2007-11-20, 06:50
Bannlyst
jaha

Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
WT i min benämning är en outbildad, obildad, lägre arbetarklass, etc etc. som grund. Men vad som särskiljer från en "vanlig arbetare" (som inte kallas för WT) är jargong och "livsstil" som jag ser det. Supa, bråka, ha allmän socfallsvarning och sakna alla former av vett, etikett, bildning och hyfs. Tror inte att någon syftar på WT bara som ekonomisk grupp eller att man menar vanlig knegare? WT är mer liknande ordet drägg eller svenska socfall. Och man får väl ändå kunna påstå att det finns en del i den kategorin även i Landskrona.

Men nej, WT är inte synonymt med en arbetande individ med låg lön tex.

Så med andra ord är svenskarna i Landskrona suputer som bråkar går på soc och har inget vett? Jag är övertygad att svensken i Landskrona är precis som vi andra i landet. No more no less
2007-11-20, 07:33
Medlem
trass avatar
Detta är väl något av den moderna reella svenska klassegregationens ansikte.

Näst somalier, zigenare och kanske några till är det svenska "WT" i invandringstäta områden som tar mest stryk när etniska och klassmässiga gränser dras upp i dagens Sverige. De stigmatiseras av alla: invandringsvänner och "PK" skäller dem för att vara rasister, relativt framgångsrika invandrare eller barn till invandrare fnyser åt dem för att de har passerat dem på samhällsstegen, och även "realister" kan inte låta bli att markera distans.

Vidare är gruppen helt orepresenterad organisationsmässigt. Arbetarrörelsen är måttligt intresserad när etnicitet, kön och sexualitet tagit över dagordningen, och någon annan politisk eller social inriktning har väl aldrig varit intresserad. Att sd tar röster här beror inte bara på invandringsproblem utan på att de tycks vara de enda som faktiskt lyssnar på denna grupp och släpper in dem i samtalet.

Nykomna problemgrupper som somalier får hela Organisationssveriges stöd, medan ingen talar för de svenskar som har det sämst ställt. I stället råder individualismens primat - de är WT därför att de är misslyckade individer, därför kan deras sociala problem inte tas på allvar. För dagens "arbetarrörelse" är de intressanta som passiva klienter men inte som medborgare med erfarenheter och egen världsbild.

För vissa realister tycks de också vara bönder i ett spel. De upplevs stå vid den etniska frontlinjen och känner mest av multikulturalismens avigsidor, vilket gör att de blir intressanta som spelpjäser politiskt, men förutom det vill man inte ha med dem att göra.

Hela geografiska områden utdefinieras här. Landskrona betraktas som problemområde p.g.a. kosovoalbaner, men egentligen också på grund av WT, vilket gör att det inte blir mycket utrymme kvar för de grupper medelklassrealisterna här vill identifiera sig med. Eftersom dessa realister här bara säger högt vad även de flesta multikulturalister och vänstermänniskor tycks mena reellt (med tanke på faktiska boendemönster) ger detta en fingervisning om ett framväxande ganska tufft och obehagligt Sverige med mycket skarpa klassklyftor som viktigare skiljelinje än de etniska frågor dessa diskussioner på ytan handlar om.
2007-11-20, 07:45
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
Så med andra ord är svenskarna i Landskrona suputer som bråkar går på soc och har inget vett? Jag är övertygad att svensken i Landskrona är precis som vi andra i landet. No more no less

Oavsett hur Landskronas befolkning står sig enligt olika utbildningsmässiga och socioekonomiska parametrar har robbe74 här rätt på ett högre plan än aldrig så akademiska realister i tråden. I detta inlägg finns nämligen medkänsla, solidaritet och en känsla av naturlig gemenskap, det som hållit ihop detta land i modern tid. Här finns inget behov av att förhäva sig eller framhålla sin postfolkhemska individuella status och slagkraft. Jag blir nästan tårögd.
2007-11-20, 08:17
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Nu var det kanske inte så att jag skrev att alla svenskar i Landskrona är WT. Jag skrev att det även finns problem med SVENSKA drägg och inte bara drägg som är invandrare. Sedan frågar du vad jag menar med WT. Om jag bara syftar på vanliga arbetande låginkomsttagare. Det gör och gjorde jag alltså inte. Du missförstår mig faktiskt. Jag beskrev vad jag menar med WT.

Citat:
Ursprungligen postat av tras
Detta är väl något av den moderna reella svenska klassegregationens ansikte.

Näst somalier, zigenare och kanske några till är det svenska "WT" i invandringstäta områden som tar mest stryk när etniska och klassmässiga gränser dras upp i dagens Sverige. De stigmatiseras av alla: invandringsvänner och "PK" skäller dem för att vara rasister, relativt framgångsrika invandrare eller barn till invandrare fnyser åt dem för att de har passerat dem på samhällsstegen, och även "realister" kan inte låta bli att markera distans.

Vidare är gruppen helt orepresenterad organisationsmässigt. Arbetarrörelsen är måttligt intresserad när etnicitet, kön och sexualitet tagit över dagordningen, och någon annan politisk eller social inriktning har väl aldrig varit intresserad. Att sd tar röster här beror inte bara på invandringsproblem utan på att de tycks vara de enda som faktiskt lyssnar på denna grupp och släpper in dem i samtalet.

Nykomna problemgrupper som somalier får hela Organisationssveriges stöd, medan ingen talar för de svenskar som har det sämst ställt. I stället råder individualismens primat - de är WT därför att de är misslyckade individer, därför kan deras sociala problem inte tas på allvar. För dagens "arbetarrörelse" är de intressanta som passiva klienter men inte som medborgare med erfarenheter och egen världsbild.

För vissa realister tycks de också vara bönder i ett spel. De upplevs stå vid den etniska frontlinjen och känner mest av multikulturalismens avigsidor, vilket gör att de blir intressanta som spelpjäser politiskt, men förutom det vill man inte ha med dem att göra.

Hela geografiska områden utdefinieras här. Landskrona betraktas som problemområde p.g.a. kosovoalbaner, men egentligen också på grund av WT, vilket gör att det inte blir mycket utrymme kvar för de grupper medelklassrealisterna här vill identifiera sig med. Eftersom dessa realister här bara säger högt vad även de flesta multikulturalister och vänstermänniskor tycks mena reellt (med tanke på faktiska boendemönster) ger detta en fingervisning om ett framväxande ganska tufft och obehagligt Sverige med mycket skarpa klassklyftor som viktigare skiljelinje än de etniska frågor dessa diskussioner på ytan handlar om.
Visst är det så att många "WT" är de som får ta smällar. Punkt. Men utöver problemen med kosovoalbaner/albaner som är särdeles tydliga i LK så finns det även problem med svenska socfall, svenska missbrukare och svenskt WT. Och NEJ, jag syftar inte på låginkomsttagare generellt. Utan på det enkla faktum att ett samhälle oavsett om vi talar skola, omsorg, jobb etc påverkas av mängden problemfall. LK har en alldeles för stor grupp människor som är arbetslösa, är kriminella, missbrukare, socfall, rättshaverister och so ställer till med problem. Alla i den gruppen är INTE utlandsfödda/invandrare/andragenerationsinvandrare etc. Utan det finns en grupp i problemgruppen som är svensk-svenska.

Jag vill bara ha med den aspekten i diskussionen eftersom alla problem i LK INTE endast är skapade av albaner. Däremot så skulle jag nog inte gå så långt som att säga att klasslinjen är en skarpar linje än "etnicitetslinjen". Inte i LK dvs. Men som faktor måste "klasslinjen" vara med. Det som också gör appliceringen svår (från Sthlm tex) är att "förorten" ligger i centrum (se Fennicums inlägg om bostäder). Många affärsidkare flyttar ut, många småbarnsföräldrar drar snabbt som fan och nyetableringen är lägre pgd av allt stök och problem kring centrala staden. De som inte kan eller har råd att flytta har inget val.

Lyssnar SD till dessa? Jo.. men jag tror inte att det handlar om detta direkt. Jag tror mest att man inte kan uttala kritik mot tex kosovoalbaner eller I&I om Landskrona på det sätt som beskriver verkligheten. De flesta tror att LK är precis som andra platser med lite fler invandrare, att dessa problem överdrivs och att det handlar om skånsk bondrasism. Det är otroligt svårt att beskriva problembilden i LK korrekt utan att stöta på en massa tabun på vägen. Jag tror nog att man tar "WT":s problem på allvar, däremot så tror jag att få politiker eller tex Sthlmare faktiskt förstår hur problemen ser ut i tex LK. Ser man det så är det nästan politiskt omöjligt att säga det. Sabuni har dock sagt att LK är ett problemområde pgd av I&I. Men annars så hör man inte mycket. Främst så snackar vi om en aftonbladetutskickad journalist som sitter av en lunch i centrum (LK) och konstaterar att det ju inte alls är så farligt. Själv har jag suttit på djursholms pizzeria och anser att Sthlm uppenbarligen inte har problem med hemlösa.

I övrigt så sticker jag INTE under stol med att jag inte vill ha med kriminella, drägg eller socfall eller missbrukare att göra i någon hög utsträckning. Föredrar fungerande människor som inte ställer till med problem för mig, sig själva eller andra. Men den gränsen drar man kanske inte så ofta vid inkomst som ofta gör sig gällande.
2007-11-20, 08:23
Bannlyst
svenska drägg

Det finns överallt jag tror faktiskt det finns även i Danderyd. De ser bara olika ut. Landskronas problem kan vi fastslå relativt lätt vad det beror på. Är det någon som vet hur arbetslöshetssituationen ser ut i kommunen?
2007-11-20, 08:42
Medlem
Jag håller med om Bonzos definition av WT för Landskronas vidkommande. Så är det. Landskrona är inte ens ens arbetarstad, det är en före detta arbetarstad. Enda anledningen till att det finns svenskar som stannar kvar där är för att "de har alla sina kompisar där" de kan supa med varje helg. Staden saknar sysselsättning för akademiker, ett kulturliv och utvecklingsmöjligheter för individen. De som stannar kvar bryr sig inte om sådant, vilket säger en del om dem.

Citat:
Det finns överallt jag tror faktiskt det finns även i Danderyd. De ser bara olika ut. Landskronas problem kan vi fastslå relativt lätt vad det beror på. Är det någon som vet hur arbetslöshetssituationen ser ut i kommunen?

Landskrona är inte stort nog för att det ska finnas större "finare" områden i den staden, men däremot finns fenomenet exempelvis i närliggande Malmö. Malmös busschaufförer fruktar att åka i "svenskområden" som Oxie - Bunkeflo - Limhamn - Sibbarp etc. under helgerna. Då är det inte bråkiga invandrare som är problemet, utan stenpackade svenska medelklassungar. Ni vet typen som har fotboll som sitt största intresse i livet och läser Slitz. Och att supa och slåss på helgerna, speciellt i samband med något fotbollsderby. De är egentligen fullständigt WT men har finare kläder då deras föräldrar lyckats i livet.
2007-11-20, 08:59
Medlem
trass avatar
Citat:
Visst är det så att många "WT" är de som får ta smällar. Punkt. Men utöver problemen med kosovoalbaner/albaner som är särdeles tydliga i LK så finns det även problem med svenska socfall, svenska missbrukare och svenskt WT. Och NEJ, jag syftar inte på låginkomsttagare generellt. Utan på det enkla faktum att ett samhälle oavsett om vi talar skola, omsorg, jobb etc påverkas av mängden problemfall. LK har en alldeles för stor grupp människor som är arbetslösa, är kriminella, missbrukare, socfall, rättshaverister och so ställer till med problem. Alla i den gruppen är INTE utlandsfödda/invandrare/andragenerationsinvandrare etc. Utan det finns en grupp i problemgruppen som är svensk-svenska.

Jag vill bara ha med den aspekten i diskussionen eftersom alla problem i LK INTE endast är skapade av albaner.

Naturligtvis är inte alls problemfall kosovoalbaner, och det förtjänar förvisso att sägas. Vad jag däremot misstänker är att alla inte är så nogräknade som du med begreppet WT. För dig är det en mycket snäv grupp, synonymt med "socialfall", "missbrukare", "kriminella". Men andra kan använda begreppet mycket bredare, som en hel sociokulturell kategori med föregivna egna värderingar och livsstil. Ytterligare andra kanske räknar in lågavlönade svenskar. Så din definition kan jag förstå, men så fort detta begrepp kommer in så är betydligt bredare kategorier i rullning.

Det är kanske så att WT tjänar ett syfte. Det postfolkhemska Sverige är i praktiken ett starkt socialt segregerat samhälle med djupa klyftor, vilket döljs i en officiell retorik som på ytan är integrerande och solidarisk. WT blir här en grupp som det faktiskt är tillåtet att skälla på, eftersom de är etniska svenskar och därmed dels inte är skyddade av multikulturalismen och dels inte kan skylla sin status på någon yttre faktor. Man kan alltså här helt öppet ge utlopp för de känslor som man egentligen hyser, kanske också mot många andra "svagare" grupper. En slags fördomsventil som låter verklighet och retorik förenas, vilket nog för många är en psykologisk lättnad.

Citat:
Däremot så skulle jag nog inte gå så långt som att säga att klasslinjen är en skarpar linje än "etnicitetslinjen". Inte i LK dvs. Men som faktor måste "klasslinjen" vara med. Det som också gör appliceringen svår (från Sthlm tex) är att "förorten" ligger i centrum (se Fennicums inlägg om bostäder). Många affärsidkare flyttar ut, många småbarnsföräldrar drar snabbt som fan och nyetableringen är lägre pgd av allt stök och problem kring centrala staden. De som inte kan eller har råd att flytta har inget val.

Visst, det är nog för tidigt att säga vad som "egentligen" väger tyngst. Vad jag menade men uttryckte lite slarvigt var att just den etniska dimension katalyserar svensk.svenska klassmotsättningar som är starkare än vi sett på många år. Detta samtidigt som klasspolitik som sådan är helt borta från den politiska dagordningen. Men den finns där, och yttrar sig här.

Citat:
Lyssnar SD till dessa? Jo.. men jag tror inte att det handlar om detta direkt. Jag tror mest att man inte kan uttala kritik mot tex kosovoalbaner eller I&I om Landskrona på det sätt som beskriver verkligheten. De flesta tror att LK är precis som andra platser med lite fler invandrare, att dessa problem överdrivs och att det handlar om skånsk bondrasism. Det är otroligt svårt att beskriva problembilden i LK korrekt utan att stöta på en massa tabun på vägen. Jag tror nog att man tar "WT":s problem på allvar, däremot så tror jag att få politiker eller tex Sthlmare faktiskt förstår hur problemen ser ut i tex LK. Ser man det så är det nästan politiskt omöjligt att säga det. Sabuni har dock sagt att LK är ett problemområde pgd av I&I. Men annars så hör man inte mycket. Främst så snackar vi om en aftonbladetutskickad journalist som sitter av en lunch i centrum (LK) och konstaterar att det ju inte alls är så farligt. Själv har jag suttit på djursholms pizzeria och anser att Sthlm uppenbarligen inte har problem med hemlösa.

Jag vet inte hur uppriktiga SD är, men just i Landskrona är det väl uppenbart så att de lyssnar på folks berättelser om otrygghet utan att försöka skola om dem, vilket åtminstone de lokala sossarna absolut inte gör.

Om Stockholmsjournalister och andra skrev jag här:

http://blogg.aftonbladet.se/17292/perma/516083/

Citat:
I övrigt så sticker jag INTE under stol med att jag inte vill ha med kriminella, drägg eller socfall eller missbrukare att göra i någon hög utsträckning. Föredrar fungerande människor som inte ställer till med problem för mig, sig själva eller andra. Men den gränsen drar man kanske inte så ofta vid inkomst som ofta gör sig gällande.

Nej, samma här, men som jag skrev ovan så används nog begreppet WT ofta bredare än vad du gör här.
2007-11-20, 09:15
Medlem
Hr.Johanssons avatar
I Danmark har man fått nog för länge sedan.
Där skriver dagspressen också hur det är:http://ekstrabladet.dk/112/article361088.ece

Verkligen något för svenska tidningar att ta efter, men det är väl en utopi.
2007-11-20, 09:34
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Det är kanske så att WT tjänar ett syfte. Det postfolkhemska Sverige är i praktiken ett starkt socialt segregerat samhälle med djupa klyftor, vilket döljs i en officiell retorik som på ytan är integrerande och solidarisk. WT blir här en grupp som det faktiskt är tillåtet att skälla på, eftersom de är etniska svenskar och därmed dels inte är skyddade av multikulturalismen och dels inte kan skylla sin status på någon yttre faktor. Man kan alltså här helt öppet ge utlopp för de känslor som man egentligen hyser, kanske också mot många andra "svagare" grupper. En slags fördomsventil som låter verklighet och retorik förenas, vilket nog för många är en psykologisk lättnad.
Får nog instämma i rätt hög grad. Har själv ingen spärr för vilka jag tycker mindre bra om så jag kan inte svara för andra

Citat:
Visst, det är nog för tidigt att säga vad som "egentligen" väger tyngst. Vad jag menade men uttryckte lite slarvigt var att just den etniska dimension katalyserar svensk.svenska klassmotsättningar som är starkare än vi sett på många år. Detta samtidigt som klasspolitik som sådan är helt borta från den politiska dagordningen. Men den finns där, och yttrar sig här.
Ok, jag förstår bättre hur du menar. Min mycket enkla tanke var bara att konflikterna i LK har väsentligt mycket mer att göra med besvärliga invandrare än med WT, Skötsamma invandrare, svensk-svenska motsättningar, klass eller andra faktorer. Huvudfrågan är i min mening tämligen klar i just LK. Annars problematiserar jag helst mer. Men LK.. ja alltså det känns omöjligt att missa kärnproblemet.. Det du talar om ser jag som en förklaring till röstande och syn utifrån på LK.

Citat:
Jag vet inte hur uppriktiga SD är, men just i Landskrona är det väl uppenbart så att de lyssnar på folks berättelser om otrygghet utan att försöka skola om dem, vilket åtminstone de lokala sossarna absolut inte gör.
Jovisst lyssnar säkert SD. Men för att förklara problembilden i LK (vilket är en bra början på problemlösningen..) så kommer man inte undan frågan om starkt havererad I&I-politik. Jag tror bara att det är SD som KAN uttrycka det på det sätt som (för en gångs skull) beskriver verkligheten. Jag anser ju att SD förenklar och polemiserar grovt. Vilket är en vanlig kritik av partiet. Men i LK så ligger de ganska nära. Om andra lyssnar är svårt att säga, för de kan inte uttala problemet i media eller inför partiledningen i Sthlm utan att bli slaktade, utkastade eller ses på med tveksamma ögon.

Citat:
Om Stockholmsjournalister och andra skrev jag här:

http://blogg.aftonbladet.se/17292/perma/516083/
Oj! Det var visst my thoughts exactly! Rekomenderar andra att läsa ditt utmärkta inlägg!
Har själv retat mig extremt på många av de sakerna som du skriver om. Inte minst att nazismen från 30-talets skåne blommade upp på en plats under ett specifikt år 70-talet år efter. Blev nästan obeskrivligt irriterad när jag läste detta oemotståndligt korkade och härligt ovetenskapliga rön!

Min förklaring till varför jag inte röstar på SD kommer av sig och jag hänvisar till att vara halvfinsk. Har bara halv latent nazism i mig då enligt aftonbladets samlade forskning! Sjukt bra! De bör inte heller kunna kritisera detta eftersom jag måste få vara del i det multikulturella sammanhanget utgår jag ifrån!
Bonzo666.. nazi-pk untouchable from the swedish media elite...
2007-11-20, 10:17
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag håller med om Bonzos definition av WT för Landskronas vidkommande. Så är det. Landskrona är inte ens ens arbetarstad, det är en före detta arbetarstad. Enda anledningen till att det finns svenskar som stannar kvar där är för att "de har alla sina kompisar där" de kan supa med varje helg.

Din definition av WT är uppenbart bredare än Bonzos, vilket lite illustrerar mitt resonemang ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Staden saknar sysselsättning för akademiker, ett kulturliv och utvecklingsmöjligheter för individen. De som stannar kvar bryr sig inte om sådant, vilket säger en del om dem.

Det säger kanske främst att de inte är en del av det individualistiska utvecklingsprojekt som definierar den moderna människan. Dagens urbana människa är som etnologerna brukar säga "friställd", d v s definierar sig utifrån sina individuella bedrifter snarare än en given social ram. Bara för trettio år sedan kunde en mycket stor del av Sveriges befolkning förmodligen kategoriseras på ett liknande sätt. Låg mobilitet och frånvaro av högre utbildning sågs dock inte som något negativt, det var den naturliga basen i industrisamhället. Nu, när som du skriver, arbetarstaden inte längre är en arbetarstad och när industrisamhällets stabilare struktur ersatts av en individorienterad, dynamisk modell ses den livstilen du beskriver som ett individuellt tillkortakommande.

Det är lite det jag menar. De du talar om har inte hängt med i utvecklingen, lever enligt ett mönster från ett samhälle som inte längre finns och skyddas inte heller av multikulturalismens tabun, vilket gör dem till tacksamma måltavlor för social stigmatisering från flera håll samtidigt.
2007-11-20, 10:22
Bannlyst
Ojoj

Det verkar vara så att WT som alla säger är våldsbenägna fotbollshuliganer som läser herrlektyr. Hur många här har varit i dessa nämda områden? Det är så lätt at sätta stämplar på saker och ting utan att ens undersöka saken.
2007-11-20, 11:47
Medlem
Citat:
Det verkar vara så att WT som alla säger är våldsbenägna fotbollshuliganer som läser herrlektyr. Hur många här har varit i dessa nämda områden? Det är så lätt at sätta stämplar på saker och ting utan att ens undersöka saken.

Vad är det man bör undersöka? Kan garantera att jag vet mer om Landskrona än många andra här, och då bor jag inte ens i staden. Jag har dock gjort empiriska undersökningar i och om staden, vilket inkluderat många timmar i bland annat stadsarkivet och tingsrättens arkiv. Du kanske vet vilken din favoritpizzeria i Landskrona är och att Mahmoud minsann säljer öl till pizzan, men jag vet när han fick utskänkningstillståndet och vem som gav honom det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in