2007-12-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Fel! "Vi" lade vår röst "Moderöderna", men nu är det slut med det...

Jag vet, jag också (eller Fp då). Vi är många som ändrat oss sen dess men det som stör mig är att det finns en hel del realister som röster på Alliansen kvar här på Fb.
2007-12-20, 14:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Jag vet, jag också (eller Fp då). Vi är många som ändrat oss sen dess men det som stör mig är att det finns en hel del realister som röster på Alliansen kvar här på Fb.

Finns det? Oroa dig inte Grue, Odes är på god väg att ändra sig och resten också. Tre år kvar, du vet. Betyder 150000 till! Fy fan! Den som inte ändrar sig då, han är nog tappad bakom en vagn.
2007-12-20, 15:41
Medlem
Robin Woods avatar
Tre år kvar!
Kommer utvecklingen att rulla på som "vanligt", är det för mig oförståeligt om inte ett nationellt inträde i riksdagen kommer att ske.
Kan tänka mig en enorm slutspurt från SAP med svans för att motverka detta, och man kommer få se SAP:s rätta ansikte!
2007-12-20, 18:52
Bannlyst
Social(o)demokraterna satsar hårt i Landskrona

http://hd.se/landskrona/2007/12/19/arbetarroerelsen-kraftsamlar-i

Citat:
Publicerad 19 december 2007 kl 15:09
Uppdaterad 17:00

Arbetarrörelsen kraftsamlar i Landskrona

Efter fjolårets valfiasko har socialdemokraterna i Landskrona bytt taktik. Istället för att angripa sd, satsar s på att föra fram sina egna ideal för att förebygga främlingsfientlighet. Det uppger ombudsmannen Ann-Sofie Garsén.

LANDSKRONA. Ann-Sofie Garsén har övertagit det nygamla uppdraget som ombudsman inom arbetarrörelsens projekt "Jobbare mot rasism".
Hennes projektanställning hos Landskrona arbetsrekommun sträcker sig fram till och med valåret 2010.
Både arbetarekommunens ordförande, riksdagsmannen Anders Karlsson, och Ann-Sofie Garsén betonar att hennes uppdrag inte går ut på att stoppa sd. Snarare handlar det om att föra fram de socialdemokratiska värderingarna om frihet, jämlikhet och solidaritet.
— Jag ska inte motarbeta sd, utan föra fram arbetarrörelsens värderingar och i det sammanhanget diskutera fördomar och rasism, säger Ann-Sofie Garsén som också påpekar att fem LO-förbund deltar i finansieringen av hennes tjänst.
Och om sd får färre röster i nästa val, så är det en positiv bieffekt?
— Ja, och om moderaterna får färre och folkpartiet får färre, så är det också en bra effekt, säger Anders Karlsson.

Egentligen tror inte Ann-Sofie Garsén att Landskronaborna är mer rasistiska än andra svenskar.
— Människor är inte rasister, utan det sprids en misstänksamhet och om inte någon bemöter fördomarna, så får de stå oemotsagda. Och här har arbetarrörelsen ett ansvar, gentemot sin egna värderingar, säger hon.
Hur ser fördomarna ut?
— Exempelvis att invandrare inte vill jobba, utan bara går på bidrag. Eller att invandrare tar svenskars jobb. Framförallt har man väl kanske sett en ökad misstänksamhet mot muslimer efter 11 september 2001, säger hon och tillägger att detta knappast är unikt för Landskrona och Sverige utan ett fenomen som är märkbart i hela västvärlden.

Ann-Sofie Garsén vill diskutera värderingsfrågor med de förtroendevalda inom fackförbunden och partiet, men ställer gärna upp på fackliga medlemsmöten på arbetsplatserna.
— Jag ska jobba i Skåne som helhet. Plus att jag ska vara tillgänglig nationellt, om det finns någon avdelning i ett fackförbund som är delaktig i projektet som vill använda mig till någon utbildning eller föreläsning om främlingsfientlighet, rasism, fördomar och värderingar, säger hon.

Under förra valrörelsen hjälpte Ann-Sofie Garsén de 33 skånska arbetarekommunerna att bland annat motverka sverigedemokraterna, och andra främlingsfientliga partier.
Är det ett "omöjligt uppdrag" som du har fått i Landskrona?
— Nej, det tycker jag nog inte att det är. Men det är klart att det är ett tufft uppdrag, för att det handlar om just fördomar och värderingar, som man ska försöka bryta. Men omöjligt tror jag inte att det är, säger hon.
Hur ska man bryta de fördomsfulla värderingarna?
— Vad jag tror att jag måste göra, är att tillsammans med de avdelningar och förbund som är med i projektet, faktiskt hitta ett sätt att arbeta mot fördomarna. Att diskutera värderingsfrågor, arbetarrörelsens grundläggande värderingar om frihet, jämlikhet och solidaritet och framför allt då alla människors lika värde, säger hon.
Ann-Sofie Garsén konstaterar att det förs fram främlingsfientliga åsikter kring fikaborden på många arbetsplatser. Ett av de bästa sätten att motverka främlingsfientligheten är, enligt henne, att säga emot.
— Man kan säga "jag håller inte med" eller "Det du säger är inte sant", säger hon.

Bakgrund—Jobbare mot rasism
Kommunalvalet 2006 gjorde sd till näst största parti i kommunfullmäktige. Valresultatet, 22 procent av rösterna, innebar också att Landskrona blev sd:s starkaste fäste i landet.
Samtidigt gjorde socialdemokraterna sitt sämsta valresultat i modern tid.
Redan ett par år före valet insåg socialdemokraterna att partiet tappade väljare till sd. Som motmedel tillsatte arbetarrörelsen en speciell ombudsman, med säte i Landskrona, för att motarbeta främlingsfientlighet, rasism och sd.
Ombudsmannen sa upp sig från sitt uppdrag efter valet.
2007-12-20, 18:57
Medlem
ufomongos avatar
"Arbetarrörelsen kraftsamlar i Landskrona

Efter fjolårets valfiasko har socialdemokraterna i Landskrona bytt taktik. Istället för att angripa sd, satsar s på att föra fram sina egna ideal för att förebygga främlingsfientlighet. Det uppger ombudsmannen Ann-Sofie Garsén.

LANDSKRONA. Ann-Sofie Garsén har övertagit det nygamla uppdraget som ombudsman inom arbetarrörelsens projekt "Jobbare mot rasism".
Hennes projektanställning hos Landskrona arbetsrekommun sträcker sig fram till och med valåret 2010.
Både arbetarekommunens ordförande, riksdagsmannen Anders Karlsson, och Ann-Sofie Garsén betonar att hennes uppdrag inte går ut på att stoppa sd. Snarare handlar det om att föra fram de socialdemokratiska värderingarna om frihet, jämlikhet och solidaritet.
— Jag ska inte motarbeta sd, utan föra fram arbetarrörelsens värderingar och i det sammanhanget diskutera fördomar och rasism, säger Ann-Sofie Garsén som också påpekar att fem LO-förbund deltar i finansieringen av hennes tjänst."

Vilket totalt förakt från politikerna att ignorera varför folk röstade på SD. Enklare att stämpla dom som 'främlingsfientliga'.

Hade jag gud förbjude varit med i LO hade jag gått ur direkt efter att ha läst detta. Det är nästa värt att gå med och sen när inbetalningskortet kommer ringer man dom och säger man ångrat sig efter att ha läst artikeln.
2007-12-20, 19:09
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop
Men när fan är det dags för politiker att fatta att det inte handlar om rasism. Puckon är dom hela högen... Stoppa SD? Stoppa då invandirngen och ordna upp integreringen. Spelar väll fan ingen roll vilket land de kommer ifrån, så länge de skapar misär och är en börda för samhället så spelar det ingen roll om det är danskar eller araber.
2007-12-20, 19:18
Bannlyst
Torkild Strandberg, folkpartist i Landskrona, har vid flera tillfällen upprepat att Sverigedemokraterna inte är rasister och att han inte tror att de personer som har röstat på sd i Landskrona är rasister. Det är tydligen bara social(o)demokraterna som är trångsynta.
2007-12-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoopwhoop

Sossarna hade en ombudsman inför förra valet vars enda uppgift var att motverka SD.

Nu gick det inte speciellt bra för honom.

Namnet på personen ifråga är Tony Johansson. För övrigt lillebror till före detta folkhälsomininstern Morgan Johansson.

Det är liksom inte första gången sossarna försöker tala om för människor hur de ska rösta.

Jag minns valet 2002 då SD kom in i fullmäktige och sossepampen Gösta Nilsson idiotförklarade väljarna genom att säga att de hade tagit fel på valsedeln eftersom Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har alldeles för snarlika namn.

Min personliga uppfattning är att sossarna har kört Landskrona i botten. Måtte de aldrig få chansen igen. Kan inte mer än hoppas att folk är hyfsat smarta och fortsätter rösta på det enda partiet man som svensk kan rösta på.

Oavsett vilket så är det min förhoppning att jag kan fly(tta) härifrån under 2008. Jag står inte ut längre. Ska bara bli klar med min utbildning, sen är det adjö till Landskrona.
2007-12-20, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barsk
Oavsett vilket så är det min förhoppning att jag kan fly(tta) härifrån under 2008. Jag står inte ut längre. Ska bara bli klar med min utbildning, sen är det adjö till Landskrona.
Sorgligt att det behöver bli så. Lycka till!
2007-12-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Men när fan är det dags för politiker att fatta att det inte handlar om rasism. Puckon är dom hela högen... Stoppa SD? Stoppa då invandirngen och ordna upp integreringen. Spelar väll fan ingen roll vilket land de kommer ifrån, så länge de skapar misär och är en börda för samhället så spelar det ingen roll om det är danskar eller araber.
Många Landskronabor är ju nöjda med mycket
Citat:
Landskronaborna nöjda med mycket
http://hd.se/landskrona/2007/12/20/landskronaborna-noejda-med-mycket/

.
2007-12-21, 08:52
Medlem
Hehe en sak som kommer bli väldigt tydlig under de närmsta 10 åren är ett fenomen som är välkänt inom USA, sk "white flight" från vissa områden/städer i sverige. Det är kanske redan tydligt men det kommer bli ännu mer, tro mig. T.ex Landskrona och Södertälje, inga svenskar kommer vilja bo där så enkelt är det. Ta dagis och skola t.ex, vem fan vill ha sitt barn i en klass med 70% stökiga invandrare?
2007-12-21, 09:14
Medlem
Bonzo666s avatar
Jag har inget emot diskussioner kring rasism och fördomar i syfte att FÖREBYGGA detta. Punkt. Men saken är ju också så att det blir mer komplicerat när man ska övertyga någon med dåliga erfarenheter om att det liksom inte har hänt ungefär? Vilket lätt blir kontentan i Landskrona och S.

LK-bo: "Jag bor i ett kasst område där det mestadels finns invandrare som inte jobbar och som bråkar. Bland annat med mig."
S: "Nej, det är en fördom."

Lite så här uppfattar jag S offenisv..

LK-bo: "Var bor du själv?"
S: "I ett trevligt bostadsområde med en trevlig pizzeria med trevlig personal med ursprung från Libanon. Vill komma hit och berätta hur dina fördomar kan resoneras bort bara."

Funkar liksom inte riktigt...

S är först och främst de som har skapat problembilden i LK. Vilket man inte kan medge någonstans eftersom det innebär att man då måste diskutera problembilden, vilket i sin tur inte går eftersom problembilden just i LK har en stor portion I&I-politik som ingrediens. Sedan så är det så att S ligger efter i tiden vad gäller Landskrona. Röstar 20-25% på SD i Djursholm så är det kanske en idé att fundera långt ut i resonemangen. Men nu är det ju så att de som har den dagliga erfarenheten av problem med just invandrare inte kan avfärdas så enkelt som att det är en fördom. Hur svårt är detta egentligen att fatta? Läser inte S på fb?!

Undersökning om hur nöjda LK-borna har har alltså ett underlag på runt 500 personer.. De är dessutom missnöjda med det mesta..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in