2007-12-21, 14:42
  #133
Medlem
Citat:
Det förefaller alltså som att man har strävat efter att konstruera proven så att könsskillnader
i resultaten utjämnas i det ämne där flickor traditionellt är svagast, men inte i det ämne där
de traditionellt är starkast.
http://web.telia.com/~u18411153/NycanderSLUTVERSION_2006-11-17.pdf
Den rapporten är full av andra exempel på hur skolan har anpassats för att flickor ska få högre betyg. Vilket själv klart missgynnar pojkar.
Citera
2007-12-21, 15:39
  #134
Moderator
Strix m/94s avatar
Då är...

Citat:
Ursprungligen postat av hatti
http://web.telia.com/~u18411153/NycanderSLUTVERSION_2006-11-17.pdf
Den rapporten är full av andra exempel på hur skolan har anpassats för att flickor ska få högre betyg. Vilket själv klart missgynnar pojkar.

...det alltså en könskonspiration vi upplever. Som jag alltid misstänkt!
Citera
2007-12-21, 16:03
  #135
Medlem
Kreutzs avatar
Saxat ur den rapport från Uppsala universitet som länkas ovan:

Det förefaller alltså som att man har strävat efter att konstruera proven så att könsskillnader i resultaten utjämnas i det ämne där flickor traditionellt är svagast, men inte i det ämne där de traditionellt är starkast.

Men när det visade sig att kvinnor presterar sämre resultat än män på högskoleprovet, ja då skrek feministerna högt och det ställdes krav på att proven skulle konstrueras om så att det bättre passade kvinnor.

Konstigt att samma krav inte hörs när pojkar aktivt diskrimineras i grundskolan och gymnasiet? Twoinone, vad säger du nu? Du hävdar ju att feminismen kämpar för jämlikhet mellan könen. Upp till bevis! Här har du chansen.
Citera
2007-12-21, 16:33
  #136
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
Men det beror på att tjejerna jobbar mer för att få bra betyg än killar. Det är väl inte diskriminerande att de som anstränger sig mer, och därför presterar bättre, får bättre betyg?

Vad spelar det för roll hur hårt man jobbar, det är väl ändå slutresultatet som är det viktiga...
Citera
2007-12-21, 16:41
  #137
Medlem
Geniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
TS säger att provresultaten är desamma för pojkar och flickor, men "glömmer" att säga att de enda provresultat som avses är det nationella provet i matematik! Annars jobbar tjejer mer för att få bättre betyg, medan killar lutar sig tillbaka och vet/tror att de får bra jobb utan att anstränga sig! Så har det ju alltid varit - förr!

När man läser vissa inlägg i den här tråden kan man tro att svenska män är en samling gnällande, navelskådande lipsillar. Som tur är vet jag att ni inte är representativa för den "svenske mannen".

Då betyg endast är ett mått på kunskap borde inte "hur hårt man jobbar" räknas in, ungefär som på en vanlig arbetsplats.. Vilka tror du jobbar hårdast men får minst gjort, lärlingen eller läraren?
Citera
2007-12-21, 17:57
  #138
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
twoinone: I den här tråden ha TS tagit upp en klockren diskriminering av män/pojkar som är känd över hela västvärlden. Genast tar du till det kvinnliga maktspråket och förringar detta genom att kalla män för navelskådande lipsillar.

Märkligt med tanke på alla trådar och inlägg från dig där du påstår att kvinnor diskrimineras i alla möjliga sammanhang. Är du en navelskådande lipsill då också? Tur att jag vet att du inte är representativ för den svenska kvinnan.

Lägg av! Jag tycker att TS tar upp en viktig fråga! Däremot finns det vissa inlägg i den här tråden som inte ger annat intryck av den svenske mannen än dem jag angav.

Frågan är viktig, men den ställs under "Feminism och jämställdhet" så det vore väl konstigt om man inte skulle kunna reagera utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Du slår in öppna dörrar här
Citera
2007-12-21, 18:00
  #139
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Men det beror på att män jobbar mer för att få bättre lön äv kvinnor. Det är väl inte diskriminerande att de som anstränger sig mer, och därför presterar bättre, får bättre lön?

Ni är fan inte kloka, ni skriker i högan sky om alla orättvisor, men den här försöker ni prata bort med precis samma argument som ni ogiltigförklarar i andra trådar.

Du skulle så klart ha rätt OM det vore så att män jobbar mer för att få högre lön, men problemet är att män INTE jobbar mer för att få högre lön. Män kvoteras in, fast det kallas att de är mer erfarna och har mer kompetens.
Citera
2007-12-21, 18:02
  #140
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Haha, tyckte väl att jag kände igen den. Men förstår fortfarande inte vad du oopsar dig om, känns som att jag dissade Aktuellts vinkling i första inlägget också.


Aha! Jag fick intrycket att du dissade min "länk" utan tanke på att det var din egen länk jag citerade. Men jag kan ha fel...
Citera
2007-12-21, 18:06
  #141
Bannlyst
Helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Vad spelar det för roll hur hårt man jobbar, det är väl ändå slutresultatet som är det viktiga...

Det håller jag så klart med om! Men det blir lite märkligt att prata om diskriminering av pojkar i skolan, om flickorna får högre betyg för att de anstränger sig mer.

Till och med eleverna själva inser detta faktum, om du orkar läsa TS öppningstråd
Citera
2007-12-21, 18:10
  #142
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Genium
Då betyg endast är ett mått på kunskap borde inte "hur hårt man jobbar" räknas in, ungefär som på en vanlig arbetsplats.. Vilka tror du jobbar hårdast men får minst gjort, lärlingen eller läraren?

Om jag skall vara riktigt ärlig så tycker jag att betygsdebatten är en pseudodebatt, eftersom betyg oftast inte ens är ett mått på "kunskap" annat än just det du kunde svara på när det var prov.

Med andra ord: Du kan ha tur med frågorna på ett prov. Det kan också var så att många elever är som jag. Jag har väldigt lätt att lära mig saker utantill, men jag glömmer fort.

Jag fick väldigt bra betyg i skolan men det beror på att jag pluggade till proven. När proven var över hade jag glömt allt. Men betygen sattes efter vad jag presterat under proven.

Då kan man inte alls säga att mina kunskaper finns kvar efter provet. Då mindes jag knappast något - bara som ett exempel på hur fel det kan bli...
Citera
2007-12-21, 18:18
  #143
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Saxat ur den rapport från Uppsala universitet som länkas ovan:

Det förefaller alltså som att man har strävat efter att konstruera proven så att könsskillnader i resultaten utjämnas i det ämne där flickor traditionellt är svagast, men inte i det ämne där de traditionellt är starkast.

Men när det visade sig att kvinnor presterar sämre resultat än män på högskoleprovet, ja då skrek feministerna högt och det ställdes krav på att proven skulle konstrueras om så att det bättre passade kvinnor.

Konstigt att samma krav inte hörs när pojkar aktivt diskrimineras i grundskolan och gymnasiet? Twoinone, vad säger du nu? Du hävdar ju att feminismen kämpar för jämlikhet mellan könen. Upp till bevis! Här har du chansen.


Hur många kommer ihåg debatten om ordet "kråkspark" i högskoleprovet?

Det var på den tiden när en massa ord från det militära användes som ordkunskap i högskoleprovet. När ett endaste ord som tillhör kvinnors område plötsligt användes, så blev det ett ramaskri överallt, eftersom "kråkspark" var ett kvinnligt ord. Däremot ansågs alla ord som tillhörde det militära som "allmänt språkbruk". Den här debatten är inget annat än ett bevis på att det typiskt manliga anses som norm, medan det kvinnliga är avvikande.

Män eller snarare ickefeminister behöver aldrig fundera i de här banorna. Mannen är norm, så har det alltid varit och så borde det alltid vara. Alla som ifrågasätter detta är jobbiga, tjafsande idiotfeminister som borde lära sig veta hut!
Citera
2007-12-21, 18:25
  #144
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Ja visst är det fascinerande.

Dessutom måste det ju - enligt twoinone's resonemang - vara så att pojkar är oändligt mycket smartare än tjejerna när pojkarna får samma provresultat utan att behöva jobba särskilt hårt. Så är det naturligtvis inte, men twoinone's logiska kullerbytta visar att det ibland kan vara bra att tänka efter före.


Jag trodde att vi pratade om det ämne som TS tog upp

Tankekullerbytta - någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in