2018-08-12, 11:49
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Nej, Air condition är bestämd form. Det beskriver verkan av en Air Conditioner, dvs. kyler luft.
Det svenska ordet air condition beskriver verkan av en air conditioner? Nej, jag skulle säga att man med air condition menar apparaten (air conditioner) som kyler. Och man kan ju ha bestämd form på en apparat.
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
För att air conditioning inte är ett svenskt ord.
Det finns många ord i det svenska språket som kommer från engelskan och andra språk. Efter att de införlivas i det svenska språket så händer det ofta att de får en förkortning, och att det är förkortningen som blir det etablerade huvudordet. Som automobil.
Citera
2018-08-13, 06:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Språk
/Moderator
Citera
2018-08-13, 07:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Men är ni dumma i huvudet eller fulla allihop?

Vad TS menar är att det på korrekt engelska heter "air conditioner" (eller "air conditioning"). Men på svenska har vi förvrängt/förenklat det till "air condition".
Säger man "Do jo häv air condition in dä room" till en engelskspråkig så anser de att man säger fel.

Mitt svar är att det gäller ganska mycket där vi tagit ett engelskt begrepp och använder i svenskan. Inga konstigheter alltså.

Exempel:
- Camping (Korrekt engelska "Camping site")

- Mail (Korrekt engelska "E-mail")

<Fyll på listan, jag är trött och orkar inte tänka>
Citera
2018-08-13, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men är ni dumma i huvudet eller fulla allihop?

Vad TS menar är att det på korrekt engelska heter "air conditioner" (eller "air conditioning"). Men på svenska har vi förvrängt/förenklat det till "air condition".
Säger man "Do jo häv air condition in dä room" till en engelskspråkig så anser de att man säger fel.

Mitt svar är att det gäller ganska mycket där vi tagit ett engelskt begrepp och använder i svenskan. Inga konstigheter alltså.

Exempel:
- Camping (Korrekt engelska "Camping site")

- Mail (Korrekt engelska "E-mail")

<Fyll på listan, jag är trött och orkar inte tänka>
Exakt, det var vad jag (som inte är svensk) reagerade på när jag hörde aircondition användas för första gången. Jag försökte korrigera genom att säga air conditioning men det uppskattades inte av svensken.

I engelskan skiljer man på camping och camping site för att campa betyder camping.

Det bara är så är inget svar på varför svensken använder aircondition i stället för air conditioning, luftkonditionering eller klimatanläggning.
Citera
2018-08-13, 11:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det bara är så är inget svar på varför svensken använder aircondition i stället för air conditioning, luftkonditionering eller klimatanläggning.

Svaret är nog att någon sade fel från början och sedan satte sig det eftersom det är enklare att säga. Det är bara att acceptera att det skett en försvenskning som används frekvent och då är det en beteckning som duger alldeles oavsett vad ursprungsspråket säger.
Citera
2018-08-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
På svenska heter det aircondition då vi inte särskriver i vårt avlånga land. På engelska heter det air condition.

Men det är inte svenska. På svenska heter det luftkonditionering.
Citera
2018-08-13, 12:16
Medlem
Eoppoyzs avatar
Själv säger jag antingen luftkonditionering eller AC, beroende på sammanhanget. På svenska säger jag aldrig det hela engelska ordet överhuvudtaget.
Citera
2018-08-13, 12:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Själv säger jag antingen luftkonditionering eller AC, beroende på sammanhanget. På svenska säger jag aldrig det hela engelska ordet överhuvudtaget.

Vad menar du med det fetade?
Citera
2018-08-13, 12:31
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du med det fetade?

Jag säger aldrig "aircondition" på svenska. Närmast jag kommer är att bokstavera förkortningen (AC). Jag säger det svenska ordet när jag talar/skriver på svenska.
Citera
2018-08-13, 12:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Har sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-08-13, 12:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag säger aldrig "aircondition" på svenska. Närmast jag kommer är att bokstavera förkortningen (AC). Jag säger det svenska ordet när jag talar/skriver på svenska.

Ok, du skrev det så att det gick att misstolka som att du aldrig säger några engelska ord i sin helhet.
Citera
2018-08-13, 12:41
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ok, du skrev det så att det gick att misstolka som att du aldrig säger några engelska ord i sin helhet.

Jag försöker undvika engelska ord i svenskan så långt det går. Oftast finns det svenska ord som är likvärdiga eller rentav är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in