• 1
  • 2
2007-10-27, 20:32
Medlem
Jag bor i ett radhus i England och för er som inte har varit här så kan jag berätta att standarden på husen oftast är riktigt låg jämfört med i Sverige. Husen är dåligt isolerade osv.

Hursomhelst, jag flyttade in för drygt en månad sedan och då var hela huset rent eftersom att en städfirma hade varit här. Jag bor precis vid en huvudgata så jag har alltid rullgardinerna neddragna men idag när jag öppnade fönstrena för att vädra hittade jag mögel på fönsterkarmarna och till och med på rutorna. Jag blev förvånad eftersom att jag städar ordentligt en gång i veckan och har aldrig tidigare haft mögel i mitt rum. Den antibakteriella sprayen åkte fram och jag torkade bort allt.

Nu undrar jag om det kan vara nyttigt att sova i ett rum där mögel trivs såpass bra? Och vad kan jag göra för att motverka möglet? Jag vet att rummet är väldigt fuktigt eftersom att det alltid är kondensation på fönsterrutorna, men eftersom att det är så dåligt isolerat så finns det inte så mycket att göra åt den saken.

Hjälpsamma tips uppskattas!
Citera
2007-10-27, 20:48
Medlem
Mögel

Citat:
Ursprungligen postat av Plarre
Jag bor i ett radhus i England och för er som inte har varit här så kan jag berätta att standarden på husen oftast är riktigt låg jämfört med i Sverige. Husen är dåligt isolerade osv.

Hursomhelst, jag flyttade in för drygt en månad sedan och då var hela huset rent eftersom att en städfirma hade varit här. Jag bor precis vid en huvudgata så jag har alltid rullgardinerna neddragna men idag när jag öppnade fönstrena för att vädra hittade jag mögel på fönsterkarmarna och till och med på rutorna. Jag blev förvånad eftersom att jag städar ordentligt en gång i veckan och har aldrig tidigare haft mögel i mitt rum. Den antibakteriella sprayen åkte fram och jag torkade bort allt.

Nu undrar jag om det kan vara nyttigt att sova i ett rum där mögel trivs såpass bra? Och vad kan jag göra för att motverka möglet? Jag vet att rummet är väldigt fuktigt eftersom att det alltid är kondensation på fönsterrutorna, men eftersom att det är så dåligt isolerat så finns det inte så mycket att göra åt den saken.

Hjälpsamma tips uppskattas!

Det du kan göra är att skaffa en avfuktare.
Citera
2007-10-27, 20:50
Moderator
Tystnads avatar
Skaffa en portabel avfuktare och ha den i rummet.koppla den via en enkel timer som du sätter i el uttaget .Timern ställer du in så att den inte går på natten.
Citera
2007-10-27, 21:14
Medlem
charmörens avatar
Kondensen på fönstrena beror inte du fukt i rummet utan dålig isolering i fönstrena(läs tätningslist). Glöm allt vad avfuktare heter och täta fönstrena så slipper du fukten som gör att det möglar. Att köra med avfuktare är verkligen att börja i fel ände!
Citera
2007-10-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmören
Kondensen på fönstrena beror inte du fukt i rummet utan dålig isolering i fönstrena(läs tätningslist). Glöm allt vad avfuktare heter och täta fönstrena så slipper du fukten som gör att det möglar. Att köra med avfuktare är verkligen att börja i fel ände!

Tack för ditt svar - det var det jag trodde.

Nu är det tyvärr så att jag hyr huset och i England är det helt upp till normal standard även fast det skulle vara skandal att ha såpass dålig isolering i Sverige. Isoleringen är så dålig att man kan se glipor mellan fönstrena och väggarna lite här och där.

För att få mina fönster isolerade behöver jag på något vis övertyga min hyresvärd, vilket kan vara svårt då de inte kommer att tycka att min isolering är dålig enligt engelsk standard. Finns det några bra argument som jag kan använda för att övertyga dem om att isolera fönstrena? Elräkningar och sånt bryr de sig självklart inte om eftersom att det är jag som står för dem. Kommer husets värde att öka om de isolerar? Eller kommer det att leda till att underhållskostnader minskar eller liknande?

Tacksam för svar.
Citera
2007-10-27, 21:32
Medlem
charmörens avatar
Citat:
Tack för ditt svar - det var det jag trodde.

Nu är det tyvärr så att jag hyr huset och i England är det helt upp till normal standard även fast det skulle vara skandal att ha såpass dålig isolering i Sverige. Isoleringen är så dålig att man kan se glipor mellan fönstrena och väggarna lite här och där.

För att få mina fönster isolerade behöver jag på något vis övertyga min hyresvärd, vilket kan vara svårt då de inte kommer att tycka att min isolering är dålig enligt engelsk standard. Finns det några bra argument som jag kan använda för att övertyga dem om att isolera fönstrena? Elräkningar och sånt bryr de sig självklart inte om eftersom att det är jag som står för dem. Kommer husets värde att öka om de isolerar? Eller kommer det att leda till att underhållskostnader minskar eller liknande?

Tacksam för svar.

Om du hyr så borde de väl vara intresserade av att fönstrena inte möglar. Antar att fönster är lika dyra i England som Sverige? Du borde väl få det fixat om det möglar?
Citera
2007-10-27, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmören
Om du hyr så borde de väl vara intresserade av att fönstrena inte möglar. Antar att fönster är lika dyra i England som Sverige? Du borde väl få det fixat om det möglar?

Mjo, en underhållskostnad för hyresvärden med andra ord. Tyder mögel på fönster att det eventuellt kan finnas mögel i andra delar av huset eller kan det leda till andra underhållskostnader utöver fönstrena?
Citera
2007-10-28, 11:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Mjo, en underhållskostnad för hyresvärden med andra ord. Tyder mögel på fönster att det eventuellt kan finnas mögel i andra delar av huset eller kan det leda till andra underhållskostnader utöver fönstrena?

Mögel i fönster beror ofta på att huset i praktiken har undertrycksventilation (om det alls är ventilerat). Det innebär att kall fuktig uteluft tränger in via fönstren, och om fönsterbågarna inte är varma nog så kommer luften att kondenseras där - dvs man får bra grogrund till mögel.

I Sverige har man i regel värmeelement under fönstren för att råda bot på detta.

Vad du kan göra är att själv köpa självhäftande tätningslist (kostar inte många kronor så det behöver du inte krångla med hyresvärden om) och täta fönsten så gott det går. Men se till att listerna hamnar på rätt ställe, annars kan fukt tränga in hela vägen fram till listerna vid påliggande regn.

För att slippa mögel så kan det vara god ide att investera i en burk fönsterfärg (kostar runt 150 kr) och måla fönsterkarmar och dyl. Värden kommer knappast att märka det och du slipper få en massa mögel för möglet trivs inte så bra på nymålade ytor.
Citera
2007-10-28, 21:22
Medlem
Nej, den kalla uteluften orsakar inte kondens på ytor som har samma temperatur som ute, eller i det här fallet till och med är lite varmare. Då skulle alla husfasader, träd och annat drypa av fukt. Kondensen kommer när varm luft kyls ner så att den relativa fuktigheten i luften ökar tills den når 100%, daggpunkten, och då fälls fukten ut. Fukten kommer garanterat inifrån och kondensen beror antingen på att det är extra fuktigt inne, att fönsterna är dåligt isolerade och därmed kyler inneluften så mycket att fukten fälls ut, eller en kombination av de båda.
Citera
2007-10-28, 21:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_h
Nej, den kalla uteluften orsakar inte kondens på ytor som har samma temperatur som ute, eller i det här fallet till och med är lite varmare. Då skulle alla husfasader, träd och annat drypa av fukt. Kondensen kommer när varm luft kyls ner så att den relativa fuktigheten i luften ökar tills den når 100%, daggpunkten, och då fälls fukten ut. Fukten kommer garanterat inifrån och kondensen beror antingen på att det är extra fuktigt inne, att fönsterna är dåligt isolerade och därmed kyler inneluften så mycket att fukten fälls ut, eller en kombination av de båda.

Har du varit i england och tittat på engelska fönster? Fukten kan mycket väl bero på att regnvatten tränger in. I england är det vanligt med dåliga englasfönster (vi har det på jobbet också, men våra är i mycket bättre skick och dessutom täta!).

Problemet är också att luften vandrar beroende på vilken inne och utetemperatur som råder för tillfället. Inneluft är i regel väldigt torr och kondenserar aldrig, utom där ventilationen är otillräcklig. Har man otillräcklig ventilation så är luftavfuktare ingen dum ide. Då kan man t.o.m torka sina kläder på elementen utan dåligt samvete (fukt i lägenheter beror ofta på kläder som hänger på tork och liknande).
Citera
2007-10-29, 19:42
Medlem
Visst, regnvatten kan det absolut vara. Jag protesterade bara mot ditt påstående om att luft kan kondensera mot en yta som har högre temperatur än luften själv. Så är det aldrig. Fukt i luft kondenseras när luften når 100% RF. Detta kan ske genom att luft med lägre RF kyls ner, eller genom att man tillför så mycket fukt att luften mättas. Men som sagt, utomhusluft kondenserar inte när den kommer in.

Som ett exempel, om man har en fukthalt på låt säga 50% RF inomhus (vilket är ganska torrt) och temperaturen är 20 grader. Om man kyler ner den luften till 8 grader så kommer RF ha stigit till 100% och kondensutfällning sker. Har man en dåligt isolerad fönsterruta så kan den definitivt vara så kall, och då kondenserar alltså (egentligen ganska torr) inomhusluft mot den.
Citera
2007-10-29, 20:11
Medlem
fraess avatar
Jon_h har helt rätt. Annars är alla svenska hus yngre än 30 år felbyggda med byggplasten på fel sida.

Enda möjligheten till att kondensen kommer utifrån är att det är sommar och jättevarmt i England, och att det är kallare inomhus hos TS, men sist jag kollade låg England på norra halvklotet.

Problemet beror på dålig ventilation, men kan som sagt maskeras med en avfuktare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in