Citat:
Ursprungligen postat av rae
Men suck. Vi pratar här om elever, främst killar, som lär sig bättre på annat sätt än att "vara aktiva" på lektionerna och delta i grupparbeten, som visar att de har minst lika stora kunskaper i ämnet på proven som andra elever men ändå får sämre betyg än dessa som lärde sig på ett annat sätt. Är du med nu?
Killar måste precis som tjejer anpassa sig till de outtalade regler som finns i skolan. Jag säger inte att det är rätt eller fel, men skolan har som institution en grundläggande idé om att
deltagande under lektioner och allt som tillkommer där belönas eftersom att eleven kan ta till sig informationen och använda den. Deltagande kräver närvaro. Även om det står att närvaro inte är betygsgrundande, så har den stor påverkan på betyget eftersom läraren inte på något vis kan se hur bra personen ifråga tillgodosett sig kunskaperna och förmågan att hantera dessa, endast genom att rätta slutprov. Nästan ALLA kursplaner kräver att man om man vill uppnå ett högre betyg än godkänt kan använda sig av sina kunskaper, det är vad en lärare bevittnar under lektionstid. Hon/han ser också hur aktiv, deltagande och intresserad personen är av att lära sig och använda sig av sina kunskaper, saker som i slutändan påverkar lärarens omdöme av eleven och betyget.
Citat:
Här kan man svara att ordning och närvaro ska räknas in i betyget, eftersom dessa saker är viktiga i sig. Det gör du inte utan du säger att du "inser [...] betydelsen av att faktiskt vara aktiv och närvarande och därigenom lära sig det som undervisas och hur mkt det påverkar betyget" - när det diskussionen handlar om är just hur de elever missgynnas som bevisligen inte alls lär sig bäst det som undervisas genom att vara närvarande på lärarens föreläsningar. Här uttrycker du perfekt vilken sorts trångsynt och simpel massmänniska du är:
Som sagt. Skolan (grundskola/gymnasie) är konservativ i meningen att den inte fullt ut tolererar att eleverna tillämpar sig kunskaperna på diverse olika sätt. Jag säger inte att det är rätt eller fel, jag säger kort och gott att det är så det ligger till. Det är få skolor som premierar självständigt lärande på det sättet ni eftersträvar, eftersom skolan förutsätter aktivt deltagande (= närvaro).
Citat:
Det är ju precis vad man kan göra och att du är så bestört över den saken är bara patetiskt. Det finns massor med elever som "redan kan" eftersom nivån är för låg för dem och de är intresserade av ämnet sedan tidigare. Det är dessa människor du vill fösa tillbaka in i fållan och säga åt att de enligt mallen inte alls lär sig bäst på det sätt de tror utan ska sitta på lektionerna och gäspa. Du och dina gelikar kan dra åt helvete. Värre skadedjur än folk som försöker dra ner andra människor pga. avundsjuka och missunssamhet tror jag knappast finns.
Jag är bestört, men du ber mig dra åt helvete. Då vet jag.
Lär dig skilja mellan vad någon anser i en fråga och det någon skriver om hur det faktiskt fungerar. Eftersom
du blir så förbannad, så kan vi ju lätt konstatera att det synsätt som jag presenterat som det rådande är det som gäller idag och att idéerna om att närvaro inte spelar roll är ett önsketänkande.
Sen är det få elever som "redan kan" samtliga saker som lärs ut i diverse ämnen, och de som "redan kan" får chansen att brilljera om dom tar den, och chansen att utvecklas om dom närvarar men fördjupar sig, vilket leder till högre betyg i motsats till frånvaro. Läraren har inte en chans i oceanen att veta om en person är ett geni i ämnet, om denne inte närvarar annat än på slutprov och kan omöjligtvis sätta rätt betyg eftersom det behövs fler uppvisningar av kompetensen i betyget, än slutprovsresultat.