2007-12-20, 17:17
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Okey är det på den låga nivån du vill ha det så kör för detta. Tar den stilen du har valt.

Vad sjutton svammlar du om här? Har du inget bättre för dig än att köra med lågvatten argumentation som "...komma till chefen och grina..."

Du kanske dags att läsa och reflektera över vad jag reflekterade om i stället för att bara haspla ur dig något jag inte har reflekterat över alls eller ens benämt. Har du svårt att förstå vad jag ville nå med min kommentar/reflektion så hade du kunnat välja att fråga i stället för att köra med lågvatten kommentar.

Dessutom VAR har jag ö.h.t tagit upp något som gör att du kan lägga en komentar som denna:

Ganska ointressant att svar vidare på resten efter denna låga nivå du satte inledningvis.

Gör om gör rätt.
Vilken reaktion... Ta en öl så slipper du jaga upp dig över dumma Brandbil. Jag förstår inte riktigt varför du tolkade det så personligt och flög i taket. Men det är okej. Kändes det jobbigt att läsa så ber jag om ursäkt.

Åsikten kvarstår dock. Betygskriterierna som skrivs ut till alla barn är bara hälften av de "verkliga" betygskriterierna.
Citera
2007-12-20, 17:34
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Vilken reaktion... Ta en öl så slipper du jaga upp dig över dumma Brandbil. Jag förstår inte riktigt varför du tolkade det så personligt och flög i taket. Men det är okej. Kändes det jobbigt att läsa så ber jag om ursäkt.

Kan det vara för att du använde dig av personliga pronomen?
Om du avsåg att jag skulle ta något något "peersonligt" varför valde du att skriva den lågvatten meningen med "du som du inledde förra repliken med?
(Exempel på personliga pronomen: "Du","Jag".)

Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Åsikten kvarstår dock. Betygskriterierna som skrivs ut till alla barn är bara hälften av de "verkliga" betygskriterierna.

Kan inte påminna mig om att jag har hävdat något annat heller du. Det borde du ha sett när du hade "qouten" framför näsan när du svarde med. Det ena utesluter inte det andra.. bara för att jag inte tog med att det är en del av det hela så utesluter det inte att man är omedveten om att det är en del av det hela.

Sedan så fick jag aldrig svar på min fråga jag ställde dig.
Har du svar på frågan jag ställde dig eller inte?
Den är formulerad som en fråga dock så var jag osäker om frågetecken skulle med före ett cemikolon då man skall använda cemikolon i vissa lägen när man citerar andra.

Ursäkt i all ära, men vissa behöver inte ta alkohol för att "lunga ned sig" som andra kanske gör? Vad vet jag.
Citera
2007-12-20, 17:56
Bannlyst
Så här säger eleverna själva!

Citat:
Måste kämpa mer för bra jobb"
Elever på Eriksbergsskolan i Uppsala som Aktuellt talat med känner igen sig i bilden som kommer fram i undersökningen.

-Killar, i alla fall i min klass, är mindre motiverade till gymnasiet och till betyg. De bryr sig liksom inte, säger Helena Freiberg.

Även en representant för killarna håller med.
-Det kan nog stämma. Tjejer är nog mera motiverade men det finns ju väldigt många killar som är motiverade också, säger William Vejbrink Killdal.

-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda.

-Killar har högre positioner i olika jobb. Det tror jag vi, i alla fall vi 92r, vill ändra på, säger Helena Freiberg.

TS säger att provresultaten är desamma för pojkar och flickor, men "glömmer" att säga att de enda provresultat som avses är det nationella provet i matematik! Annars jobbar tjejer mer för att få bättre betyg, medan killar lutar sig tillbaka och vet/tror att de får bra jobb utan att anstränga sig! Så har det ju alltid varit - förr!

När man läser vissa inlägg i den här tråden kan man tro att svenska män är en samling gnällande, navelskådande lipsillar. Som tur är vet jag att ni inte är representativa för den "svenske mannen".
Citera
2007-12-20, 18:38
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Kan det vara för att du använde dig av personliga pronomen?
Om du avsåg att jag skulle ta något något "peersonligt" varför valde du att skriva den lågvatten meningen med "du som du inledde förra repliken med?
(Exempel på personliga pronomen: "Du","Jag".)

Kan inte påminna mig om att jag har hävdat något annat heller du. Det borde du ha sett när du hade "qouten" framför näsan när du svarde med. Det ena utesluter inte det andra.. bara för att jag inte tog med att det är en del av det hela så utesluter det inte att man är omedveten om att det är en del av det hela.

Sedan så fick jag aldrig svar på min fråga jag ställde dig.
Har du svar på frågan jag ställde dig eller inte?
Den är formulerad som en fråga dock så var jag osäker om frågetecken skulle med före ett cemikolon då man skall använda cemikolon i vissa lägen när man citerar andra.

Ursäkt i all ära, men vissa behöver inte ta alkohol för att "lunga ned sig" som andra kanske gör? Vad vet jag.
Jag hade ingen lust att fortsätta, därav mitt uteblivna svar.

Som sagt, synd att du tog det personligt. För mig var det upperbart att jag inte visste huruvida du grinar hos din chef eller inte, därför valde jag mer eller mindre medvetet att skriva "du". Jag förstår att du inte vill känna dig vid den åsikt jag på sätt och vis lade på dig. Helt okej, ingen har dött.

Men jag ska nog ta en öl iaf. Det brukar kännas bra efter en lång vecka med slit och personer i taket.
Citera
2007-12-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoinone
TS säger att provresultaten är desamma för pojkar och flickor,

Var säger TS det??

Citat:
...men "glömmer" att säga att de enda provresultat som avses är det nationella provet i matematik!

Fel. Läs gärna själv, jag länkar igen
http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf
Titta på sidan 6 (sidan 8 enligt pdf-räkningen)
Engelska, Svenska och Matematik. Jag tycker den högra spalten är intressant.

Citat:
Annars jobbar tjejer mer för att få bättre betyg, medan killar lutar sig tillbaka och vet/tror att de får bra jobb utan att anstränga sig! Så har det ju alltid varit - förr!

Tjejernas betyg har ökats på mer än killarnas med avseende på vad de fått på det nationella provet (som oftast rättas rättvist, undantag finns självklart här också).

Citat:
När man läser vissa inlägg i den här tråden kan man tro att svenska män är en samling gnällande, navelskådande lipsillar. Som tur är vet jag att ni inte är representativa för den "svenske mannen".

Nä, den svenska mannen ska ju bita ihop, ta en snus och kanske slå någon på käften.

Din länk från Aktuellts, antagligen vinklade och nerklippta, reportage där två tjejer och en framtida toffelhjälte på Eriksbergsskolan i Uppsala säger vad det tror sig tycka är nog inte särskilt relevant. William tror att han ska få knulla och Helena och Stella säger vad de förväntas säga, samma taktik som de använder när de ska "diskutera samhällsproblem" på SOn.
Citera
2007-12-20, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Var säger TS det??
Fel. Läs gärna själv, jag länkar igen
http://www.svt.se/content/1/c6/95/24/08/IFAU_rapport.pdf
Titta på sidan 6 (sidan 8 enligt pdf-räkningen)
Engelska, Svenska och Matematik. Jag tycker den högra spalten är intressant.

Det är du som har skapat rubriken...

Tjejernas betyg har ökats på mer än killarnas med avseende på vad de fått på det nationella provet (som oftast rättas rättvist, undantag finns självklart här också). Nationella provet i matematik! Orsaken till att det är anmärkningsvärt är att killar av tradition har fått bättre betyg i matte tidigare.

Citat:
Nä, den svenska mannen ska ju bita ihop, ta en snus och kanske slå någon på käften
.

Sluta fåna dig!

Citat:
Din länk från Aktuellts, antagligen vinklade och nerklippta, reportage där två tjejer och en framtida toffelhjälte på Eriksbergsskolan i Uppsala säger vad det tror sig tycka är nog inte särskilt relevant. William tror att han ska få knulla och Helena och Stella säger vad de förväntas säga, samma taktik som de använder när de ska "diskutera samhällsproblem" på SOn.

Ooops! Läser du inte ens dina egna länkar?
Citera
2007-12-20, 19:37
Medlem
Citat:
Det är du som har skapat rubriken...

Tjejernas betyg har ökats på mer än killarnas med avseende på vad de fått på det nationella provet (som oftast rättas rättvist, undantag finns självklart här också). Nationella provet i matematik! Orsaken till att det är anmärkningsvärt är att killar av tradition har fått bättre betyg i matte tidigare.

Om du tittar på statistiken så ser du att tjejers betyg i medel höjs mer än killars i Sv, Eng och Ma. Detta betyder att om en tjej och en kille båda fått VG på det nationella provet så får tjejen oftare MVG i slutbetyg än killen. Detta gäller i alla tre ämnena. Det är detta jag menar i rubriken, jag menar inte att tjejer och killar får samma resultat på de nationella proven. Nyckelordet är "trots".

Citat:
Sluta fåna dig!

Yes M'am! För en gångs skull har jag faktiskt viktigare saker jag borde göra..

Citat:

Det här förstår jag inte riktigt.
Citera
2007-12-21, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Om du tittar på statistiken så ser du att tjejers betyg i medel höjs mer än killars i Sv, Eng och Ma. Detta betyder att om en tjej och en kille båda fått VG på det nationella provet så får tjejen oftare MVG i slutbetyg än killen. Detta gäller i alla tre ämnena. Det är detta jag menar i rubriken, jag menar inte att tjejer och killar får samma resultat på de nationella proven. Nyckelordet är "trots".

Men det beror på att tjejerna jobbar mer för att få bra betyg än killar. Det är väl inte diskriminerande att de som anstränger sig mer, och därför presterar bättre, får bättre betyg?

Citat:
Yes M'am! För en gångs skull har jag faktiskt viktigare saker jag borde göra..

Det kan väl inte finnas något viktigare än att skriva intressanta inlägg på FB

Citat:

Citat:

Citat:
Det här förstår jag inte riktigt.

Då skall jag försöka förklara: Den länk jag citerade ifrån, alltså det som går att läsa nedan, är inget mindre än ett citat från din egen länk i öppningstråden! "Vinklat" och "nerklippt"

Citat:
Måste kämpa mer för bra jobb"
Elever på Eriksbergsskolan i Uppsala som Aktuellt talat med känner igen sig i bilden som kommer fram i undersökningen.

-Killar, i alla fall i min klass, är mindre motiverade till gymnasiet och till betyg. De bryr sig liksom inte, säger Helena Freiberg.

Även en representant för killarna håller med.
-Det kan nog stämma. Tjejer är nog mera motiverade men det finns ju väldigt många killar som är motiverade också, säger William Vejbrink Killdal.

-Tjejer behöver de höga betygen mer om de ska ha statusjobb. Killar behöver inte samma grund i skolan, säger Stella Vallgårda.

-Killar har högre positioner i olika jobb. Det tror jag vi, i alla fall vi 92r, vill ändra på, säger Helena Freiberg.
Citera
2007-12-21, 07:44
Medlem
Kreutzs avatar
twoinone: I den här tråden ha TS tagit upp en klockren diskriminering av män/pojkar som är känd över hela västvärlden. Genast tar du till det kvinnliga maktspråket och förringar detta genom att kalla män för navelskådande lipsillar.

Märkligt med tanke på alla trådar och inlägg från dig där du påstår att kvinnor diskrimineras i alla möjliga sammanhang. Är du en navelskådande lipsill då också? Tur att jag vet att du inte är representativ för den svenska kvinnan.
Citera
2007-12-21, 08:39
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Men det beror på att tjejerna jobbar mer för att få bra betyg än killar. Det är väl inte diskriminerande att de som anstränger sig mer, och därför presterar bättre, får bättre betyg?

Men det beror på att män jobbar mer för att få bättre lön äv kvinnor. Det är väl inte diskriminerande att de som anstränger sig mer, och därför presterar bättre, får bättre lön?

Ni är fan inte kloka, ni skriker i högan sky om alla orättvisor, men den här försöker ni prata bort med precis samma argument som ni ogiltigförklarar i andra trådar.
Citera
2007-12-21, 09:51
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Men det beror på att män jobbar mer för att få bättre lön äv kvinnor. Det är väl inte diskriminerande att de som anstränger sig mer, och därför presterar bättre, får bättre lön?

Ni är fan inte kloka, ni skriker i högan sky om alla orättvisor, men den här försöker ni prata bort med precis samma argument som ni ogiltigförklarar i andra trådar.

Ja visst är det fascinerande.

Dessutom måste det ju - enligt twoinone's resonemang - vara så att pojkar är oändligt mycket smartare än tjejerna när pojkarna får samma provresultat utan att behöva jobba särskilt hårt. Så är det naturligtvis inte, men twoinone's logiska kullerbytta visar att det ibland kan vara bra att tänka efter före.
Citera
2007-12-21, 11:37
Medlem
Citat:
Då skall jag försöka förklara: Den länk jag citerade ifrån, alltså det som går att läsa nedan, är inget mindre än ett citat från din egen länk i öppningstråden! "Vinklat" och "nerklippt"

Haha, tyckte väl att jag kände igen den. Men förstår fortfarande inte vad du oopsar dig om, känns som att jag dissade Aktuellts vinkling i första inlägget också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in