Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Det är förmodligen en fullt korrekt gissning, det. Om inte annat så brukar skönlitteratur attrahera fler läsare än facklitteratur, över huvud taget.
Haha. Naiv vet jag inte, men förenklad självklart. Hade det inte varit förenklat så hade det väl inte funnits något behov att de essäer tant Rand skrev efter Atlas ^^
Naiv kanske är fel ord, då den förenklade modelleringen av ett samhälle kanske är nödvändig för att visa de kontraster hon vill visa.
Men det är svårare att applicera tankarna på en verklighet där det handlar om Betamax Vs VHS eller Windows Vs MacOS snarare än Rearden metal vs kolstål. Dualismen är minst lika påtaglig i den riktiga världen, men i verkligheten är det ovanligt att den ena produkten i alla avseenden är överlägsen sin konkurrent.
Det kan låta bakvänt i och med att objektivismen står för en (i Sverige åtminstone) alternativ syn på egoism i förhållande till den gängse rådande, men jag tycker så här långt att Atlas Shrugged passar en bekräftelsesökande läsare bättre än en ifrågandesättande.
Men du var ju inne lite på samma sak tidigare då du skrev att objektivister uppskattar det objektivistiska i boken och vice versa.
p.s. Med det menar jag inte att det skulle råda ett motsatsförhållande mellan objektivister och ifrågasättande individer

d.s.