Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Visst är det så att många "WT" är de som får ta smällar. Punkt. Men utöver problemen med kosovoalbaner/albaner som är särdeles tydliga i LK så finns det även problem med svenska socfall, svenska missbrukare och svenskt WT. Och NEJ, jag syftar inte på låginkomsttagare generellt. Utan på det enkla faktum att ett samhälle oavsett om vi talar skola, omsorg, jobb etc påverkas av mängden problemfall. LK har en alldeles för stor grupp människor som är arbetslösa, är kriminella, missbrukare, socfall, rättshaverister och so ställer till med problem. Alla i den gruppen är INTE utlandsfödda/invandrare/andragenerationsinvandrare etc. Utan det finns en grupp i problemgruppen som är svensk-svenska.
Jag vill bara ha med den aspekten i diskussionen eftersom alla problem i LK INTE endast är skapade av albaner.
Naturligtvis är inte alls problemfall kosovoalbaner, och det förtjänar förvisso att sägas. Vad jag däremot misstänker är att alla inte är så nogräknade som du med begreppet WT. För dig är det en mycket snäv grupp, synonymt med "socialfall", "missbrukare", "kriminella". Men andra kan använda begreppet mycket bredare, som en hel sociokulturell kategori med föregivna egna värderingar och livsstil. Ytterligare andra kanske räknar in lågavlönade svenskar. Så din definition kan jag förstå, men så fort detta begrepp kommer in så är betydligt bredare kategorier i rullning.
Det är kanske så att WT tjänar ett syfte. Det postfolkhemska Sverige är i praktiken ett starkt socialt segregerat samhälle med djupa klyftor, vilket döljs i en officiell retorik som på ytan är integrerande och solidarisk. WT blir här en grupp som det faktiskt är tillåtet att skälla på, eftersom de är etniska svenskar och därmed dels inte är skyddade av multikulturalismen och dels inte kan skylla sin status på någon yttre faktor. Man kan alltså här helt öppet ge utlopp för de känslor som man egentligen hyser, kanske också mot många andra "svagare" grupper. En slags fördomsventil som låter verklighet och retorik förenas, vilket nog för många är en psykologisk lättnad.
Citat:
Däremot så skulle jag nog inte gå så långt som att säga att klasslinjen är en skarpar linje än "etnicitetslinjen". Inte i LK dvs. Men som faktor måste "klasslinjen" vara med. Det som också gör appliceringen svår (från Sthlm tex) är att "förorten" ligger i centrum (se Fennicums inlägg om bostäder). Många affärsidkare flyttar ut, många småbarnsföräldrar drar snabbt som fan och nyetableringen är lägre pgd av allt stök och problem kring centrala staden. De som inte kan eller har råd att flytta har inget val.
Visst, det är nog för tidigt att säga vad som "egentligen" väger tyngst. Vad jag menade men uttryckte lite slarvigt var att just den etniska dimension katalyserar svensk.svenska klassmotsättningar som är starkare än vi sett på många år. Detta samtidigt som klasspolitik som sådan är helt borta från den politiska dagordningen. Men den finns där, och yttrar sig här.
Citat:
Lyssnar SD till dessa? Jo.. men jag tror inte att det handlar om detta direkt. Jag tror mest att man inte kan uttala kritik mot tex kosovoalbaner eller I&I om Landskrona på det sätt som beskriver verkligheten. De flesta tror att LK är precis som andra platser med lite fler invandrare, att dessa problem överdrivs och att det handlar om skånsk bondrasism. Det är otroligt svårt att beskriva problembilden i LK korrekt utan att stöta på en massa tabun på vägen. Jag tror nog att man tar "WT":s problem på allvar, däremot så tror jag att få politiker eller tex Sthlmare faktiskt förstår hur problemen ser ut i tex LK. Ser man det så är det nästan politiskt omöjligt att säga det. Sabuni har dock sagt att LK är ett problemområde pgd av I&I. Men annars så hör man inte mycket. Främst så snackar vi om en aftonbladetutskickad journalist som sitter av en lunch i centrum (LK) och konstaterar att det ju inte alls är så farligt. Själv har jag suttit på djursholms pizzeria och anser att Sthlm uppenbarligen inte har problem med hemlösa.

Jag vet inte hur uppriktiga SD är, men just i Landskrona är det väl uppenbart så att de lyssnar på folks berättelser om otrygghet utan att försöka skola om dem, vilket åtminstone de lokala sossarna absolut inte gör.
Om Stockholmsjournalister och andra skrev jag här:
http://blogg.aftonbladet.se/17292/perma/516083/
Citat:
I övrigt så sticker jag INTE under stol med att jag inte vill ha med kriminella, drägg eller socfall eller missbrukare att göra i någon hög utsträckning. Föredrar fungerande människor som inte ställer till med problem för mig, sig själva eller andra. Men den gränsen drar man kanske inte så ofta vid inkomst som ofta gör sig gällande.
Nej, samma här, men som jag skrev ovan så används nog begreppet WT ofta bredare än vad du gör här.