Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Jag är varken lärare eller kunskapsfientlig. Däremot inser jag, till skillnad från vissa andra, betydelsen av att faktiskt vara aktiv och närvarande och därigenom lära sig det som undervisas och hur mkt det påverkar betyget. Det kanske inte ska göra det, men det gör det i förlängningen.
Men suck. Vi pratar här om elever, främst killar, som lär sig bättre på annat sätt än att "vara aktiva" på lektionerna och delta i grupparbeten, som visar att de har minst lika stora kunskaper i ämnet på proven som andra elever men ändå får sämre betyg än dessa som lärde sig på ett annat sätt. Är du med nu?
Här
kan man svara att ordning och närvaro ska räknas in i betyget, eftersom dessa saker är viktiga i sig. Det gör du inte utan du säger att du "inser [...] betydelsen av att faktiskt vara aktiv och närvarande och därigenom lära sig det som undervisas och hur mkt det påverkar betyget" - när det
diskussionen handlar om är just hur de elever missgynnas som bevisligen
inte alls lär sig bäst det som undervisas genom att vara närvarande på lärarens föreläsningar. Här uttrycker du perfekt vilken sorts trångsynt och simpel massmänniska du är:
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Hur hade du tänkt dig att läsa in det som krävs för ett högt betyg om du inte närvarar vid lektioner, föreläsningar, laborationer och förhör? Har du fotografiskt minne? Föredrar att läsa samtliga saker i böcker på grundskolenivå och gymnasienivå utan någon egentligen chans till att fråga om du inte förstår? Kan du det redan?
Det är ju
precis vad man kan göra och att du är så bestört över den saken är bara patetiskt. Det finns massor med elever som "redan kan" eftersom nivån är för låg för dem och de är intresserade av ämnet sedan tidigare. Det är dessa människor du vill fösa tillbaka in i fållan och säga åt att de enligt mallen inte alls lär sig bäst på det sätt de tror utan ska sitta på lektionerna och gäspa. Du och dina gelikar kan
dra åt helvete. Värre skadedjur än folk som försöker dra ner andra människor pga. avundsjuka och missunssamhet tror jag knappast finns.