Citat:
Ursprungligen postat av Rödakatt
Ditt sociala kapital kan vi gärna exportera för min del. Om nu nån vill ha det.
Om vi nu inte ska betala för nån, vem ska då städa Mac Donalds för tio kronor i timmen? Är du intresserad?
Jag vet inte om du såg Uppdrag Granskning nyligen, häromveckan. Det var en uppföljning av deras reportage från i höstas om svartstädning på hamburgerrestauranger.
Hamburgerrestaurangerna har tecknat kontrakt med en städfirma som ägs av en invandrare, jag minns inte namnet, vi kan kalla honom I. Efter avslöjandena i höstas har restaurangerna sagt upp kontraktet med honom och i stället anlitat andra firmor. Som lustigt nog ägs av I:s fru, men i realiteten drivs av honom.
Alltnog, denne I är en klassisk profitör. Han erbjuder en offert där han visar att firman har tecknat kollektivavtal. Sedan tar han in svart arbetskraft, papperslösa som får struntlöner för långa arbetspass. Svart arbetskraft av den typen har inga maktmedel utan tar vad som bjuds, även skitlöner för långa arbetspass.
Restaurangerna betalar I för vad som kan vara rimligt med kollektivavtalsenliga löner. I tar emot, betalar som sagt skitlöner till dem som verkligen gör jobbet och stoppar mellanskillnaden i egen ficka. Han har inte tjock mage, hög hatt och cigarr, men han är en klassisk utsugare.
Vem gör den situationen möjlig? Jo, de som kämpar för att papperslösa ska få stanna i Sverige.
Om de inte fanns här som helt rättslösa skulle ingen acceptera att städa McDonald's för tio kronor i timmen. McDonalds skulle städas av personer som hade avtalsenliga löner, och I skulle inte kunna profitera på dem.