Jag har inget emot diskussioner kring rasism och fördomar i syfte att FÖREBYGGA detta. Punkt. Men saken är ju också så att det blir mer komplicerat när man ska övertyga någon med dåliga erfarenheter om att det liksom inte har hänt ungefär? Vilket lätt blir kontentan i Landskrona och S.
LK-bo: "Jag bor i ett kasst område där det mestadels finns invandrare som inte jobbar och som bråkar. Bland annat med mig."
S: "Nej, det är en fördom."
Lite så här uppfattar jag S offenisv..
LK-bo: "Var bor du själv?"
S: "I ett trevligt bostadsområde med en trevlig pizzeria med trevlig personal med ursprung från Libanon. Vill komma hit och berätta hur dina fördomar kan resoneras bort bara."
Funkar liksom inte riktigt...
S är först och främst de som har skapat problembilden i LK. Vilket man inte kan medge någonstans eftersom det innebär att man då måste diskutera problembilden, vilket i sin tur inte går eftersom problembilden just i LK har en stor portion I&I-politik som ingrediens. Sedan så är det så att S ligger efter i tiden vad gäller Landskrona. Röstar 20-25% på SD i Djursholm så är det kanske en idé att fundera långt ut i resonemangen. Men nu är det ju så att de som har den dagliga erfarenheten av problem med just invandrare inte kan avfärdas så enkelt som att det är en fördom. Hur svårt är detta egentligen att fatta? Läser inte S på fb?!
Undersökning om hur nöjda LK-borna har har alltså ett underlag på runt 500 personer.. De är dessutom missnöjda med det mesta..