2008-08-24, 17:42
  #289
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitna

Kom igen! Killar har högre lön fast de får sämre betyg. Sug på den!


Men ditt nöt! Betyg och lön, hur f-n hör detta ihop? Sanningen är att män är mer produktiva och väljer yrken som råkar ge mer betalt. Du verkar dock tro att kvinnor är utsatta för osaklig lönediskriminering vilket bevisligen inte är sant. Arbetsgivarverkets undersökning, genomförd på 450.000 löntagare i Sverige, visar på ca 1,5 % löneskillnad när man tar hänsyn till yrke (!), erfarenhet, utbildning etc. Skillnaden tros bero på mer sjukfrånvaro hos kvinnorna.

SUG PÅ DEN. Och sluta smutsa ner forumet med lögnaktig feministpropaganda.
Citera
2008-08-24, 18:12
  #290
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Men ditt nöt! Betyg och lön, hur f-n hör detta ihop? Sanningen är att män är mer produktiva och väljer yrken som råkar ge mer betalt. Du verkar dock tro att kvinnor är utsatta för osaklig lönediskriminering vilket bevisligen inte är sant. Arbetsgivarverkets undersökning, genomförd på 450.000 löntagare i Sverige, visar på ca 1,5 % löneskillnad när man tar hänsyn till yrke (!), erfarenhet, utbildning etc. Skillnaden tros bero på mer sjukfrånvaro hos kvinnorna.

SUG PÅ DEN. Och sluta smutsa ner forumet med lögnaktig feministpropaganda.

Betyg och lön hör jävligt mycket ihåp ditt spån!

Hört talas om kompetens?

Du skriker dig hes över orättvisan att tre (3) killar och fyra (4) tjejer får högre betyg än vad det nationella provet visar.

Sedan försvarar du männens högre lön med näbbar och klor och kallar min åsikt för feministpropaganda

Du är sanslös! Din sketna antifeministpropagandist!
Citera
2008-08-24, 18:38
  #291
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitna
Betyg och lön hör jävligt mycket ihåp ditt spån!

Hört talas om kompetens?

Du skriker dig hes över orättvisan att tre (3) killar och fyra (4) tjejer får högre betyg än vad det nationella provet visar.

Sedan försvarar du männens högre lön med näbbar och klor och kallar min åsikt för feministpropaganda

Du är sanslös! Din sketna antifeministpropagandist!


Jag har inte skrikit mig hes över någonting alls faktiskt. Visa gärna var i tråden jag skulle ha gjort detta.

Var hittar du något försvar för "männens högre lön"? Du verkar vara hjärntvättad, blåst och dum. Det är inget jag kan rå för. Män jobbar med yrken som ger högre lön, de är mindre sjuka, och uppenbarligen mer produktiva. Arbetsgivarna är inte dumma. Vi lever i en marknadsekonomi, det handlar om pengar.

Ja, jag ifrågastätter starkt att betyg och kompetens har särdeles mycket med vartannat att göra. Särskilt när jag växt upp i ett feminiserat Sverige där feminister och multikulturalister sätter agendan.

Slutligen, jag misstänker att du är ett troll. Alltså, jag debatterar inte med dig mer om du inte höjer din nivå ett pinnhål.
Citera
2008-08-24, 18:48
  #292
Medlem
NomadSouls avatar
Det sorgliga är att Ung Vänster är det enda ungdomsförbundet som tydligt tar avstånd från betyg som ett mått på kunskap. Aldrig någonsin tidigare har Ung vänster sagt eller gjort något som kan rättfärdigas, vilket förmodligen ej kommer att ske i framtiden heller. Utom just när det gäller betygsfrågan då:

http://www.ungvanster.se/template/sida/?pageID=219

OBS! Allt annat som skrivs på sidan jag länkar till är dravel och populistiskt skitsnack. Så bemöda er inte att läsa, det nödvändiga citeras nedan;

Citat:
Betyg mäter inte kunskap, utan sätts mer eller mindre godtyckligt av läraren och idag pluggar många bara för betygen.

Detta är tjejerna bättre på, så Ung vänster borde egentligen andas ut istället. Det passar ju dem utmärkt.
Citera
2008-08-24, 19:54
  #293
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Men då blir det godtyckligt, fattar du inte det?! Har du inte läst alla inlägg i tråden som visar hur många duktiga killar det finns, som trots att de gör allt för att visa detta, inte belönas med några höga betyg för det? Då gäller nämligen provresultaten som argument för lägre betyg!

"Om enbart proven räknades skulle det ju vara meningslöst att anstränga sig på lektionerna i övrigt..." Jag hoppas att du är medveten om hur ihålig din argumenation faktiskt är. Ska du resonera så på jobbet också? Det är RESULTATET som räknas. Somliga lär sig hemma och andra lär sig i skolan. De som lär sig i skolan ska inte belönas för att de lär sig i skolan medan de som lär sig på andra sätt ska straffas.

"Då gäller nämligen provresultaten som argument för lägre betyg!"
- Nej, det är avsaknad av närvaro som leder till lägre betyg.
Citera
2008-08-24, 19:54
  #294
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Kräver du verkligen källor på detta? I sådant fall rekommenderar jag www.google.se samt sökorden ingenjörsutbildning + locka + tjejer + mansdominerade + ändra.

Du har alltså ingen källa, alls?
Citera
2008-08-24, 19:58
  #295
Medlem
bellahitochdits avatar
[quote=Empress]
Citat:
Ursprungligen postat av bellahitochdit


Tja se den länken jag lade in till dig i det tidigare inlägget..
Jag har redan svart på den fårgan länkat till den frågan.. varför ställer du samma fråga två ggr och begär källhänvisning till utalanden när du redan fått det?
Föresten bry dig inte att svar på det.. Du verkar ju inte vilja se källan ändå och se svaret ändå trots källhänvisning.

Nej, du har inte kommit med någon källa på att det generellt räcker med att vara tyst, snäll och aldrig svara på frågor utan endast vara aktiv med pennan på anteckningsblocket och skriva hyffsat/dåligt på prov för att nå MVG.
Du har heller inte kommit med någon källa på att jag skulle sagt detta.

Har du någon källa överhuvudtaget?

Du har heller inte kommit med någon källa på att tjejer skulle få MVG enbart pga närvaro. Så jag frågar igen.

Du svarade inte på frågorna (oförmogen?): - Skulle en tjej få MVG enbart pågrund av närvaro, menar du? Har du någon källa på detta?
Citera
2008-08-24, 20:13
  #296
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Du begär källa av alla som kommer med påståenden..
Hur vore det om du källhänvisade till DINA utlåtanden om att närvaro är en del av betygsättningen och skall användas för att väga in för att få bra betyg..

Jag sitter nämligen med betygskreterier från 2006 och jag hittar de inte i betygskreteriet att det är så och att närvar skall vägas in i bedömningen av att sätta betyg.

Jag hittar ingen sådan info heller på skolverkets hemsida (som jag har bokmarkat) att läraren skall bedöma närvaron som en del av betygsättningen på eleven..

Så gärna källa på dina utlåtande om detta med närvaro som en del av betygsättningen.

"I gymnasieskolan får eleverna betyg på varje avslutad kurs och på projektarbetet. Betygen är mål- och kunskapsrelaterade och sätts enligt den fyrgradiga skalan Icke godkänd (IG), Godkänd (G), Väl godkänd (VG) och Mycket väl godkänd (MVG). Om eleven får betyget Icke godkänd (IG) har denne rätt att pröva för ett högre betyg. Om eleven har stor frånvaro kan läraren bli tvungen att inte ge denne något betyg (U) Underlag saknas. Detta innebär att kursens poäng inte räknas och eleven kan riskera att inte få ett slutbetyg"

http://www.refis.se/default.asp?page=refis&subpage=refisguiden

Krav på närvaro är alltså grundläggande för att få några betyg öht. Alltså kan du inte enbart dyka upp på provdagar och förvänta dig MVG bara för att du skriver det på proven.

Ett exempel:

"Betygskriterier (SO) åk 8 (Läsåret 2007-2008)

Generella krav:
För att kunna betygsätta en elev så är närvaron på lektioner av yttersta betydelse. Därtill bör eleven göra de uppgifter som åläggs honom/henne. För att få ett högre betyg så krävs det också ett engagemang av eleven under lektionerna. Inom SO- undervisningen förekommer ofta diskussioner. Det är viktigt att eleverna deltar i dessa diskussioner. De utgör ett viktigt underlag vid lärarens bedömning och betygsättning"

http://64.233.183.104/search?q=cache:l2VWCu8c9TwJ:www.arentunaskolan.upp sala.se/filemanager/docs/Styrdokument/So/so_betygskriterier_ak%25208_9.doc+n%C3%A4rvaro+del +av+betygskriterier&hl=sv&ct=clnk&cd=8&gl=se&lr=la ng_sv
Citera
2008-08-24, 20:15
  #297
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Nej du har fel. Det är endast särskillt utvalda ämnen där lärare får räkna med närvaro. Annars skall lärararen EJ ta hansyn till om du har varit där 2 eller 20 gånger om du visar att du kan kursen på proven. I och med att du har fel blir debatten också snevriden eftersom det står klart att tjejer får bättre betyg utan verklig grund.

"För att kunna betygsätta en elev så är närvaron på lektioner av yttersta betydelse. Därtill bör eleven göra de uppgifter som åläggs honom/henne. För att få ett högre betyg så krävs det också ett engagemang av eleven under lektionerna. Inom SO- undervisningen förekommer ofta diskussioner. Det är viktigt att eleverna deltar i dessa diskussioner. De utgör ett viktigt underlag vid lärarens bedömning och betygsättning"

http://64.233.183.104/search?q=cache:l2VWCu8c9TwJ:www.arentunaskolan.upp sala.se/filemanager/docs/Styrdokument/So/so_betygskriterier_ak%25208_9.doc+n%C3%A4rvaro+del +av+betygskriterier&hl=sv&ct=clnk&cd=8&gl=se&lr=la ng_sv
Citera
2008-08-24, 20:20
  #298
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Du vill alltså ha en källa på att skolan idag är anpassad för kvinnor. Antingen så är det ett sätt att slippa undan när argumenten tryter eller så tror du mig verkligen inte.

Jag valde att inte gå på vissa utvalade lektioner för att läraren ogillade mig och försökte pådyvla mig åsikter som jag inte ville ha. Närvaro är återigen inget kriterie för betyg så det kan du lägga ner.

När jag som 16 åring började i gymnasiet så körde skolan jag gick i hårt med "jämställdhet och feminism" Det man i princip fick lära sig är att män är skithögar som slåss och våldtar. Blev kallad för mansgris slempropp osv som 16 åring när jag inte tyckte det var rätt att diskriminera för att få bort diskriminering(läs kvotera).

Ursprungligen postat av bellahitochdit
"Anledningen till att skolan ser ut som den gör idag är att man satsade allt på tjejer och mer eller mindre reformerade skolan så att de kvinnliga attributen belönades"
- Källa?

"Sen förklarar du för killar (mig inkluderad) att de ska vara mer närvarande på lektioner. Jag tror att många känner sig svikna när deras åsikter och kunskaper blir fullkomligt överkörda, det gjorde jag åtminstonde"
- Så ni väljer att inte närvara vid lektionerna för ni anser er vara "överkörda"? Självklart är det fel av lärare att inte värdera alla elevers åsikter likvärdigt, men ni kan ju inte klaga på dåliga betyg när ni medvetet har valt att inte uppnå kriterierna genom att inte närvara vid lektionerna.

"För att gå lite Offtopic kan jag ju även säga att jag var tvungen att svälja hela feministtjaffset med hull och hår. Kände mig som 16 åring väldigt ostolt över att vara man vilket då resulterade i dåligt självförtroende. Fyfan för skolan helt enkelt"
- På vilket sätt var du "tvungen" att svälja hela "feministtjaffset"?
------------------------------------------------------------------------
"Du vill alltså ha en källa på att skolan idag är anpassad för kvinnor. Antingen så är det ett sätt att slippa undan när argumenten tryter eller så tror du mig verkligen inte"
- Vilka av mina argument tryter och varför? Du har ingen källa, eller hur?

"Jag valde att inte gå på vissa utvalade lektioner för att läraren ogillade mig och försökte pådyvla mig åsikter som jag inte ville ha. Närvaro är återigen inget kriterie för betyg så det kan du lägga ner"
- Det är visst ett kriterie vilket jag även gett källa till.

"När jag som 16 åring började i gymnasiet så körde skolan jag gick i hårt med "jämställdhet och feminism" Det man i princip fick lära sig är att män är skithögar som slåss och våldtar. Blev kallad för mansgris slempropp osv som 16 åring när jag inte tyckte det var rätt att diskriminera för att få bort diskriminering(läs kvotera)"
- Det är givetvis fel att smutskasta ett helt kön och på så vis även generalisera. Ingenting jag stödjer, ingenting jag har hört talas om heller för den delen.
Citera
2008-08-24, 20:22
  #299
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Men ditt nöt! Betyg och lön, hur f-n hör detta ihop? Sanningen är att män är mer produktiva och väljer yrken som råkar ge mer betalt. Du verkar dock tro att kvinnor är utsatta för osaklig lönediskriminering vilket bevisligen inte är sant. Arbetsgivarverkets undersökning, genomförd på 450.000 löntagare i Sverige, visar på ca 1,5 % löneskillnad när man tar hänsyn till yrke (!), erfarenhet, utbildning etc. Skillnaden tros bero på mer sjukfrånvaro hos kvinnorna.

SUG PÅ DEN. Och sluta smutsa ner forumet med lögnaktig feministpropaganda.

1,5 % löneskillnad är ändå en skillnad. Beror detta på könsdiskriminering så är det värt att åtgärda. Dock inte med någon form av kvotering, inget jag stödjer.
Citera
2008-08-24, 20:24
  #300
Medlem
bellahitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Jag har inte skrikit mig hes över någonting alls faktiskt. Visa gärna var i tråden jag skulle ha gjort detta.

Var hittar du något försvar för "männens högre lön"? Du verkar vara hjärntvättad, blåst och dum. Det är inget jag kan rå för. Män jobbar med yrken som ger högre lön, de är mindre sjuka, och uppenbarligen mer produktiva. Arbetsgivarna är inte dumma. Vi lever i en marknadsekonomi, det handlar om pengar.

Ja, jag ifrågastätter starkt att betyg och kompetens har särdeles mycket med vartannat att göra. Särskilt när jag växt upp i ett feminiserat Sverige där feminister och multikulturalister sätter agendan.

Slutligen, jag misstänker att du är ett troll. Alltså, jag debatterar inte med dig mer om du inte höjer din nivå ett pinnhål.

Har du någon källa på att män skulle vara mindre sjuka än kvinnor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in