Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Det största problemet med objektivismen är objektivisterna (bortsett från Möbelklister).
Vilket som du påpekar inte är en kritik mot filosofin. Och jag känner inte "objektivisterna", så jag kan inte riktigt fälla något omdöme här.
Citat:
Det finns inte minsta lilla tvekan någon stans. Allting är solklart och kommer alltid vara solklart för det har Ayn sagt, amen. Det vore roligt att sätta sig in i objektivismen men vem fan orkar när den har så jobbiga företrädare. Personer som är dogmatiska in absurdum och har en förmåga att sila mygg och svälja kameler eller snarare tycka att mygg och kameler är precis samma sak. D.v.s. liten ondska är inte bättre än stor ondska för ondska är ondska. Detta illustreras med att gift i mat är någonting dåligt uppenbarligen oavsett mängd ("In any compromise between food and poison, it is only death that can win." ) vilket i sig är en helt värdelös liknelse eftersom det strikt sett inte finns några gifter utan bara giftiga doser. Därmed inte sagt att begreppet gift inte går att använda utan att jag hellre sätter i mig några milligram cyanid (gift) än dricker 6 liter vatten (inte gift).
Man kan inte vara säker på allt. Vissa saker vet man inte. Vissa andra har man ett hum om, men då finns ju tvekan. Ett par få saker är man bergsäker på. Finns gott om folk som är dogmatiska, men sådana personer är ju heller inte objektivister, ärligen. Gällande citatet av Rand kan jag dock bara instämma.
Citat:
Nej, detta är inget angrepp på objektivismen som filosofi. Ja, det rör sig om ad hominem vilket är hela jävla poängen. Ja, objektivisterna tog mitt godis när jag var barn.
Bra att du själv förstår vad det rör sig om i alla fall.
Citat:
Detta är en uppmaning till er att inte vara så förbannat griniga, avfärdande och bombsäkra. Man skall ifrågasätta sina åsikter konstant slutar man göra det är man inte längre rationell. Dessutom gör ni er filosofi/ideologi en direkt otjänst.
Vet ingen objektivist på det här forumet som beter sig särskilt grinigt. Dock är det ju knäppt att be oss eller dem, att inte vara så "avfärdande och bombsäkra". Varför inte avfärda komplett nonsens? Varför inte våga fälla moraliska omdömen? Och varför inte vara bombsäker på saker man faktiskt kan vara bombsäker på? Man får minsann använda sitt omdöme och förnuft, så gott man kan. Om du säger att vi, eller de, inte skall vara avfärdande och bombsäkra, ens när vi (eller de) anser det vara rätt - då är det ju bara ett krig mot omdömesförmågan och kognitionen. Att ifrågasätta sina åsikter konstant är verkligen inte rationellt, må Popper säga vad han vill. Jag ifrågasätter inte konstant min övertygelse om huruvida jag existerar eller ej, eller om huruvida 2+2=4. Börjar man ifrågasätta grundläggande veto, bara för frågesättandets skull - då är man irrationell och gör sin filosofi en otjänst.
Läs! Det är spännande!