08
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Du skrev:
Uppskattar man inte objektivismen, uppskattar man ej heller nämnda bok.
Och då kan man lika gärna säga att om man inte uppskattar liberalismen så uppskattar man inte heller Hayek och Nozicks sällsynt uselt skrivna böcker. (Envar sin egen redaktör och guldvaskare.)

Nåja, det var ju en generalisering. En stor skillnad består också i att Och världen skälvde är skönlitteratur, medan Hayek och Nozick skrev facklitteratur. Men hur som helst stämmer det förmodligen, att icke liberala inte brukar uppskatta att läsa Hayek eller Nozick så mycket.
Citera
2007-12-06, 22:01
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Nåja, det var ju en generalisering. En stor skillnad består också i att Och världen skälvde är skönlitteratur, medan Hayek och Nozick skrev facklitteratur. Men hur som helst stämmer det förmodligen, att icke liberala inte brukar uppskatta att läsa Hayek eller Nozick så mycket.
Nja, ickeliberala kan uppskatta att läsa Hayek och Nozick för att de bekräftar deras fördomar. (På samma sätt som jag roas av Radikalare än Hitler? just för att den ena stolligheten efter den andra presenteras.) Själv så stör jag mig på Hayeks eviga malande om precis allting och Nozicks jättesmarta exempel just för att de kan skrämma bort folk från liberalismen. Ur det perspektivet så föredrar jag Bastiat och Sowell då de båda skriver för folkbildning.

Naturligitvis så är det bra att *även* kunna ägna sig åt en fördjupning. Men sagda personer skall inte dyka upp i ens kampanjmaterial, inte ens nämnas på offentliga tal om man vill ha en sportmössa.
Citera
2007-12-06, 22:27
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Nja, ickeliberala kan uppskatta att läsa Hayek och Nozick för att de bekräftar deras fördomar. (På samma sätt som jag roas av Radikalare än Hitler? just för att den ena stolligheten efter den andra presenteras.) Själv så stör jag mig på Hayeks eviga malande om precis allting och Nozicks jättesmarta exempel just för att de kan skrämma bort folk från liberalismen. Ur det perspektivet så föredrar jag Bastiat och Sowell då de båda skriver för folkbildning.

För Hayeks del stör jag mig på hans icke-liberalism, och på hans Hume-beundran. För Nozicks del stör jag mig på hans flyktiga antaganden och inkonsekvens. (Och på hans omotiverade kritk av objektivismen förstås.) Föredrar helt klart Bastiats skrifter över dessa mäns dito.
Citera
2007-12-06, 22:33
Medlem
Citat:

Naturligitvis så är det bra att *även* kunna ägna sig åt en fördjupning. Men sagda personer skall inte dyka upp i ens kampanjmaterial, inte ens nämnas på offentliga tal om man vill ha en sportmössa.

Fast Nozick har ju ändå en del bra poänger som alla kan kan ta del av, som Chamberlain-resonemanget.
Citera
2007-12-06, 22:36
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Fast Nozick har ju ändå en del bra poänger som alla kan kan ta del av, som Chamberlain-resonemanget.

Vad gick det ut på? Det är 3½ år sedan jag läste "Anarki..."-boken
Citera
2007-12-06, 23:13
Medlem
Citat:
Vad gick det ut på? Det är 3½ år sedan jag läste "Anarki..."-boken

Det är ju det här med att även om vi fördelar alla pengar lika nu så kommer den fördelningar rubbas snabbt då människor förvaltar sina tillgångar olika. Chamberlain-exemplet handlar om en basketspelare som tar inträde till sina basketmatcher och blir rik. Nozick menar att en omfördelning av de pengarna som nu ägs av Chamberlain kränker de ursprungliga transaktionerna.

Förresten, du svarade aldrig på min fråga om när du anser att foster/barn får egna rättigheter
Citera
2007-12-06, 23:38
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Det är ju det här med att även om vi fördelar alla pengar lika nu så kommer den fördelningar rubbas snabbt då människor förvaltar sina tillgångar olika. Chamberlain-exemplet handlar om en basketspelare som tar inträde till sina basketmatcher och blir rik. Nozick menar att en omfördelning av de pengarna som nu ägs av Chamberlain kränker de ursprungliga transaktionerna.

Så var det ja, jag känner igen det. Och det är förstås sant, ekonomisk egalitarism är omöjlig. Det kommer alltid finnas vissa som har det bättre och vissa som har det sämre, oavsett ideologi, stat etc.

Citat:
Förresten, du svarade aldrig på min fråga om när du anser att foster/barn får egna rättigheter

Just ja! När det fötts.

POS reagerade på min kritik av Ron Pauls abortmotstånd, så han skrev det här på sin hemsida idag:
http://www.nattvakt.com/nnv/071208abort.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in