2009-01-22, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Sossar i en på SDs initiativ anordnad manifestation? Inte varje dag det sker, om det blir av.

Det bara bekräftar hur illa det är i Landskrona.
2009-01-22, 20:57
Medlem
Att citera BRÅ-rapporter verkar vara väldigt populärt i den här avdelningen på Flashback så jag fortsätter i samma stil då:

Citat:
De allra flesta i de studerade grupperna är inte misstänkta för något brott alls under den studerade femårsperioden Det gäller oavsett etnisk bakgrund.
Andelen i de olika grupperna som inte är misstänkta för något brott alls,
varierade mellan 88 och 95 procent.

Så, vi börjar där. 88-95 procent inte misstänkta för något alls, invandrare som svenskar.

Citat:
Andelen personer som är misstänkta för brott är större i grupper från vissa geografiska områden än från andra. Det gäller till exempel vissa delar av Afrika, till exempel Nordafrika, och Västasien. De som kommer från västra Europa, Sydostasien och USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland tillhör de grupper som i minst utsträckning är misstänkta för brott bland de utrikes födda. Det som utmärker de områden, där de som invandrat till Sverige särskilt stor utsträckning är misstänkta för brott, är att levnadsbetingelserna där skiljer sig från levnadsbetingelserna i västländer. Därtill kommer att de som kommer från dessa områden ofta ”tvingats” lämna sitt hemland som flykting medan de som kommer från västländer oftast kommer utifrån ett mer fritt val.

Men nordafrikaners högre överrisk innebär inte att personer från Nord- afrika svarar för en stor del av den misstänkta brottsligheten i Sverige. De- ras andel är tvärtom mycket liten. De som dominerar är i stället nordbor. Personer från Finland, Norge, Danmark och Island utgör närmare 5 procent av de misstänkta medan personer från Nordafrika utgör 0,7 procent. Det hänger naturligtvis bland annat samman med att det inte finns särskilt många personer i Sverige som är födda i Nordafrika. Antalet invandrare från de nordiska grannländerna är mycket större.

Där ser man, vilka jävla dom är dom där nordborna som kommer hit och slåss och våldtar va? Vidare kan vi lägga in lite andra trevliga variabler som ålder, kön, utbildning och förvärvsinkomst och vips så åker statistiken ner en hel del:

Citat:
Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ”likställts” när det gäller dessa faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män, samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas överrisk minskar från 2,5 till 2,1. Även överrisken i gruppen som är född i Sverige av två utrikes födda föräldrar minskar påtagligt, från 2,0 till 1,5. Ett skäl till det är att dessa grupper har en större andel unga män med låg utbildning och inkomst jämfört med dem som är födda i Sverige av två
svenskfödda föräldrar.

Så mycket för de socioekonomiska variablerna som enligt BRÅ inte hade någon som helst inverkan, eller hur var det? Dessutom har inte brottsligheten ökat nämnvärt trots den massiva invandringen från Balkan i början på 90-talet:

Citat:
Att bilden när det gäller invandrares registrerade brottslighet har förändrats så lite kan tyckas anmärkningsvärt med hänsyn till de förändringar som skedde i samhället under 1990-talet. Dels kom stora nya flyktinggrupper till Sverige, dels försvårades situationen på arbetsmarknaden, vilket i hög grad drabbade invandrarna. Andelen ”fattiga” bland dem som invandrat ökade, liksom bostadssegregationen. Att invandrares överrisk att vara registrerade för brott legat relativt konstant under lång tid, trots att antalet personer som själva invandrat eller har föräldrar som är invandrare, gradvis ökat och det omgivande samhället som möter dem förändrats, är dock något som konstaterats redan i tidigare studier.

Och så återgår vi lite snabbt till socioekonomiska förutsättningar. Inte bara nämner BRÅ det faktum att traumatiska upplevelser i hemlandet kan ha påverkat, dessutom pratar de återigen om socioekonomiska förutsättningar:

Citat:
Det finns många studier som visar att utrikes födda som grupp har sämre sociala förutsättningar och en sämre social situation än genomsnittssvensken. Det gäller till exempel utbildning, arbete, inkomst boende samt fysisk och psykisk hälsa. Dessa faktorer påverkar generellt risken för brottslighet.

Och till slut så pratar de om er och er inverkan:

Citat:
Den tredje möjliga förklaringen, som är starkt sammankopplad med de två tidigare, är att mottagandet av invandrarna till Sverige, inte överbryggar deras svårigheter, så som det borde. Utbredda fördomar om invandrargrupper bidrar enligt flera forskare till att myndigheter och olika institutioner ibland utsätter invandrargrupper för en strukturell negativ särbehandling (de los Reyes och Winborg, 2002; Kamali, 2005). Tydligast kommer detta kanske fram i forskningen om invandrarnas situation på arbetsmarknaden (Höglund, 1998; Sidebäck m.fl., 2000; SOU 2001:79). Men fördomar kan också vara en bidragande förklaring till den allt starkare etniska boendesegregationen. På vissa håll har det gått så långt att utrikes födda familjer, barn och unga knappast alls träffar och talar med personer som inte har utländsk bakgrund. Denna segregation riskerar att öka en vi- och dom-syn, som försvårar invandrarnas möjligheter att integreras i Sverige och känna sig solidariska med det svenska samhället. Särskilt för ungdomar torde dessa faktorer innebära en ökad risk för brottslighet.

Det borde vara ganska uppenbart för vemsomhelst att man inte bara kan ta statistik ur luften och veva omkring den som ett empiriskt bevis. Statistik måste alltid tolkas och diskuteras för att vara relevant, tyvärr verkar ni tolka den väldigt ensidigt och utan någon egentlig kunskap om samhällsvetenskap.

För mig är dock BRÅ-rapporterna ganska ointressanta eftersom det inte är dem som det här handlar om, det handlar om att ni har en felaktig uppfattning av vad kultur är vilket leder till att ni härleder all problem till etnicitet istället för att se till vilka andra bakomliggande orsaker som kan tänkas finnas.

Citat:
När kultur betraktas som något oföränderligt, som en fast essens, dvs reduceras till en kärna av statiskt definierade egenskaper, får detta följder för en diskursiv konstruktion av "invandrare". Med beteckningen "invandrare" kategoriseras människor i "kultur(-er)" som vanligen förstås som traditionella och lägre stående i förhålland till den avtraditionaliserade svenska "kulturen", som samtidigt tenderar att framträda som enhetlig och modern. Kulturgränserna som härigenom formuleras - och som ofta bygger på en etnocentrisk kontrastering av och modernt - understödjer uppkomsten av social skiktning, kategorisering och rangordning av människor efter etniska linjer. (Hjerm, Petersen 2007:17f)

Är ni med? Som jag skrev i mitt förra inlägg: om ni vill fortsätta diskutera nu så är det nog bäst att ni börja definiera de här kulturerna som är så våldsamma och vad det är som gör att de beter sig på ett visst sätt. Dessutom får ni gärna definiera den svenska kulturen också eftersom det är den vi tydligen ska värna om. Vad är det som skiljer oss från dem?
2009-01-22, 21:01
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KRISTERLAG
Det bara bekräftar hur illa det är i Landskrona.
I sanning. När sossar inser (även om jag av erfarenhet aktar kommunpolitiker högre än riksdags) att de förlorar ansiktet bland riktigt folk - dvs inte proffstyckare - har det gått långt.
2009-01-22, 21:13
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madcappo
Att citera BRÅ-rapporter verkar vara väldigt populärt i den här avdelningen på Flashback så jag fortsätter i samma stil då:
Det är fördelaktigt för debatten att åberopa fakta.

Citat:
Så, vi börjar där. 88-95 procent inte misstänkta för något alls, invandrare som svenskar.
Alltså är 12 - 5 % misstänkta.

Citat:
Där ser man, vilka jävla dom är dom där nordborna som kommer hit och slåss och våldtar va? Vidare kan vi lägga in lite andra trevliga variabler som ålder, kön, utbildning och förvärvsinkomst och vips så åker statistiken ner en hel del:
Den statistik jag länkade till tog sådana variabler i hänsyn. (Standardiserad efter ålder, utbildning, ekonomi)

Citat:
Så mycket för de socioekonomiska variablerna som enligt BRÅ inte hade någon som helst inverkan, eller hur var det? Dessutom har inte brottsligheten ökat nämnvärt trots den massiva invandringen från Balkan i början på 90-talet:

Verkligheten är en annan:
http://img230.imageshack.us/my.php?image=76757028yl6.jpg

Eller är det "anmälningsbenägenheten" som ökat? Särskilt intressant är brott per 100000 invånare. Se ökningen i början av 90 talet.

Här har vi ju ett fint diagram. Notera det lokala maximum runt "balkaninvandringen".
http://img265.imageshack.us/my.php?image=diagramlg0.jpg
Senast redigerad av servus 2009-01-22 kl. 21:36.
2009-01-22, 21:35
Medlem
Citat:
Det är fördelaktigt för debatten att åberopa fakta.

Som jag försökt förklara för dig är inte statistik fakta utan att tolkas och förstås. Försök förstå.

Citat:
Alltså är 12 - 5 % misstänkta.

Av svenskar och invandrare ja.

Citat:
Den statistik jag länkade till tog sådana variabler i hänsyn. (Standardiserad efter ålder, utbildning, ekonomi)

Men kompis, du hänvisade till samma utredning som jag har quotat som säger att överrepresentationen sjunker när man tar dessa variabler i beräkning. Quota gärna i undersökningen så slipper jag sitta och söka igenom feta rapporter och slösa tid på dig.

Citat:
Verkligheten är en annan:
http://img230.imageshack.us/my.php?image=76757028yl6.jpg

Eller är det "anmälningsbenägenheten" som ökat? Särskilt intressant är brott per 100000 invånare. Se ökningen i början av 90 talet.

Verkligheten är en annan? Jag tyckte du precis refererade till BRÅ som fakta? Dessutom kan du inte säga ett skit genom att visa en statistisk tabell över brott och säga att den går upp i 90-talet, det betyder ingenting i vetenskaplig tyngd. Tyvärr spelar det ingen roll för dig och dina polare för det ändå ni gör att försöka förenkla verkligheten så den ska passa in i er världsåskådning, men det är inte så enkelt.

Fortfarande kan du inte säga någonting om den kultur som är våldsam och kvinnoförnedrande eller den svenska. Hur förklarar du att några det finns en överrepresentation av nordbor i statistiken? Jag trodde dom var som oss?
2009-01-22, 21:52
Medlem
servuss avatar
Citat:
Men kompis, du hänvisade till samma utredning som jag har quotat som säger att överrepresentationen sjunker när man tar dessa variabler i beräkning. Quota gärna i undersökningen så slipper jag sitta och söka igenom feta rapporter och slösa tid på dig.
Med nöje:
S 65 framåt
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url= /dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

Misstänka standardiserade m.a.p bla inkomst:
http://img166.imageshack.us/my.php?image=misstnkvspengaref9.jpg

Ostand m.a.p. nationalitet: (NB "Östasiater", m.t.p. tidigare inlägg...)
http://img89.imageshack.us/my.php?image=ostandardqr3.jpg

Stand m.a.p utbildning ålder faktiskt dömda:
http://img186.imageshack.us/my.php?image=lderutbke4.jpg

Jag har aldrig påstått att standardisering inte sänker överrepresentationen. Jag påstår att inkomst osv inte förklarar hela skillnaden, vilket det ju bevisligen inte gör.

Citat:
Verkligheten är en annan? Jag tyckte du precis refererade till BRÅ som fakta? Dessutom kan du inte säga ett skit genom att visa en statistisk tabell över brott och säga att den går upp i 90-talet, det betyder ingenting i vetenskaplig tyngd. Tyvärr spelar det ingen roll för dig och dina polare för det ändå ni gör att försöka förenkla verkligheten så den ska passa in i er världsåskådning, men det är inte så enkelt.
Jag menar att verkligheten går sick i säv med ditt påstående. Givetvis bevisar inte det lokala maximi något, om än "intressant".

Citat:
Fortfarande kan du inte säga någonting om den kultur som är våldsam och kvinnoförnedrande eller den svenska. Hur förklarar du att några det finns en överrepresentation av nordbor i statistiken? Jag trodde dom var som oss?
Citat:
En fjärdedel av
dem som fällts till ansvar för grov kvinnofridskränkning är utländska medborgare.
Vilken överrepresentation?
Senast redigerad av servus 2009-01-22 kl. 21:54.
2009-01-22, 22:21
Medlem
Bra, tack för länkarna.

Citat:
Jag har aldrig påstått att standardisering inte sänker överrepresentationen. Jag påstår att inkomst osv inte förklarar hela skillnaden, vilket det ju bevisligen inte gör.

Nej inte hela skillnaden, men man har ju max tagit med tre variabler också. Bostadssituation, rasistiska attityder, diskriminering i offentliga instanser, psykisk och fysisk hälsa som det också tar upp är inte variabler. Inte heller selektiva insatser av polisen. Alla dessa variabler tar BRÅ upp, jag har inte hittat på dem själv.

Citat:
Jag menar att verkligheten går sick i säv med ditt påstående. Givetvis bevisar inte det lokala maximi något, om än "intressant".

Ok, din verklighet eller vems verklighet är det? Att förkasta den statistik som du annars tycker om så mycket att använda för att du inte tycker att den överensstämmer med din verklighet är inte riktigt logiskt. Fint med "maximi" iaf.

Citat:
Vilken överrepresentation?

Född i ett land i Norden utom Sverige: 1,7

Övriga nordbor är också överrepresenterade alltså. Tjyvaktiga jävlar, skicka hem dom!

...och fortfarande kan du inte hänvisa detta till kultur...
2009-01-22, 22:46
Medlem
obans avatar
Citat:

Jadu, nu var det ju du som bad om officiell statistik och forskning kring ämnet eller har du glömt det?

Den stora majoriteten begår naturligtvis inte brott oavsett etnicitet. Det tror jag inte någon har hävdat. Den stora majoriteten tar inte heller någon skada av t ex alkohol. Det betyder däremot inte att alkohol generellt sett inte är skadligt för människor. Det är alltså enligt dig rimligt att i vissa situationer göra generaliseringar och i andra inte? Självfallet måste man kunna se problem och lösa dem.

Citat:

Snälla du, överrepresentation handlar inte om andelar av det totala antalet brott. Det handlar om överrepresentation. Det måste du väl ändå förstå?

Citat:

Du har missuppfattat en sak här. Socioekonomiska variabler har alltid en inverkan på brottslighet. Kort uttryckt begår fattiga i regel fler brott än rika. Vad BRÅ sa i sin rapport var att detta inte kan förklara invandrarnas överrepresentation. M a o, i jämförelse med en annan invandrargrupp i samma socioekonomiska situation är vissa etniciteter överrepresenterade. Klarare nu?

Sen har du rätt i att den totala brottsligheten inte ökat, vilket BRÅ gärna påpekar. Den absolut största till antalet brottstypen är dock tillgreppsbrott vilket får en ökning av andra brott att drunkna i jämförelse. Den grova brottsligheten har ökat lavinartat på senare tid. Som exempel kan tas våldtäkter som ökat med nästan 300% det senaste decenniet, misshandel (och grov) som ökat med över 200% sedan början av 90-talet. Detta syns dock inte om man räknar i totalt antal brott.

Citat:
mer text

Du kan hitta orsaker till vad som helst om du letar riktigt länge; fattigdom, strukturell rasism, utanförskap, grus i sandlådan etc etc. Du har ungefär den ståndpunkt jag hade för tio år sedan, men faktum är att den ståndpunkten inte leder någonstans utan resulterar endast i ökad segregering då den undviker grundfrågan om olika etniciteters inkompatibilitet med den svenska kulturen och våra grundvärderingar. De flesta här går inte runt och hailar Hitler eller försöker hävda svenskens överlägsenhet, tro det eller ej. Att förkasta det mångkulturella samhället betyder inte att man är rasist. Verkligen är mer nyanserad än så.

Det konstaterades t ex i en statlig studie om Somalier att orsaken till deras höga arbetslöshet (86%) i landet till viss del berodde på synen på arbete som man hade med sig från det gamla hemlandet: Det anses nämligen fint att inte jobba där. Detta fungerar kanske i Somalia där inte ett bidragssystem finns, men det slår fel när de hamnar här.

Nu efterfrågade du varför vissa kulturer är mer våldsamma än andra. Ett bra exempel på detta är Islam som glorifierar våld. Bibeln är ingen höjdarbok heller sannerligen, men skillnaden ligger i att för muslimer är tiden för Muhammad utopin, det man fortfarande strävar efter, medan kristendomen alltid utvecklats. Islam har således mycket större problem att anpassa sig. Tror du att det är en ren tillfällighet att vi t ex ser islamiska läkare och civilingenjörer spränga oskyldiga till döds i tunnelbanor och flyga in i skyskrapor med kapade plan, samtidigt som vi aldrig ser något liknande från tibetanska buddister?
2009-01-22, 22:46
Medlem
servuss avatar
Citat:
Nej inte hela skillnaden, men man har ju max tagit med tre variabler också. Bostadssituation, rasistiska attityder, diskriminering i offentliga instanser, psykisk och fysisk hälsa som det också tar upp är inte variabler. Inte heller selektiva insatser av polisen. Alla dessa variabler tar BRÅ upp, jag har inte hittat på dem själv.
Blir inte bevisbördan lite väl tung om ALLT skall räknas med? De facto duger för mig.

Citat:
Fint med "maximi" iaf.
Tackar.

Citat:
Född i ett land i Norden utom Sverige: 1,7
Okej. Oklart varför denna överrepresentation finns. Dock är den fortfarande lägre än västasiater. Här är en teori:

Citat:
Betydligt större andel invandrare från Finland, än från Danmark och Norge, har registrerats för brott.
Citat:
Skillnaderna beror inte på invandrarens socioekonomiska status i Sverige, säger Jan Ahlberg. Möjligen kan de ha att göra med invandrarens förhållanden i födelselandet, men det har vi inte kunnat analysera i den här undersökningen.
Citat:
När det gäller invandrare från de nordiska länderna lutar dock Jan Ahlberg åt att det handlar om att brottsbenägna personer rör sig mera över gränserna.
Citat:
Ett undantag från regeln att brottsligheten sjunker mellan generationerna utgör de nordiska invandrarnas barn. Bland dem finns i princip en lika hög andel som har registrerats för brott som i föräldragenerationen.
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=403&module_instance=12

Hur stor del av de finska invandrarna är zigenare tex?

Citat:
...och fortfarande kan du inte hänvisa detta till kultur...

Det beror ju på vad vad definierar kultur. Men vi börjar glida OT nu tycker jag även om det är intressant...
2009-01-22, 23:27
Medlem
Citat:
Den stora majoriteten begår naturligtvis inte brott oavsett etnicitet. Det tror jag inte någon har hävdat. Den stora majoriteten tar inte heller någon skada av t ex alkohol. Det betyder däremot inte att alkohol generellt sett inte är skadligt för människor. Det är alltså enligt dig rimligt att i vissa situationer göra generaliseringar och i andra inte? Självfallet måste man kunna se problem och lösa dem.

Det är ju det vi gör, alkoholister försöker man rehabilitera, invandrare som begår brott försöker man rehabilitera, svenskar som begår brott försöker man rehabilitera.

Citat:
Snälla du, överrepresentation handlar inte om andelar av det totala antalet brott. Det handlar om överrepresentation. Det måste du väl ändå förstå?

Men brottslingar från Norden ÄR överrepresenterade...

Citat:
Du har missuppfattat en sak här. Socioekonomiska variabler har alltid en inverkan på brottslighet. Kort uttryckt begår fattiga i regel fler brott än rika. Vad BRÅ sa i sin rapport var att detta inte kan förklara invandrarnas överrepresentation. M a o, i jämförelse med en annan invandrargrupp i samma socioekonomiska situation är vissa etniciteter överrepresenterade. Klarare nu?

Tittar gärna på ett sådant citat om du har ett. Men socioekonomi handlar inte bara om ekonomi utan även om det sociala som namnet så pedagogiskt antyder. Om vi skulle kunna skapa tabeller som hade tagit in alla de variabler som BRÅ tar upp som skulle kunna påverka så skulle statistiken antagligen sett annorlunda ut. Visst finns det skillnader hos olika människor som ditt exempel med somalier visar på, men samtidigt så kan du återigen inte härleda det till enbart den skillnaden, det finns enormt många andra orsaker som spelar in, men de väljer du att inte se.

Citat:
Sen har du rätt i att den totala brottsligheten inte ökat, vilket BRÅ gärna påpekar. Den absolut största till antalet brottstypen är dock tillgreppsbrott vilket får en ökning av andra brott att drunkna i jämförelse. Den grova brottsligheten har ökat lavinartat på senare tid. Som exempel kan tas våldtäkter som ökat med nästan 300% det senaste decenniet, misshandel (och grov) som ökat med över 200% sedan början av 90-talet. Detta syns dock inte om man räknar i totalt antal brott.

Och det kan du fortfarande inte härleda till enbart invandringen så sluta släng omkring siffror som inte betyder något.

Citat:
Du kan hitta orsaker till vad som helst om du letar riktigt länge; fattigdom, strukturell rasism, utanförskap, grus i sandlådan etc etc. Du har ungefär den ståndpunkt jag hade för tio år sedan, men faktum är att den ståndpunkten inte leder någonstans utan resulterar endast i ökad segregering då den undviker grundfrågan om olika etniciteters inkompatibilitet med den svenska kulturen och våra grundvärderingar. De flesta här går inte runt och hailar Hitler eller försöker hävda svenskens överlägsenhet, tro det eller ej. Att förkasta det mångkulturella samhället betyder inte att man är rasist. Verkligen är mer nyanserad än så.

Jag påstår inte att invandring och immigration är något som man bara fixar och allt blir guld och gröna skogar, däremot har jag en människosyn som säger att alla är lika mycket värda och har samma mänskliga rättigheter, oavsett vilken etnicitet man har. Så länge krig, svält och elände fortsätter så kommer det finnas flyktingar och vi har en skyldighet att hjälpa dem, Sverige tillhör inte oss, vi råkar bara bo här. Vi måste anpassa oss efter varandra. Men den här diskussionen hör egentligen inte hemma här.

Citat:
Nu efterfrågade du varför vissa kulturer är mer våldsamma än andra. Ett bra exempel på detta är Islam som glorifierar våld. Bibeln är ingen höjdarbok heller sannerligen, men skillnaden ligger i att för muslimer är tiden för Muhammad utopin, det man fortfarande strävar efter, medan kristendomen alltid utvecklats. Islam har således mycket större problem att anpassa sig. Tror du att det är en ren tillfällighet att vi t ex ser islamiska läkare och civilingenjörer spränga oskyldiga till döds i tunnelbanor och flyga in i skyskrapor med kapade plan, samtidigt som vi aldrig ser något liknande från tibetanska buddister?

Nu generaliser du återigen en grupp människor till en större samling. Varför hade inte muslimerna någon del i första och andra världskriget om dom är så förbannat våldsamma då? Det här handlar inte om att kulturer kan sägas vara våldsamma eller ej, det är så mycket större och mer komplicerat än så. Terrordåd av muslimer sker inte pga att dom läst det i Koranen, det måste du också förstå? Du kommer ALDRIG finna belägg för att muslimer i världen är mer våldsamma än vita människor, det går inte för det finns inte så många gemensamma variabler i olika kulturer.

Men det är ok, jag förstår varför du tänker som du tänker och jag kan bara önska att ni som sitter och spyr ut ert hat här bara hade kunnat börja reflektera lite över er egen situation och plockat upp en samhällsvetenskaplig, erkänd bok om etnicitet och börjat försöka se det stora hela och inte bara projicera era egna problem på invandrare.
2009-01-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Därför lyckades sd i Landskrona

Arbetslösa och frustrerade unga svenskar. Rädda pensionärer. Andra generationens invandrare som söker sin identitet i gänget och blodsbanden till föräldrarnas forna hemländer och inte vill vara svenskar. Och inkompetenta politiker.

Det är några av orsakerna till att främlingsfientliga sverigedemokraterna fick över 22 procent av rösterna i skånska kommunen Landskrona. Det anser statsvetaren AVNI DERVISHI, som många gånger besökt kommunen.

Han varnar för att främlingsfientliga partier kommer att vinna ännu mer mark i nästa val om inte Alliansen gör allt för att bryta segregationen.

Många blir förvånade
över att främlingsfientliga sverigedemokraterna fick drygt 22 procent av rösterna i kommunvalet i Landskrona. Men det blev inte jag. Jag har varit där många gånger. För att förstå sverigedemokraternas stora framgångar måste man dit. När jag studerade vid universitetet i Lund 2001 reste jag ofta till Landskrona. Redan då låg det en känsla av otrygghet i luften som var så påtaglig att den nästan gick att ta på. Och det gick inte att missta sig på att den tydliga segregationen var en av huvudorsakerna. Arbetslösheten var och är mycket högre än riksgenomsnittet. Kommunens skolor uppvisade stora brister, inte minst var förmågan att lära ut svenska till invandrare usel. Det politiska föreningslivet fungerade dåligt och saknade förankring bland stadens invånare. En fungerande integrationsenhet saknades. De flesta i Landskrona som inte är etniska svenskar härstammar från Balkan (Bosnien och Kosovo, mestadels) och Mellanöstern. Bristen på sysselsättning för ungdomarna är påtaglig. Till följd av bristande språkkunskaper och dåliga betyg sökte många av invandrarungdomarna i nedre tonåren som jag träffade, och som var födda i Sverige, en identitet i kriminella gäng i stället för i det etablerade samhället.

Många av dessa
ungdomar påstod sig vara albaner, bosnier eller araber, men kunde knappast göra sig förstådda på något av föräldrarnas hemspråk. Däremot var de duktiga på att dra omkring och spela tuffa genom att åberopa blodsidentitet och föräldrarnas gamla hemlands konflikter, trots att de aldrig hade upplevt något annat än den svenska verkligheten. Fast kopplingen till föräldrarnas ursprungsländer för det mesta var liten var det på den de byggde sin identitet. Men det viktigaste för dessa ungdomar var att inte vara svensk. Och att läsa på högskolan hade låg status. Jag fick ofta höra: "Vad ska man med utbildning till? i slutändan får vi i alla fall stanna hemma och ta soc." För dessa invandrarungdomar i Landskrona var gänget allt. Samtidigt fanns många arbetslösa och lågutbildade ungdomar med helsvenska föräldrar som ansåg att allt var "svartskallarnas" fel. Jag hade väldigt svårt att få kontakt med dem men förstod att de var frustrerade över den stadigt ökande arbetslösheten i staden. Den enda lösningen de kunde komma på var att "kasta ut alla utlänningarna".

Det är viktigt
att också komma ihåg att många pensionärer kände sig otrygga i sin egen stad. Rädslan för gängvåldet bland pensionärerna ledde till att de kände sig övergivna av systemet. Oron tog sig ofta uttryck i främlingsfientlighet. Så är också många av dem som kandiderat för sd i Landskrona pensionärer. Därtill kommer att många av ungdomarnas föräldrar, såväl infödda svenskar som nysvenskar, kände sig maktlösa eller diskriminerade och ofta var arbetslösa. Jag kunde själv se hur den ömsesidiga misstänksamheten eskalerade och övergick i rasism - från båda sidorna. Föraktet för samhället har lett till ökad brottslighet och gängvåld.

Jag kom till Sverige
från Kosovo när jag var 19 år och jag har aldrig hamnat i något ungdomsgäng. Däremot har jag mött svensk diskriminering, vilket påverkade hela min samhällssyn. Men jag har också sett många exempel på att det går att lyckas som invandrare i Sverige. Jag har släkt och vänner med utländsk härkomst vars barn tävlar med ursprungssvenskarnas barn om att vara bäst i klassen. Men dessa barn och ungdomar bor i områden med relativt låg arbetslöshet, områden som inte är rakt igenom segregerade. Där det finns blandade bostadsformer. De ungdomar med invandrarbakgrund som jag träffat och som lyckats bor ofta i områden där hyresrätterna omvandlats till bostadsrätter. Det sistnämnda har varit viktigt för självkänslan. Att äga sin bostad stärker tron på att kunna påverka sitt liv. Ansvaret faller tungt på dem som styrt Landskrona de senaste mandatperioderna. I stället för att agera och åtminstone försöka bryta segregationen har man satsat på en enkät som politikerna själva skulle sammanställa och tolka. Som om man inte visste vad folk i Landskrona tycker om invandrare och mångfald. Som av en händelse släpptes rapporten några veckor före valet. En mindre lyckad svensk tradition har anammats: utreda, utreda, utreda - men inget göra.

Nu är det upp
till Alliansen att visa att den inte är lika inkompetent som den förra regimen. Annars går vi en mycket otäck framtid till mötes. Vi kommer redan i nästa val att få se sd-styrda kommuner och en bunt med riksdagsledamöter från det främlingsfientliga partiet i riksdagen. AVNI DERVISHI

http://www.expressen.se/1.422359

Vad är era synpunkter om den här artikeln? Håller ni med honom eller har ni andra synpunkter?
2009-01-23, 00:27
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
http://www.expressen.se/1.422359

Vad är era synpunkter om den här artikeln? Håller ni med honom eller har ni andra synpunkter?

Snabbt igenomläst verkar det vara en ganska bra analys på situationen, även om termen 'främlingsfientlig' är något utnött.

Men att han har förhoppningar om att alliansen ska åstadkomma någon positiv ändring låter naivt i mina öron.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in