2008-09-27, 01:17
Medlem
hårig-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep

- Kan man få smaka ett chips?

Man kan ju fråga sig vem fan som frågar efter endast ett chips?
Annars så stör jag mig mest på folk som stör sig på personer som uttrycker, skriver och stavar fel
Citera
2008-09-27, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Jag syftar alltså inte på ord och uttryck som svenskar använder fel i engelskan, utan på engelska ord och uttryck som smugit sig in i allmänsvenskan, eller som folk kryddar sin svenska med, gärna för att verka lite coola - det blir därför extra roligt när uttrycken används fel.

Jag kan börja med tre som jag stör mig på:

*air condition - heter air conditioning eller air conditioner på engelska.
*No comments - heter No comment på engelska
*back in the days - heter back in the day på engelska.

Jag trodde alla visste det, eller iaf alla jag umgås med i Sverige.
Citera
2008-09-27, 12:15
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Jag trodde alla visste det, eller iaf alla jag umgås med i Sverige.

Visste vad?
Senast redigerad av timpani 2008-09-27 kl. 12:34.
Citera
2008-09-27, 12:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
Det uttalas väl likadant?
Nejdå. Loser uttalas med tonande s-ljud, looser med tonlöst. Att svenskar gemenligen är fullkomligt helkass på att uttala tonande s hör inte till saken.
Citera
2008-09-27, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nejdå. Loser uttalas med tonande s-ljud, looser med tonlöst. Att svenskar gemenligen är fullkomligt helkass på att uttala tonande s hör inte till saken.

Jag visste faktiskt inte att looser uttalas med [s], men jag håller med dig om att svenskar inte kan det där med [z]. De flesta språk har tonande s-ljud men dessvärre inte svenskan, vilket vållar problem när vi ska lära oss tala nya språk. Dessutom finns ju tonande sje-ljud i många andra språk.
Citera
2008-09-27, 16:34
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag håller med fullständigt! Det är skillnad mellan "I'm losing her" och "I'm loosing her". Är det vanligt att även infödda engelsktalande stavar fel på detta ord? Jag tror faktiskt inte det...

http://loseloose.com/

Det är väldigt vanligt. Har ingen statistik, men det skulle inte förvåna mig om losing/loosing finns på, säg, tjugo-i-topp listan över vanligaste sammanblandningarna, tillsammans med it's/its, affect/effect och definitely/definately.

(Det är när jag ser såna här inlägg som jag undrar om inte många FB:are skulle behöva surfa lite mer på icke-svenska sajter )
Senast redigerad av ParvixII 2008-09-27 kl. 16:51.
Citera
2008-09-27, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
http://loseloose.com/

Det är väldigt vanligt. Har ingen statistik, men det skulle inte förvåna mig om losing/loosing finns på, säg, tjugo-i-topp-listan över vanligaste sammanblandningarna, tillsammans med it's/its, affect/effect och definitely/definately.

Jag tror vi kan lägga there/their till den kategorin. Har sett förväxlingar mellan dem gjorda av infödda engelsktalare anmärkningsvärt många gånger.
Citera
2008-09-27, 20:47
Medlem
mqas avatar
Citat:
Jag tror vi kan lägga there/their till den kategorin. Har sett förväxlingar mellan dem gjorda av infödda engelsktalare anmärkningsvärt många gånger.

Precis, samma sak med "where/were".
Citera
2008-09-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har rätt.
Citera
2008-11-03, 16:31
Medlem
timpanis avatar
Svenskar säger gärna "happy end" i stället för "lyckligt slut". På engelska heter det dock "happy ending".
Citera
2008-11-03, 16:34
Medlem
timpanis avatar
Citat:

Håll er till ämnet. Denna tråd handlar om fel som svenskar gör.
Citera
2008-11-03, 19:55
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
Håll er till ämnet. Denna tråd handlar om fel som svenskar gör.
Ett fel som varenda jävel gör: "Than" blir "Then", typ "I'm better then you"

Andra fel svenskar gör:
-"Mp3" används som synonym till mp3-spelare.

-Ordet "gay" används enart för bögar och inte lesbiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in