2008-05-01, 17:41
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Nej, de har haft problem med dem väldigt länge. Jag, som bor i Mellansverige, hörde talas om de problemen redan i början av 2000-talet. Din avatar är inte så förtroendeingivande i denna diskussion...

Nu vet jag inte om jag ska tro på dig, det bor inte så många albaner i mellansverige. Så sannolikheten är mer att du ljuger än att du talar sanning.
2008-05-01, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Min vän, Landskrona består inte bara utav albaner. I GATU är det inte bara albaner som är medlemar. Men dom flesta är det det håller jag med. Men jag kan inte förstå hur ni blir skraja av 15-20 åringar??

För att de går ett helt gäng mot en och har vapen ibland (eller jämt?) ibland kanske?
Senast redigerad av Hejsan_ 2008-05-01 kl. 17:46.
2008-05-01, 17:44
Bannlyst
Citat:
Nu vet jag inte om jag ska tro på dig, det bor inte så många albaner i mellansverige. Så sannolikheten är mer att du ljuger än att du talar sanning.
Jag syftade på problemen i Landskrona.
2008-05-01, 17:48
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Min vän, Landskrona består inte bara utav albaner. I GATU är det inte bara albaner som är medlemar. Men dom flesta är det det håller jag med. Men jag kan inte förstå hur ni blir skraja av 15-20 åringar??

Dem är flera och har vapen helt enkelt. En person mot 10 albaner med baseballträn och kolsyrepistoler är inte fördelaktigt. Albanerna är drivande när det gäller brottligheten i Landskrona och det kan du inte förneka.
2008-05-01, 21:37
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Det är ju en tolkningsfråga förstås, men jag tyckte det verkade som om Siwan drabbades av en plötslig inre konflikt inför rullande kameror. Hon översatte snabbt svaret på den oturligt nog uppkomna frågan till ett språk hon upplever som TV-mässigt, d.v.s. att tala om främlingsfientlighet. Hon hade ju redan sagt A, alltså att människor säger till henne att de inte går ut för att det är oroligt. Så hon hade att välja mellan att få det att se ut som om hon håller med om detta (vilket hon mycket väl kan göra med sina vänner och släktingar) eller snabbt ta avstånd så att hon förblir accepterad även bland TV- och media. Nödlösning helt enkelt.

Man märkte hur hon rent språkligt vacklar mellan inlärd rikssvenska och skånska just när detta kommer upp. Hon är alltså oroad och splittrad vilket tar sig psykolingvistiska uttryck. Tidigare talade hon lite ansträngd rikssvenska och skånska när hon citerade någon lokal förmåga, men här översätter hon (i dubbel bemärkelse) mellan två situationer och hamnar i ett konstigt läge.

Det kan ligga nåt i detta, men själv tycker jag det verkar väldigt överkurs. OM nu denna fråga inte låg i manus, och OM nu Siwan kände att denna fråga kräver att jag pratar negativt om kulturberikarna, så varför inte bara säga:

-Jau, deut äur jeuteköunstigt. Deut äur jeu so feint väuder!
2008-05-01, 21:53
Medlem
Om detta innebär något positivt eller löndeumpning i Landskrona återstår att se....1 maj tal därstädes
Citat:
Wanja Lundby Wedin ser det som svårt att organisera papperslösa arbetare fackligt.— Därför vill vi kämpa för att det inte ska vara kriminellt att vara papperslös, säger hon, och tror att LO-kongressen om en månad ansluter sig till detta.......Den lokala högerpopulismen ägnade hon inte så många meningar. Man kan inte sätta svenskar som känner sig utsatta mot invandrare som känner sig utsatta. Det är högerpolitik sverigedemokraterna sysslar med, inget annat.
http://hd.se/landskrona/2008/05/01/klimat-och-pappersloesa-i-lo-tal/

.
2008-05-01, 22:45
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spengler
Wanja Lundby Wedin ser det som svårt att organisera papperslösa arbetare fackligt.— Därför vill vi kämpa för att det inte ska vara kriminellt att vara papperslös, säger hon, och tror att LO-kongressen om en månad ansluter sig till detta.......Den lokala högerpopulismen ägnade hon inte så många meningar. Man kan inte sätta svenskar som känner sig utsatta mot invandrare som känner sig utsatta. Det är högerpolitik sverigedemokraterna sysslar med, inget annat.

LO har uppenbarligen inte fattat att man inte skall bita den hand som föder en. Hur man kan förespråka (papperslösa invandrare alltså illegala sådana) dvs lönedumpning och sedan kalla motståndet till detta för "högerpolitik" är för mig obegripligt. LO med Wanja Lundby Wedin i spetsen har uppenbarligen helt tappat kontakten med verkligheten.
Men det är bra på flera sätt . . . ännu fler lämnar LO och röstar Sd.
Är du medlem i LO? Begär utträde på måndag.
Att betala typ en månadslön per månad för medlemskap i LO, med massor av välavlönade ombudsmän som ger somalier och araber företräde och sina medlemmar på undantag.
Om SAF hade förespråkat massinvandring och lönedumpning hade det åtminstone haft ett inslag av logik.
Senast redigerad av jamesbonde 2008-05-01 kl. 22:58.
2008-05-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det konstiga är att man knappt ser en enda invandrarare i hela det reportaget. Bortsett från vad Siw beklagar sig över om det tomma torget så verkar det ju vara en riktigt helsvensk idyll.

Lite beroende på var och när du är ute i Landskrona så kan det vara så att du inte ser en enda invandrare. Den där extrema invandrartätheten som man upplever kring möllan i malmö och G-A torg i Helsingborg upplever man i princip inte alls i Landskrona. Första gången jag var där trodde jag att det skulle vara invandrare överallt, hade ju hört om skolor med 95% invandrarbarn osv (vilket iofs förekommer) och trodde att jag knappt skulle se några svenskar.
2008-05-01, 23:52
Medlem
jamesbondes avatar
Pinsamt . . . men jag blev tvungen att citera och rätta mitt eget själv . . .
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Att betala typ en månadslön per månad för medlemskap i LO, med massor av välavlönade ombudsmän som ger somalier och araber företräde och sina medlemmar på undantag.
Jamesbonde hade fel för första gången i sitt liv
Jag skrev: "Att betala typ en månadslön per månad" men menar givetvis "betala typ en månadslön per år" (även det är 100 procent för mycket)
Senast redigerad av jamesbonde 2008-05-01 kl. 23:58.
2008-05-02, 02:37
Medlem
PreDampors avatar
http://hd.se/landskrona/2006/03/12/vi_har_vaaldet_blodet/

Citat:
Hur många gånger som gängen har slagit ned och rånat folk på märkesjackor, mobiltelefoner, plånböcker och andra värdesaker kan de båda inte räkna till.

Albaner dvs kriminella sen födseln. Dessa har vi gett:

gratis skola, vård, pension, bostad samt 1 MILJARD SEK till dessa efterblivnas hemland.

Samtliga albaner borde livstidsutvisas ur detta landet omgående.
2008-05-02, 02:40
Medlem
PreDampors avatar
Citat:

Tyckte du likadant då serber rånade, våldtog, hotade, satte skräck i lokalbefolkningen? Det är precis vad som händer i Landskrona. Där dina landsmän representerar detta.

Stolt?

Landskronas efterblivna albanska klaner har skämt ut din folkgrupp för all framtid i detta landet.

Finland utvisar somalier som begår rån, misshandel, stöld och hot osv. Hur många albaner skulle utvisas om man tillämpar detta i Sverige?

Hur många tusen?
Senast redigerad av PreDampor 2008-05-02 kl. 02:44.
2008-05-02, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PreDampor
http://hd.se/landskrona/2006/03/12/vi_har_vaaldet_blodet/

Albaner dvs kriminella sen födseln. Dessa har vi gett:

gratis skola, vård, pension, bostad samt 1 MILJARD SEK till dessa efterblivnas hemland.

Samtliga albaner borde livstidsutvisas ur detta landet omgående.

Du vill alltså att de övriga 55.000 albanerna ska sparkas ur Sverige? Även albaner från ställen som Lund, Stockholm, Södertörn, Linköping, Uppsala, Borås där det kryllar av albaner som är väl integrerade och läser på universitet och högskolor? Albanska ungdomar som är aktiva inom svensk sport vilket är många albaner, speciellt inom fotboll. Jag talar alltså om skötsamma albaner som egentligen inte existerar om man läser på Flashback. Allt tack vare Landskrona?

Mina anledningar till varför jag tror att albanerna i Landskrona inte lyckats integrera sig.

Det funkar inte att pressa ihop ett helt folkslag vid ett ställe. Vi har sett det i Rosengård, Bergsjön, Södertälje etc. Det skapar en känsla hos de, utanförskap. Det skapar klassamhälle.

Invandrarna som kom på 70-talet kom som arbetskraft. Det fanns alltså redan massvis med lediga arbeten som invandrarna kunde gräva sig bland. Sverige hade ett behov av invandrare och de människorna fick jobb på en gång. De var inte tvungna att komma till Sverige och inget konflikt/krig hade de i hemlandet vilket underlättade integrationen.

Albanerna i Landskrona kom till Sverige när det var krig i hemlandet. Det handlade alltså om att fly eller dö. Konjunkturen i Sverige låg också som sämst då och Sverige var inte i behov av invandrare. Lägg därtill att arbetslösheten var ganska hög vid den tiden. De som kom vid 70-talet hade redan planerat allt och visste att de skulle få jobb på en gång. I albanernas fall saknades det vilket kanske ledde till att de var mindre integrationsbenägna. Jag tror också att på grund av att det var krig i hemlandet försämrade deras möjligheter till att vilja integrera sig. Det var som sagt inget 70-talets invandrare behövde oroa sig för.

Förövrigt, kul att jag tydligen var kriminell redan från födelsen. Det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag som betalar skatt, arbetar, gör mitt för samhället, inget i brottsregistret, ska utvisas från Sverige. Alltid lika roligt när någon vet mig än mig själv och kan spå saker och ting, jag vet dock vilket folk som brukar syssla med sånt.
Senast redigerad av hithere 2008-05-02 kl. 03:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in