Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Om du tittar på statistiken så ser du att tjejers betyg i medel höjs mer än killars i Sv, Eng och Ma. Detta betyder att om en tjej och en kille båda fått VG på det nationella provet så får tjejen oftare MVG i slutbetyg än killen. Detta gäller i alla tre ämnena. Det är detta jag menar i rubriken, jag menar inte att tjejer och killar får samma resultat på de nationella proven. Nyckelordet är "trots".
Men det beror på att tjejerna jobbar mer för att få bra betyg än killar. Det är väl inte diskriminerande att de som anstränger sig mer, och därför presterar bättre, får bättre betyg?
Citat:
Yes M'am! För en gångs skull har jag faktiskt viktigare saker jag borde göra..
Det kan väl inte finnas något viktigare än att skriva intressanta inlägg på FB
Citat:
Din länk från Aktuellts, antagligen vinklade och nerklippta, reportage där två tjejer och en framtida toffelhjälte på Eriksbergsskolan i Uppsala säger vad det tror sig tycka är nog inte särskilt relevant. William tror att han ska få knulla och Helena och Stella säger vad de förväntas säga, samma taktik som de använder när de ska "diskutera samhällsproblem" på SOn.
Citat:
Ooops! Läser du inte ens dina egna länkar?
Citat:
Det här förstår jag inte riktigt.
Då skall jag försöka förklara: Den länk jag citerade ifrån, alltså det som går att läsa nedan, är inget mindre än ett citat från
din egen länk i öppningstråden! "Vinklat" och "nerklippt"
Citat:
Måste kämpa mer för bra jobb"
Elever på Eriksbergsskolan i Uppsala som Aktuellt talat med känner igen sig i bilden som kommer fram i undersökningen.
-Killar, i alla fall i min klass, är mindre motiverade till gymnasiet och till betyg. De bryr sig liksom inte, säger Helena Freiberg.
Även en representant för killarna håller med.
-Det kan nog stämma. Tjejer är nog mera motiverade men det finns ju väldigt många killar som är motiverade också, säger William Vejbrink Killdal.
-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda.
-Killar har högre positioner i olika jobb. Det tror jag vi, i alla fall vi 92r, vill ändra på, säger Helena Freiberg.