2009-03-08, 23:42
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
[/b]

Lite förvirrat skrivet. Men jag håller med om du menar att Candide och Brott och straff är odödliga klassiker och naturligtvis inte kan jämföras med populära bestsellers utan egentliga litterära kvaliteter, som Harry Potter och Urkällan. Som att jämföra gourmetmat med Big Mac, helt meninglöst.

Jag menade att Candide verkligen inte har något alls att sätta emot exempelvis Atlas Shrugged - vilket alla som läst båda måste se.
Citera
2009-03-09, 17:45
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roader
Jag menade att Candide verkligen inte har något alls att sätta emot exempelvis Atlas Shrugged - vilket alla som läst båda måste se.

Varför envisas med att försöka skriva om litteraturhistorien på egen hand? Det är en övermäktig uppgift som inte ens Atlas skulle klara av Du råkar föredra Rand framför Voltaire. Du är säkert inte ensam. Kan du inte nöja dig med det?
Senast redigerad av SilverTip 2009-03-09 kl. 17:57.
Citera
2009-03-09, 22:33
Medlem
roaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Varför envisas med att försöka skriva om litteraturhistorien på egen hand? Det är en övermäktig uppgift som inte ens Atlas skulle klara av Du råkar föredra Rand framför Voltaire. Du är säkert inte ensam. Kan du inte nöja dig med det?

Det är fysiskt omöjligt, en människa spricker och vänds ut och in genom att kväsa det faktum att Atlas Shrugged är bättre.

Okej men det räcker, du har givetvis rätt. Skulle bara varit intressant att höra hur han resonerade. Inte alls tror jag dock.
Citera
2009-07-30, 15:17
Medlem
Kallekools avatar
Jag har läst ca halva och jag älskar varje mening i boken. Ayn Rand är en fantastisk författare och storyn är helt fantastisk bra
Citera
2009-07-30, 22:30
Medlem
Medianas avatar
Ligger på min lista över nästa bok att läsa
Citera
2009-07-30, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Om du nu gillar wannabe-upplysningsfilosofens pseudofilosofi så visst fast jag tror nog det är bättre om du läser en bok av en riktig filosof istället, om det är sånt du är intresserad av d.v.s. Candide av Voltaire är rätt bra.

Måste hålla med, massa bibelkramande rednecks som gillar Rand
Citera
2009-07-31, 13:12
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Fantastisk bok. Jag rekommenderar alla att läsa den även om jag inte delar Rands syn på människan och världen till fullo. Jag ser inte alls varför detta skulle vara något hinder för att uppskatta en otroligt bra skriven bok.

Jag föredrar dock Och världen skälvde framför Urkällan, men båda är underbara böcker.
Citera
2009-08-01, 22:20
Medlem
Jag uppskattade The Fountainhead mer än Atlas iaf.
Citera
2009-08-02, 14:58
Medlem
bernankes avatar
Jag läste först The Fountainhead, och sedan Atlas Shrugged. Jag uppskattade The Fountainhead enormt, medan jag tyckte Atlas Shrugged var riktigt tråkig. Vid tillfället var jag 17 år. Jag är knappast någon beundrare av hennes filosofi, men The Fountainhead som roman berörde mig mycket.
Citera
2009-08-06, 16:54
Medlem
Medianas avatar
Så, klar med The Fountainhead. Väldigt bra. Glad att jag läste den.
Citera
2009-08-07, 03:31
Medlem
Håller på och läser den nu. Har läst cirka 500 sidor och har blivit väldigt förtjust i boken hittills. Tyckte den var lite trög i början men när jag väl kom in i handlingen var det svårt att lägga boken åt sidan.
Citera
2010-01-10, 21:24
Medlem
Rakiis avatar
Kul att se att det finns de som väljer Urkällan framför Och världen skälvde, då jag har planerat att just läsa den förstnämnda någon dag i nästa vecka då jag är färdig med Och världen... ser mycket fram emot det! Det jag hittills har läst av Rand är fantastiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in